| کد مطلب: ۱۰۸۲۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» افزایش رسمی یا غیررسمی نان را بررسی می کند

نان بدون مجوز گران می‌شود؟

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: افزایش قیمت بدون مجوز نان به ویژه نان سنگک چندی است که به ویژه در کلانشهرها به گوش می‌رسد.

نان بدون مجوز گران می‌شود؟

این در حالی است که دولت اعلام می کند دولت طی دو سال گذشته تلاش کرده است تخلفات حوزه آرد و نان را با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان مخصوص فروش نان، کنترل کند اما در بیشتر نانوایی‌ها به‌رغم استفاده از این کارتخوان‌ها، تخلفات در قیمت نان همچنان ادامه دارد. اما به گفته مسئولان افزایش قیمت نان سنگک در تهران مدت‌هاست که از حدود 5 هزار تومان با اضافه کردن کمی کنجد به 10 هزار تومان افزایش می‌یابد. کارشناس مسئولان در این باره معتقدند افزایش قیمت نان به هیچ وجه با افزایش قیمت دیگر کالاها و خدمات در سطح کشور تناسب ندارد و از این رو برخی از نانوایان ناچار تخلفاتی انجام می‌دهند که البته باوجود بازرسان مجبور به پرداخت جرایم سنگینی می‌شوند که ادامه فعالیت با وجود گرانی‌های گسترده با قیمت قدیمی نان را برای آنها را دشوار ساخته است.

مجوز گرانی محدود برای آزادپزان

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان تهران درباره افزایش قیمت نان در تهران گفت: در خصوص افزایش قیمت نان در تهران هیچ مصوبه و مجوز جدیدی صادر نشده است. در حال حاضر نان به دو صورت آزادپز و یارانه ای صورت می گیرد و نانوایان آزادپز مجاز هستند که با توجه به عرضه و تقاضا و درخواست مشتریان در اندازه و یا افزایش آیتم های مختلف مثل کنجد بیشتر و یا ... قیمت نان را به شکل توافقی افزایش دهند اما در مدل یارانه ای در یک سایز و یک شکل پخت صورت می گیرد و نانوایان اجازه افزایش قیمت را ندارند. او افزود: قیمت گذاری متنوع برای برخی از نان ها مثل نان سنگک نیز در یک محدوده خاصی با توجه به تغییر کیفیت پخت نان صورت می گیرد ولی این افزایش قیمت هم خارج از محدوده خاص انجام نمی شود هر چند تعداد نانوایی های آزادپز نیز در سطح شهر تهران محدود است و البته همان تعداد نانواها هم برای رعایت حال مردم و مشتری مداری قیمت نان خود حتی با کیفیت درخواستی مشتری حتی پایین تر از هزینه تمام شده به دست مشتری می‌رسانند در غیراینصورت مردم هم خریدار نان های گرانتر از حد معمول نخواهند بود.

فشار گرانی ها و تخلفات اجباری نانواداران

سلیمانی اضافه کرد: قیمت نان با توجه به موج گرانی‌ها در اکثر اقلام اساسی و غیراساسی مدت‌های زیادی است که افزایش پیدا نکرده و از این رو نانوایان با وجود افزایش بسیاری از اقلام مانند، اجاره مغازه، قیمت آب و برق، دستمزد کارگران همچنان در نهایت تعامل با دولت و رعایت حال مردم، مشغول به خدمات رسانی و پخت نان با قیمت های گذشته هستند اما قطعاً در این مسیر فشارهای اقتصادی و مشکلاتی که وجود دارد گاهی برخی از نانوایان را ناچار به افزایش قیمت و تخلف می کند و به نظر می رسد بهتر است قیمت نان با توجه به شرایط حاکم بر کشور نیز به طور معقول و منطقی افزایش پیدا کند، هرچند بدیهی است که افزایش قیمت غیرقانونی و تخلف تایید نمی‌شود.

جرایم سنگین برای نانوایان متخلف و بازماندن از ادامه کار

رئیس اتحادیه نانوایان سنگک در تهران ادامه داد: بازرسان با نظارت در بازار نان، بر رعایت قیمت‌های اعلام شده و کیفیت پخت نان نظارت تام دارند ولی با وجود تاکید بازرسان مبنی بر عدم افزایش قیمت نان، در مواردی که تخلفی صورت گیرد، ملزم به پرداخت جریمه‌های سنگین هستند و این عدم توازن در تولید و صرفه اقتصادی برای نانوایان در نهایت به کناره‌گیری برخی از نانوایان در تولید شده است . این کارشناس مسئول درباره حمایت های یارانه دولت از نانوایان گفت: بنا به گفته مسئولان کمک هزینه دولت در سال جاری حدود 40 درصد اعلام شده است اما با توجه به پخت نان در دو نوع 1 و 2 باید گفت حدود 70 درصد نانوایان مشمول شرایط دریافت کمک هزینه نوع یک هستند که به پخت نان‌هایی مانند لواش و ... مشغول هستند و نانوایان نوع دو مانند سنگک پزان فقط 27 درصد از مجموع 40 درصد یارانه اعلام شده را دریافت می کنند و به این ترتیب شرایط ادامه کار برای این گروه نیز حتی دشوارتر از بقیه نانوایان است .

عدم تناسب هزینه های پخت با قیمت نان

سلیمانی معتقد است: درباره افزایش هزینه های پخت نان فقط همین کفایت می کند که قیمت قبض آب حدود 3 میلیون تومانی حال حاضر در مقایسه با قبض آب 500 هزار تومانی دو سال قبل، هیچ سنخیتی با افزایش قیمت نان ندارد و اصلاً پاسخگوی تامین هزینه های نانوایان نیست. این کارشناس درباره دلیل عدم پخت نانوایان در ساعات بیشتری در مقایسه با قبل به دلیل کاهش سهمیه آرد گفت: بنا به گفته مسئولان مقرر شده بود که سهمیه آرد نانوایی ها بر اساس فروش تعداد نان فروخته شده افزایش یابد که البته تا حدودی مقرر شده است اما برخی از نانوایان در این زمینه معترض هستند . از سو دیگر به دلیل رکود کسب و کار در تمام اصناف، به ویژه صنف نانوایان و عدم صدور مجوز افزایش قیمت متناسب با حجم گرانی های موجود در جامعه، نانوایان از پرداخت هزینه ها به ویژه پرداخت حقوق و مزایای کارگران شاغل در نانواها عاجز شده اند، هر چند واقعاً به دلیل مشکلات موجود و سختی کار و حقوق ناچیز، دیگر کسی مایل به کارکردن در نانوایی نیست و این نیز به راستی معضلی برای کارفرمایان در نانوایی ها تبدیل شده است که امکان استخدام نانوا را از بین برده است. او توضیح داد: افزایش دستمزدها و گرانی ها یکی دیگر از مشکلاتی به شمار می آید که نانوایان با آن دست درگریبان هستند، چراکه الان در هر نانوایی باید حدود 3 کارگر مشغول به کار شوند و با احتساب حدود 14 ساعت کار نانوا و افزایش دستمزد حدود 80 درصدی طی 2 و نیم گذشته، به راستی امکان حضور برای فعالان در این رشته را دشوار کرده است. در حال حاضر قیمت خمیر مایه در بازار آزاد به کیلویی یک میلیون و 300 هزار تومان به نرخ دولتی رسیده است که البته پیداکردن آن نیز کار هر کسی نیست، از این رو نانوا برای تهیه نان مجبور به تهیه خمیرمایه از بازار آزاد شده و خود این امر یک ضرر و زحمت چند برابری را به نانوا تحمیل کرده است. از طرفی برای نانوا این سوال پیش می‌آید چرا خمیر مایه در بازار سیاه به وفور پیدا می‌شود و نظارتی بر آن توسط دستگاهای نظارتی نیست. در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم با پیگیری‌های اداری و نامه‌های دریافتی سهمیه استان از کارخانجات تولیدی تامین شود. با توجه به ضرورت استفاده از خمیرمایه در تولید نان، فراوانی و در دسترس بودن آن برای نانوایان ضروری است.

پرونده قیمت نان در سال ۱۴۰۲ بسته شد

بر اساس این گزارش، قیمت نان از سال ۱۳9۹ ثابت مانده و تغییری نداشته اما اخیرا زمزمه افزایش قیمت نان تحت عنوان موضوع متناسب‌سازی قیمت مطرح شده است. نانواداران طی یک سال گذشته همواره از افزایش نیافتن قیمت نان گلایه‌مند بوده‌اند زیرا معتقدند تورم روی کار آنها تاثیر گذاشته است. دولت گفته سعی دارد با ثابت نگه داشتن قیمت نان جلوی انتقال فشار افزایش قیمت به مردم را بگیرد. زمزمه‌های افزایش قیمت نان از ابتدای سال ۱۴۰۲ شنیده می‌شد و در روزهای اخیر قیمت نان در برخی استانها گران شده است. اما فرماندار تهران با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت در انواع نان نداشته و مبنای قیمت‌ها نیز همان مصوبات قبلی است، گفت: شهروندان هر گونه افزایش قیمت نان را به تعزیرات گزارش دهند. احمد قیومی ، در تشریح انتشار برخی شایعات درباره افزایش قیمت نان در تهران گفت: تغییر در نوع آرد بعضی از خبازی ها دلیل انتشار بعضی از شایعات در افزایش قیمت نان است. این موضوع از قبل هم مرسوم بوده و درخواست تغییر آرد نوع یک به نوع دو مورد بررسی قرار می‌گرفته و ما به التفاوت توسط یارانه دولت برای نانوایی‌ها تأمین می‌شود و تاثیری در قیمت نان به هیچ عنوان نداشته است. وی افزود: بر همین اساس بعضی از نانوایی ها سوء استفاده نموده و اقدام به افزایش قیمت نان می کردند که این موضوع نیز در دستور کار شورای آرد و نان قرار گرفته است.

ماجرای افزایش قیمت نان سنگگ چیست؟

بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که خبرها در خصوص حذف آرد یارانه‌ای و محاسبه نرخ آرد با قیمت آزاد صحت ندارد اما با تصمیم کارگروه آرد و نان استان تهران سهمیه آرد یارانه ای ۳۰۰ نانوایی سنگک پایتخت از نوع یک به نوع دوم تغییر پیدا کرده است. نانوایی‌های سنتی در حال حاضر دو نوع آرد یارانه‌ای ۸۵۰ تومانی و ۱.۱۵۰ تومانی دریافت می‌کنند و بر این اساس، قیمت نان سنگک ساده با آرد نوع یک در تهران ۲ هزار تومان و سنگک ساده نوع دو ۳ هزار تومان است. به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران، حدود ۹۵ درصد نانوایی‌های سنگکی پایتخت با آرد نوع دو پخت می‌کنند و تعداد بسیار کمی از سهیمه آرد نوع یک برخوردارند. اتفاقی که به تازگی افتاده این است که این تعداد بسیار کم که فقط ۳۰۰ نانوایی را شامل می‌شود حالا سهیمه آردشان به نوع دو تغییر یافته و به این ترتیب دیگر در هیچکدام از سنگکی‌های تهران سنگک ۲هزار تومانی نخواهیم داشت. این اتفاق در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد نانوایی‌های سنگکی تا امروز هم آرد نوع ۲ مصرف‌ می‌کردند اتفاق قابل توجهی نیست و نمی‌تواند در قیمت قانونی و مصوب نان سنگک تغییر زیادی ایجاد کند اما کل این ماجرا از زاویه دیگری قابل توجه است و آن، اتفاقی است که به طور واقعی در نانوایی‌ها در حال وقوع است.

خبر نماینده مجلس از افزایش قیمت نان در ۱۵ استان

این گزارش حاکی است؛ در حالی که در ابتدای سال تاکید شد امسال قرار نیست قیمت نان تغییر کند، اما در هفته های اخیر، اخبار افزایش قیمت انواع نان در چند استان به صورت جداگانه در رسانه‌ها

منتشر شد! هرچند گفته می شود در بیش از ۱۵ استان شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم، اما دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی همچنان تاکید دارد که هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان اعلام نشده و با خاطیان برخورد خواهد شد! وقتی قیمت نان یک شبه در مشهد ۴۰ درصد افزایش یافت، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، درباره قیمت نان گفت: «نان در سراسر کشور قیمت واحد ندارد و قیمتش منطقه‌ای و استانی تعیین می‌شود. دولت نیز برای نظارت بر قیمت نان به شکل ویژه اقدام خواهد شد».امسال تغییر قیمت بخشی از اقلام غذایی به طور رسمی از سوی نهادهای متولی دولتی اعلام نشد اما نرخ‌های جدید بی سروصدا، روی کالاها درج شدند. به نظر می رسد همین رویه درخصوص نان نیز در حال انجام شدن است و در حالی که هیچ نهاد دولتی افزایش قیمت نان را به طور رسمی اعلام نکرده، اما به صورت چراغ خاموش، قیمتش افزایش می‌یابد. در عین حال پایگاه خبری جماران از اعتراض سلمان اسحاقی نماینده خراسان جنوبی خبر داد و به نقل از وی نوشت: در بیش از ۱۵ استان ما شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم که این موضوع مردم را بسیار ناراحت کرده است و متأسفانه برخی از دولتمردان ما، این موضوعات را تکذیب می‌کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار