| کد مطلب: ۱۰۸۴۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از مناقشه امنیتی اسرائیل در دریای سرخ خبر می‌دهد؛

انتقال زمین جنگ از غزه به دریای سرخ

آرمان ملی-احسان اسقایی: این روزها اخبار مربوط به منطقه در ارتباط با حماس، حزب ا... و آتش‌بس رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

انتقال زمین جنگ از غزه به دریای سرخ

رنگ و بوی ترور به جای حمله و انتقال زمین جنگ از غره به دریای سرخ! ظاهرا در دور جدید حملات اسرائیل به غزه‌، تل‌آویو تحت فشار جامعه جهانی دیگر مانند گذشته حملات خود را ادامه نمی‌دهد. به نظر می‌رسد این مورد از سوی ایالات متحده آمریکا به اسرائیل دیکته شده است. آمریکا در یک مورد با اسرائیل همنوایی داشته باشد، آن مورد تمام کردن کار حماس در زمین بازی نظامی است به طوری که تا می‌تواند به اسرائیل کمک می‌کند که در مرحله اول حماس را از صحنه معادلات نظامی و امنیتی حذف کند و اگر نتوانست  سلاح را از حماس گرفته و آن را به یک تشکل سیاسی زیر نظر فتح و تشکیلات خودگردان تبدیل کند اما آمریکا بیش از این نمی‌خواهد هزینه بمباران‌های اسرائیل بر سر مردم بی‌دفاع  غزه را بپردازد . از این‌رو تلاش دارد اسرائیل را وادار کند که به نقشه قبلی خود یعنی ترور رهبران  حماس بپردازد و از ریختن بمب بر سر اهالی غزه اجتناب کند. در خبرها آمده است که اسرائیل فعلا در اندیشه آتش‌بس نیست و حتی اخباری از طول کشیدن جنگ از سه ماه تا یک سال منتشر شده است که داده‌ها نشان می‌دهد آمریکا در صدد است هم به لحاظ هزینه‌های نظامی و هم به لحاظ اینکه نمی‌خواهد هزینه حملات اسرائیل را بیش از این بپردازد، اسرائیل را مجاب کرده که به سمت ترور رهبران حماس، تخریب تونل‌های  جهاد اسلامی  به جای خونبازی در  غزه حرکت کند.

*دریای سرخ اولویت اسرائیل

 همان طور که در گزارش گذشته روزنامه آرمان ملی   اشاره  شد  فقدان امنیت در دریای سرخ برای کشتی‌های اسرائیلی موجب شده عملا بندرهای  رژیم صهیونیستی با چالش روبه‌رو شوند به طوری که منابع داخلی اسرائیل از تعطیل شدن برخی از بنادر به علت فقدان امنیت برای کشتی‌ها  خبر داده‌اند؛ موردی که با توجه به وابستگی اسرائیل به واردات کالا بر اقتصاد آنها اثر مستقیم گذاشته است. از این رو اسرائیل در نظر دارد با کاهش فشار بر سر مردم غزه  افکار عمومی متحدان خود را به سمت امنیت دریایی در دریای سرخ جلب کند. چرا که ارتش یمن عملا  با اقداماتی که علیه کشتی‌های اسرائیل انجام داده است حتی توانسته مسیر تردد برخی از کشتیرانی‌های بزرگ و بین‌المللی به  دریای سرخ را تغییر دهد. موردی که حتی موجب شده آمریکایی‌ها نیز به صورت غیر مستقیم به مساله امنیت در دریای سرخ ورود کرده  و با پهپاد‌ها و موشک‌های  یمنی که به  سمت اسرائیل یا به سمت کشتی‌های تل‌آویو  پرتاب می‌شوند برخورد کرد و با پدافندهای مستقر روی کشتی‌های جنگی خود آنها را منهدم کند. ایرنا نوشت: آمریکا ادعا کرد که یک ناو جنگی آن ۱۴ پهپاد مشکوک را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرده است. فرماندهی مرکزی آمریکا ادعا کرد ناوشکن یو اس اس کارنی «با موفقیت با ۱۴ پهپاد» که از  سمت یمن پرتاب شده بود را هدف قرار داد.این مرکز در پیامی در حساب خود در رسانه ایکس نوشت: پهپادها «بدون هیچ آسیبی به کشتی‌ها در منطقه سرنگون شده‌اند و گزارشی از جراحات احتمالی منتشر نشده است.» در همین حال وزیر دفاع انگلیس ادعا کرد، ناوی که این کشور اخیراً به منطقه غرب آسیا اعزام کرده، یک فروند پهپاد مشکوک را بر فراز دریای سرخ سرنگون کرده است.گرنت شپس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: دیشب ناو اچ‌ام‌اس دایموند، یک پهپاد تهاجمی مشکوک که کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ هدف قرار می‌داد، سرنگون کرد.وی مدعی شد که این پهپاد توسط موشک «وان‌سی‌وایپر» منهدم شد. وزیر دفاع انگلیس سپس ادعا کرد که ناو اچ‌ام‌اس دایموند، «به‌تازگی وارد منطقه شده تا تلاش‌های بین‌المللی را برای حفظ امنیت دریایی تقویت کند.»

*احتمال تشکیل یک ائتلاف علیه یمن

اخباری که در واکنش به حملات یمن به کشتی‌ها  و حتی توقیف آنها  منتشر می‌شود  نشان از موفقیت  ارتش یمن در اثرگذاری بر جنگ غزه است. همان طور که در بالا آورده شده  بندرهای اسرائیل  به علت عملیات‌های یمن  در دریای سرخ عملا تعطیل شده است. از سوی دیگر اسرائیل در شرایط کنونی نمی‌تواند  جنگ را گسترش دهد و برای نمونه به کشتی‌های یمن و حتی پایگاه‌های صنعا حمله نظامی کند چرا که این مورد به گسترش درگیری در منطقه منجر خواهد شد که  آمریکایی‌ها در شرایط کنونی با آن مخالفند و تلاش دارند تنش در منطقه را مدیریت کنند با این وجود  هم آمریکا هم اسرائیل و هم متحدانش در حالتی قرار گرفته‌اند که  گویا قرار است اقدامی علیه یمن انجام دهند. با این وجود وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که  آمریکا  به یک ائتلاف برای مقابله با یمن می‌اندیشد. حضور ناوهای انگلستان  و مقابله با پهپاد یمن در کنار مقابله آمریکا با موشک‌ها و پهپادهای ارتش یمن در دریای سرخ نشان می‌دهد این ائتلاف حتی تشکیل شده است و به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد گسترش این ائتلاف هم خواهیم بود.

* احتمالات حمله به یمن

 از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از احتمال حمله به یمن خبر دادند. که به نظر می‌رسد منطقی نباشد چرا که آمریکایی‌ها  نمی‌خواهند خودشان هم به یک پایه  تنش در منطقه تبدیل شوند. به نظر می‌رسد یمنی‌ها هم این مورد را دریافته‌اند چرا که اخیر  و بعد از  احتمال حمله  خود اعلام کردند: محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن از مذاکره با طرف‌های بین‌المللی درباره عملیات‌های ارتش این کشور در دریای سرخ و دریای عرب خبر داد و گفت که این مذاکرات، با نظارت عمان در جریان است.  با این وجود در خبرها آمده است که پنتاگون در حال بررسی پاسخ مستقیم نظامی به نیروهای مسلح یمن است .یک رسانه آمریکایی ادعا کرد که واشنگتن در پاسخ به افزایش حملات به کشتی‌های  تجاری در دریای سرخ در حال بررسی حمله مستقیم به نیروهای مسلح یمن است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه آمریکایی «سمافور»، مقامات دولت آمریکا به این رسانه اعلام کرده‌اند که در حال بررسی ارزش راهبردی هدف قرار دادن نیروهای مسلح یمن و دامن زدن به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه هستند.

*حمله نه مسیر جایگزین آری

 به نظر می‌رسد شاید آمریکای یا یک ائتلاف از آمریکا و متحدانش در صدد باشند حملاتی کوتاه به یمن برای مقابله با موشک و پهپادهای ارتش این کشور انجام دهند اما به دنبال یک تنش اضافی نیستند  چرا که ظاهرا روی پروژه دیگری کار می‌کنند که بر اساس آن  کالاهای مورد نیاز اسرائیل از مسیر دیگری جز دریای سرخ تامین خواهد شد.یک رسانه اسرائیلی در این ارتباط مدعی شد راه‌اندازی مسیر زمینی انتقال بار به اسرائیل از طریق دبی، عربستان و اردن برای در امان ماندن از حملات یمن در دستور کار قرار گرفته است.  به گزارش سرویس بین‌الملل «انتخاب»؛ این سفر دو روزه حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است و از عربستان سعودی و اردن عبور می‌کند. این موضوع، راه‌حلی برای واردات و صادرات محصولات غذایی تازه است که از سفر با کشتی جان سالم به در نمی‌برد.  نخستین محموله خط جدید حمل و نقل زمینی  از طریق بنادر دبی و سپس عربستان سعودی و اردن در هفته‌های اخیر با موفقیت به اسرائیل رسید.  در واقع، ده کامیون اول مسیر طولانی از بنادر خلیج فارس تا اسرائیل را طی کردند؛ بنابراین کشور‌های عرب خلیج فارس، عربستان سعودی و اردن به اسرائیل کمک می‌کنند تا از محاصره  یمن عبور کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار