| کد مطلب: ۱۰۹۰۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص بارش برف در تهران

هشدار برای برفی که فعلا نباریده

آرمان ملی: در روزهای اخیر، به‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در پایتخت نه برف آمد نه یخبندان شد و نه حتی اثری از سوز زمستانی.

هشدار  برای برفی که فعلا نباریده

 البته اخبار و اطلاعاتی از برخی مناطق استان تهران مخابره شد مبنی بر بارش برف و گفته شد که استان تهرانی‌ها تا اطلاع ثانوی از رفتن به ارتفاعات پرهیز کنند. این در حالی است که با وجود فاصله افتادن میان برف‌های چشمگیر، تهران سال گذشته حداقل یک بار برف بارید و کودکان پایتخت نشین توانستند به فضاهای باز رفته و کمی برف‌بازی کنند؛ امسال و تا به امروز حتی همان یک‌بار هم برفی نباریده و مردم این استان مشغول خواندن میزان ارتفاع و حجم بارش‌ها در سایر شهرهایی هستند که ممکن است ریشه‌های آبا و اجدادی‌شان به آن شهرها برگردد.

اما برف اگر ببارد در هر نقطه‌ای از ایران و یا بارانی تند و سیل‌آسا بیاید بدون شک نوعی از غافلگیری را هم با خود به همراه خواهد داشت. مسدود شدن بسیاری از راه‌های مواصلاتی در استان‌های پر بارش اهالی مناطق در شهرها و روستاهای مربوطه را به زحمت انداخت و شما تصور کنید فرد بیماری را که درچنین شرایطی نیاز به کمک‌رسانی فوری و اضطراری داشته باشد. از سوی دیگر همین برفی که راه‌ها را بست و منجر به مفقودی چندین نفر در مناطقی شد که به آن اشاره می‌کنیم، به هیچ‌وجه سال خشکی را که پشت‌سر گذاشته و از چهارمین 365 روز آن گذر کردیم را جبران نخواهیم کرد. البته مسئولان گفته‌اند که نگران نباشیم و این بی‌آبی و خشکسالی و عدم بارش برف و باران فقط به ما مربوط نمی‌شود؛ همه منطقه درد بی‌بارشی دارد.

در روزهای اخیر انتشار تصاویری از بارندگی در کشورهای همسایه نظیر ترکیه توجه کاربران فضاهای مجازی را به خود جلب کرده بود.

 پیش بینی‌های برف تهران و بسته شدن راه‌های شهرستان‌ها

روز گذشته و با اینکه هنوز تهران‌نشین‌ها برفی ندیده بودند هواشناسی اعلام کرد که باران و برف تا ۳ روز در تهران ادامه دارد!

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی استان تهران، طی 2 روز آینده در نیمه شمالی استان بارش باران و برف و در ارتفاعات بارش برف و کولاک و در نیمه جنوبی استان در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش بینی شد.

روز گذشته همچنین برای ۹ استان بارش شدید برف پیش‌بینی شد. گفته شد که بارش برف و باران در گیلان و بارش برف در ارتفاعات البرز مرکزی، اردبیل، نیمه شرقی آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان و شمال کرمانشاه شدت دارد و دریای خزر مواج است.

هواشناسی همچنین گفت احتمال بارش برف یک متری در جنوب غرب آذربایجان غربی وجود دارد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: دستگاه‌های اجرایی بایستی برای برف‌روبی آمادگی داشته باشند و احتمال حتمی برف و انسداد راه‌های روستایی به‌ویژه در مناطق سردسیر و حتی انسداد راه‌های شریانی در گردنه‌ها وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه روستاییان باید برای قطع برق و انسداد جاده‌ها آمادگی داشته باشند، اضافه کرد: این احتمال وجود دارد در ارتفاعات به ویژه ارتفاعات جنوب غرب استان آذربایجان‌غربی شاهد بارش برف 1 متری باشیم.

از سوی دیگر رسانه‌ها به انعکاس این گفته از احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور پرداختند که گفته بود: «با وجود بارش‌ها، احتمال سر به سر شدن کمبود‌ها کم است. احتمال قوی این است که سال آبی را با خشکسالی به پایان ببریم و کمبود‌ها پابرجا بماند.» وظیفه، احتمال داده بود که «میانگین بارش‌های کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد گرایش به کمتر از نرمال دارد. البته قطعیتی در پیش‌بینی‌ها وجود دارد. به دلیل آنکه کمیت‌ها در اقلیم کشور مؤثر هستند. به‌طور کل با توجه به شرایطی که تاکنون وجود داشته، حتی بارش‌های نرمال هم نمی‌تواند کمبود‌های کشور را جبران کند و کشور را به تعادل برساند. متاسفانه طی سال‌های گذشته با بارش شدید مواجه بودیم. مدل‌های بارش امسال نیز حاکی از گرایش به کمتر از نرمال است.»

ابر دزدی ادعا بوده؛ همه منطقه مشکل دارد

اما در پی کم بارشی در ایران و اینکه مسئولان آن را به گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی در سراسر جهان ربط دادند، کاربران توجه افکار عمومی را به بارش‌های کشورهای همسایه منجمله ترکیه جلب کردند. بعد از آن، بحث‌هایی از جمله دزدی ابرها و عقیم‌سازی آن‌ها مطرح شد که عده‌ای رد و عده‌ای دیگر تایید کردند. با همه این‌ها روز گذشته تسنیم نوشت: در حالی که یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های آبی را سپری می‌کنیم و بارش برف در ایران نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته است، اما این مشکل در تمامی کشور‌های منطقه دیده می‌شود؛ ازاین‌رو شایعه یا ادعای ابردزدی یک ادعای ردشده است.

به نوشته این خبرگزاری: زمانی که وضعیت بارش برف در کشور‌های مختلف در سال آبی جاری را با متوسط آمار ۲۱ ساله همان کشور مقایسه کنیم، به آمار جالبی می‌رسیم که نشان می‌دهد کاهش قابل توجه بارش برف در سال آبی جاری، فقط مختص به ایران نیست و تئوری‌هایی در خصوص از بین بردن ابر‌ها در مرز‌های ایران و مسائلی این‌چنینی کاملاً رد می‌شود.

تسنیم در ادامه آورده بود: آمار مقایسه‌ای بارش برف (بر اساس آب معادل برف) از ابتدای سال آبی جاری تا ششم دی‌ماه امسال و همچنین میزان بارش‌های هر کشور در این مدت در مقایسه با مدت مشابه متوسط ۲۱ ساله در کشور‌های مختلف در جدول زیر ارائه شده است.

در ادامه آمده بود: کاهش بارش برف (بر اساس آب معادل) که بر مبنای داده‌های ماهواره GPM گردآوری شده است، نشان از بحران کم‌آبی در منطقه در فصل بهار و تابستان دارد؛ چرا که با عدم بارش مناسب برف، منابع آبی قابل جریان از محل آب شدن برف کوه‌ها در فصل بهار و زمستان را مثل گذشته در اختیار نداریم و شاهد کاهش ورودی آب به سد‌ها در فصول بهار و تابستان سال آینده و در نتیجه کاهش ذخایر سد‌ها در تابستان خواهیم بود.

با وجود بارش‌های کم مراقب خود باشید

با همه این موارد و با وجود مدیریت بحران‌ها به نظر مردم شهرها و روستاهای ایران در چنین روزهایی و حتی با وجود بارش‌های کم مراقب خود باشند؛ اخبار فوتی‌ها و مفقود شده‌ها در کوه‌های و ارتفاعات ایران از توچال گرفته که مرگ یک مرد 70ساله را به دنبال داشت تا 3 مفقود شده در مشگین‌شهر و بی‌خبری خانواده‌های آن‌ها و حوادث دیگری که در جاده‌ها و مناطق صعب‌العبور رخ می‌دهد همه ما را بر این می‌دارد که در روزهای برفی بیشتر از خود و اطرافیانمان مراقبت کنیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار