| کد مطلب: ۱۰۸۴۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

تخریب‌ها علیه رئیس‌جمهور سابق ادامه خواهد داشت؟

شرکت داوطلبانه «روحانی» در آزمون اجتهاد

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: هر بار نام حسن روحانی برای هر انتخاباتی مطرح می‌شود، دست و پایشان را گم می‌کنند و تنها موضوعی که به ذهنشان خطور می‌کند، تخریب اوست.

شرکت داوطلبانه «روحانی» در آزمون اجتهاد

اکنون هم نگران حضور مجدد او در مجلس خبرگان هستند و هر روز به یک بهانه او را شایسته این حضور نمی‌دانند. برخی مخالفان ترس آن را دارند که روحانی تبدیل به هاشمی دوم در این مجلس شود، چرا که شباهت‌های زیادی با او دارد. برخی مخالفان از یکدست نبودن مجلس خبرگان هراس دارند. آیت‌ا... رحیم توکل، عضو مجلس خبرگان علیه روحانی یعنی دیگر عضو این مجلس سخنرانی کرد. توکل گفت: «ما فقط دو تا موضوع را مطرح کردیم: یکی در مورد برنامه برجام مال آقای روحانی بود و یکی هم در مورد عفت و حجاب که رهبری فرمودند، این کار دشمن تهاجم فرهنگی نیست، بلکه شبیخون فرهنگی است؛ اما ایشان (روحانی) در زمانی‌که ریاست داشتند گفتند حتی اکثر مواد ۲۰۳۰ را اجرایی می‌کنم. یکی این را موضوع مطرح کرده بودیم. دوم اینکه رهبری فرمودند اگر خارجی‌ها آن برگه برجام را پاره کنند، ما برگه برجام را آتش می‌زنیم. اما بعد از آن سخنانی آقای روحانی گفتند، «انگار یک منقلی اینجا هست که آدم بخواهد داخل آن کاغذی را آتش بزند!» این تعبیری که ایشان آوردند، چه تعبیر زشتی بود! ما این دو تا موضوع را اینجا مطرح کرده بودیم.» هجمه به حسن روحانی اما خارج از جلسه خبرگان پشت درهای بسته نیز ادامه داشت. مجری صداوسیما در برنامه تلویزیونی صبح‌بخیر ایران، از شورای نگهبان خواسته تا به وظیفه خود برای ردصلاحیت حسن روحانی عمل کند. او همچنین با اعلام ثبت‌نام حسن روحانی در انتخابات خبرگان روی آنتن رسانه‌ملی این‌گونه روحانی را توصیف کرده بود: «صاحب تئوری اینکه منتقدان، بیکارها، بی‌شناسنامه‌ها و بی‌سوادها به جهنم بروند به انتخابات مجلس خبرگان ورود کرده است، کسی است که می‌گفت همه مشکلات، حتی آب خوردن مردم هم با برجام حل می‌شود.» همچنین رحیم‌پور ازغدی در توئیتی از ثبت‌نام حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق برای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد و  نوشت: ای‌کاش حسن روحانی ردصلاحیت شود؛ آقای حسن روحانی به‌عنوان «مجتهد عادل» برای خبرگان رهبری نامزد شده. ملت می‌خواهد تعریف شورای محترم نگهبان از «اجتهاد و عدالت» را در این مورد خاص از نزدیک ببیند.»

*واکنش روحانی چه بود؟

 25 آذر مطلبی در سایت روحانی منتشر شد که پاسخ به ادعاها بود. رئیس‌جمهوری پیشین کشورمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، دلیل شرکت داوطلبانه خود در آزمون اجتهاد در انتخابات مجلس سوم خبرگان را شرح داده است؛ اینکه دو نفر از فقهای شورای نگهبان درباره صلاحیت علمی او تردیدهایی داشتند و روحانی با وجود کفایت مدارک ارسالی از تقریراتش در حوزه، داوطلب شد تا در آزمون اجتهاد که ممتحن آن آیت‌ا... مؤمن، رقیبش در سمنان بود، شرکت کند. آیت‌ا... مؤمن با بررسی پاسخ روحانی به سؤال طرح شده از تحریر حضرت امام(ره) در بحث قضا، آن را پذیرفت و اعلام کرد که روحانی از لحاظ علمی از همه آن‌هایی که تا به حال امتحان داده‌اند اگر بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست و در نهایت فقهای شورای نگهبان به اتفاق درباره روحانی رای مثبت دادند. متن کامل اظهارات حسن روحانی در این بخش مصاحبه را بخوانید؛ «من در مجلس خبرگان مجموعا در سه دوره فعال بودم و به‌طور طبیعی سه بار کاندیدا شدم. اولین‌بار در دوره سوم خبرگان از سمنان کاندیدا شدم، دوره چهارم و پنجم از استان تهران کاندیدا شدم. در دوره سوم خبرگان که برای استان سمنان کاندیدا شدم، آیت‌ا... مؤمن و چند نفر دیگر از فضلا هم از استان سمنان کاندیدا بودند.»

*تلفن مهم آیت‌ا... جنتی به حسن روحانی

من برای صلاحیت علمی مدارک لازم را برای فقهای شورای نگهبان ارسال کردم که تقریرات درس‌های فقه و اصول مرحوم آیت‌ا... داماد(ره) بود. تقریرات عمدتا مربوط به درس‌های سال‌های ۴۶ و ۴۷ بود. البته من معمولا نکات مهم درس را یادداشت می‌کردم و شب تقریرات را به زبان عربی می‌نوشتم. همه مکتوبات من از درس‌های مرحوم آیت‌ا... داماد به زبان عربی است. چند روز بعد آیت‌ا... جنتی با من تلفنی صحبت کرد و گفت که در جلسه فقهای شورای نگهبان راجع به نوشته‌های شما بحث و بررسی کردیم. اتفاق نظر ما این بود که نوشته‌های شما برای نشان دادن سطح علمی کافی است. بعد رأی‌گیری کردیم، ۴ نفر از فقها رأی دادند و ۲ نفر رأی ندادند. من از ایشان پرسیدم چرا آن دو نفر رأی ندادند؟ گفت که استدلال آن‌ها این بود که نمی‌دانیم از آن سالی که ایشان از حوزه علمیه قم به تهران آمده، در سال‌های قبل و بعد از انقلاب در مسئولیت‌هایی که بوده، آیا درباره مباحث علمی و فقهی اصولی کار کرده یا بحث‌ها را کنار گذاشته و متارکه کرده است؟ آن دو نفر به این دلیل رأی ندادند و گفتند ما نمی‌دانیم نسبت به حدود ۳۰ سالی که گذشته آیا همه آن مبانی در ذهن ایشان هست یا فراموش کرده است؟ من به آیت‌ا... جنتی گفتم حق با آن دو نفر است. نپرسیدم آن دو نفر از فقهای شورای نگهبان چه کسانی بودند؟ گفتم در این مدت به آن معنا، مشغول درس و بحث نبودم، گاهی نسبت به مباحثی که علاقه‌مند بودم مطالعه و بحث فقهی را دنبال می‌کردم، اما به مفهوم مصطلح مشغول درس و بحث نبودم.گفتم حق با آن‌هاست، من امتحان می‌دهم، ایشان خیلی تعجب کرد و گفت شما آماده هستید برای امتحان؟ گفتم بله، گفت پس چرا از صبح تا حالا این همه در شورای نگهبان بحث کردیم؟ گفتم فکر کردم مدارکی که فرستادم برای همه کافی است ولی این شبهه که شما می‌گویید قابل تأمل است، به همین دلیل امتحان می‌دهم. گفت وقت امتحان را به شما اعلام می‌کنیم.

*جمله ویژه آیت‌ا... مومن درباره حسن روحانی بعد از امتحان در آزمون شورای نگهبان

سؤال را آیت‌ا... مؤمن طرح کرده بود که یک مسأله‌ای از تحریر حضرت امام(ره) در بحث قضا بود. من هم همان را تبیین کردم، نظرات فقها را جمع‌آوری کردم و نظر خودم را با استدلال مطرح کردم. اوراق مکتوب را که حدود ۱۰ صفحه شده بود، برای شورای نگهبان فرستادم. شورای نگهبان به من گفتند ما می‌فرستیم قم برای آیت‌ا... مؤمن، هفته بعد آیت‌ا... جنتی به من زنگ زد و گفت اوراق شما را آیت‌ا... مؤمن بررسی کرده و ایشان گفته این بحث را بسیار خوب پرورانده و استنباط کرده است، ایشان از لحاظ علمی از همه آن‌هایی که تا به حال امتحان داده‌اند اگر بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست. بنابراین به اتفاق آرا راجع به شما نظر همه مثبت است.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار