| کد مطلب: ۱۰۸۹۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

در مناظره دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان و دبیرکل حزب مردم‌سالاری مطرح شد

رابطه معیشت و مشارکت

آرمان ملی– حمید شجاعی: کمتر از 2 ماه دیگر ماراتن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس برگزار می‌شود و کاندیداهای حاضر در این انتخابات با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت تا تکلیف 290 کرسی بهارستان در دور جدید مشخص شود.

رابطه معیشت و مشارکت

این در حالی است که شاید بتوان گفت  فعلا شرایط آنچنان برقرار و آماده برگزاری انتخاباتی با شکوه و با مشارکت بالا نیست. چه اینکه اگر شرایط جامعه را بنگریم نگاهی بی‌تفاوت ناشی از نارضایتی‌های اقتصادی، معیشتی را شاهد خواهیم بود. چه اینکه همین مساله مهم به اضافه برخی اتفاقات و تحولات باعث شده تا سرمایه اجتماعی کاهش یافته  است. از سوی دیگر در فضای سیاسی نیز شرایط آنچنان وفق مراد نیست چه اینکه پس از ردصلاحیت‌های  هیأت‌های اجرایی همه نگاه‌ها به شورای نگهبان بود که مطابق آنچه مقام معظم رهبری گفتند در راستای مشارکت بیشتر گامی بردارد؛ اما با اعلام نتیجه احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان مشخص شد گویا اساسا برنامه‌ای در جهت مشارکت حداکثری وجود ندارد. چنانکه ردصلاحیت 50 درصد از کاندیداهای اصلاح‌طلب، معتدل و مستقل نشان از این امر دارد که همچنان رویکرد خالص‌سازی سرلوحه کار است و تایید صلاحیت عده معدودی از منتقدان نیز صرفا به جهت این بوده که گفته شود از همه جریانات در انتخابات حاضر هستند. اما واقعیت امر بر آن است که اگر انتخابات مشارکتی می‌خواهیم باید به ابزار و لوازم آن نیز تن بدهیم. نمی‌توان انتظار انتخاباتی با مشارکت بالا داشت، اما نه اقدامات مثبتی در جهت رضایتمندی و اقناع جامعه انجام داد و نه اجازه حضور حداکثری همه جریانات سیاسی در انتخابات را صادر کرد. هر چند که همینطور نیز که قریب به یک و ماه نیم تا انتخابات باقی مانده به خودی خود دیر شده، اما اگر هم کورسوی امیدی برای مشارکت حداکثری باقی مانده باشد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید هر چه سریع‌تر در عملکرد خود تجدیدنظر کنند و با فراهم کردن شرایط نسبتا مطلوب شرایط را برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا فراهم کنند.

*عوامل تقویت‌کننده مشارکت را گسترش دهیم

دبیرکل جامعه اسلام مهندسان در مناظره‌ای با مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری در  خصوص راهبردها و مولفه‌های انتخابات مشارکتی اظهار داشت: مساله مشارکت در این دوره از انتخابات مساله مهمی است و خود بنده هم در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف نسبت به این موضوع دعوت کرده‌ام و سخن گفته‌ام. این مرتبه مساله مشارکت برای من از نحوه انتخاب مردم مهم‌تر است و باید تلاش کنیم مساله مشارکت به‌صورت جدی تبلیغ شده و  روی آن کار شود. محمدرضا باهنر گفت: اعتقاد دارم خود رقابت موثر باشد و موارد دیگری در این حوزه تاثیرگذار هستند. به طور مثال، در انتخابات‌های گذشته برخی مواقع رقابت بسیار سنگین بوده است ولی مشارکت کم و یا در نقطه مقابل آن مشارکت بسیار بوده ولی رقابت کم. این‌ها عوامل متنوع و متعددی است که روی مشارکت تاثیرگذار هستند اما فکر می‌کنم هنوز دیر نشده و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی و خبرگزاری‌ها با یک پایش میدانی در خصوص عوامل مانع و تقویت‌کننده مشارکت می‌توانند آن‌ها را احصاء کنند تا تلاش کنیم به هر میزان ممکن عوامل مانع مشارکت را کاهش داده و عوامل تقویت‌کننده آن را گسترش دهیم. محمدرضا باهنر در خصوص لیست اصلاح‌طلبان توضیح داد:‌ در خصوص اینکه آقایان ادعا کنند هیچ نامزدی برای شرکت در انتخابات ندارند؛ در تهران لازم نیست که ۳۰ نامزد مشهور وارد لیست شوند، به نحوی که اگر در لیست اصلاح‌طلبان ۳ نفر مشهور قرار بگیرند ۲۷ نفر هم آدم‌های خوب و صالح ولی غیر مشهور باشند، مردم به سرلیست که به‌طور مثال کواکبیان یا باهنر است، اعتماد می‌کنند و به آنها رای می‌دهند. وی خطاب به مصطفی کواکبیان بیان داشت: اگر بخواهید وارد انتخابات شوید حتما برای تهران، شما اصلاح‌طلبان ۳، ۴ یا ۵ نفر از افراد مشهور که جاذبه‌های خوب داشته باشند که در جامعه طرفدار دارند و مردم پای صندوق‌های رای بیایند و به آنها رای بدهند، حتما میان اصلاح‌طلبان دارید.  باهنر در خصوص سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران افزود: به طور مثال آقای نوبخت از حزب اعتدال و توسعه، آقای جمشید انصاری و یا آقای علی مطهری نامزد انتخابات هستند. علی مطهری یک آدم ویژه است که نه در حزب ما بلکه در حزب آقای کواکبیان قرار دارد و چهره نسبتا کاریزمایی در تهران دارد و به همین دلیل تصورم این است که رای خوبی در تهران داشته باشد اگر مجموع این نامزدها را در یک لیست جمع‌بندی کنیم خواهیم دید که یک لیست خوب حاصل می‌شود.

* کاندیدایی نداریم

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مناظره با محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان در خصوص بحث مشارکت مردم در انتخابات اظهارکرد: اعتقاد دارم که سلسله فعالیت‌هایی تاکنون انجام شده که متاسفانه مانع مهمی برای افزایش مشارکت بوده است که اگر بتوان آن‌ها را بررسی کرد و راه‌حلی برای آن پیدا شود. فعالیت‌هایی نیز وجود دارد که نباید در دو ماه پیش‌رو اتفاق بیفتد که موجب کاهش مشارکت خواهد شد و باید از آن جلوگیری شود. مصطفی کواکبیان گفت: در بحث مشارکت یکی از موانعی که باید بسیار درباره آن تفکر کرد تنگناهای معیشتی و اقتصادی مردم است. اگر دولت بتواند در مدت باقی‌مانده تا انتخابات کاری انجام دهد که موجب امیدواری مردم در حوزه اقتصادی و معیشتی شود، می‌تواند در افزایش مشارکت موثر باشد. البته یک بحث دیگر این است که عملکرد مجلس یازدهم مطابق با نظرسنجی‌ها بسیار ضربه زده است‌. اگر در مردم این امید ایجاد شود که قرار است مجلس تحول‌گرا ایجاد شود می‌تواند موثر باشد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: می‌گویند ما لیست و کاندیدا نداریم و واقعا هم برخی اوقات ندارند. بارها گفته‌ام که ما نمی‌توانیم از جریان آقای باهنر، کاندیدای نیابتی و قرضی بگیریم؛ وقتی که کاندیدا ندارند نمی‌توانند بگویند که کاندیدا داریم. لذا من نشنیده‌ام که تحریم کرده باشند بلکه نهایتا می‌گویند ما فهرست نداریم و به همین جهت هم در آخرین نشست‌های‌شان گفته بودند که نه تشویق و نه تحریم می‌کنیم و آزاد گذاشته بودند تا بتوانند ثبت‌نام کنند. نماینده ادوار مجلس در خصوص سخنان باهنر که گفت بین اصلاح‌طلبان چندین چهره مشهور بسیاری برای بستن لیست وجود دارد، تصریح کرد: ما در تهران بین ۳۱ حزب جبهه اصلاحات هیچ‌کدام چنین چهره‌ای را نداریم. یعنی همان 3 نفر چهره مشهور که آقای باهنر گفت هم در تهران وجود ندارد. این مطلب در خصوص اصلاح‌طلبان است، ممکن است که شما بگویید حزب اعتدال و توسعه وارد شود یا علی لاریجانی و حسن روحانی یک فهرست تهیه کنند که این موضوع در خصوص آن صدق می‌کند، اما اصلاح‌طلبان در قالب همان جبهه اصلاحات همان 3 نفر را هم ندارند. لذا؛ بعید می‌دانم درخصوص تهران چنین اتفاقی رخ بدهد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار