| کد مطلب: ۱۰۸۱۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» فرصت تجاری مطلوب اوراسیا برای ایران را بررسی می کند

فرصت طلایی تجارت آزاد با اوراسیا

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: اوراسیا جامع ترین و کامل ترین موافقتنامه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می آید.

فرصت طلایی تجارت آزاد با اوراسیا

از این رو بخش های مختلف اقتصادی کشور در صدد استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده برای توسعه تکنولوژی و بازار صادراتی و خدماتی خود هستند. از سال 2019 با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری ما با کشورهای منطقه گسترش یافت و پس از امضای این موافقت‌نامه شاهد رشد 40 درصدی در مبادلات تجاری کشور بودیم و همچنین تبادلات تجاری ایران با منطقه اوراسیا طی این مدت دو برابر افزایش یافت. وزیر صمت طی روزهای اخیرپیش بینی کرد؛ با امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا شاهد افزایش سطح همکاری‌های تجاری باشیم. کارشناسان معتقدند اتحادیه اروپا بیشترین ظرفیت برای مبادلات تجاری در حوزه انرژی به ویژه آب و برق را داراست و در صورت تمرکز بیشتر برای توسعه همکاری های تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواهیم توانست از اشتراکات فرهنگی فی مابین در حوزه های مختلفی مانند، گردشگری و ... به صورت بهینه بهره بگیریم.

اوراسیا، فرصتی طلایی با تعرفه گمرکی صفر

مهدی خرسند، کارشناس منطقه اوراسیا در این باره به آرمان ملی گفت: اوراسیا فرصتی طلایی برای افزایش تجارت در سایه صفر شدن تعرفه گمرکی است که ایران می تواند در سایه این قانون و افزایش تعامل با کشورهای این منطقه حجم مبادلات تجاری خود افزایش دهد. کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق با توجه به اشتراکات فرهنگی – سنتی و جغرافیایی با ایران بازار فرصتی مطلوب و جذاب برای ایران و همچنین مردم منطقه محسوب می شود و می توانیم با دیپلماسی اقتصادی خوب فرصت های تجاری بسیاری را در کشور خود و «بازار اوراسیا» خلق کنیم. او افزود: برخی از کشورهای منطقه اقتصادی اوراسیا از نظر تاریخی پیش از این جزو تمدن ایران باستان بودند که پس از جداشدن از ایران جزو اتحاد جماهیرشوروی قرارگرفتند و پس از استقلال مجدد بعد از فروپاشی شوروی روابط تجاری نسبتاً خوبی با ایران داشتند اما به مرور زمان این روابط تحت تاثیر عوامل مختلف رو به کاهش گذاشت. هر چند ایران، خود نیز کم کاری های در این زمینه داشت که در نتیجه روابط فی مابین ما با کشورهای اوراسیا کاهش یافت، اما تعرفه های تجاری صفر فی مابین این کشورها امتیازی عالی برای اعضا به ویژه ایران محسوب می شود تا بتواند به پشتوانه این فرصت، تحریم های موجود را کاهش دهیم و بتوانیم ارزآوری خوبی برای ایران را به ارمغان آوریم، این امر با توجه به اقبال خوب مردم به کالاهای ایرانی نقطه قوتی دیگر برای کشور محسوب می شود که پیش از این با شناسایی بازار اوراسیا در حوزه آب و برق توانسته ایم تجربه خوب رتبه برتر در حوزه صادرات را تجربه کنیم.

آب و برق، نقاط قوت تجارت ایران و اوراسیا

خرسند اضافه کرد: هر چند اعضای این اتحادیه کشورهای خیلی قدرتمندی در بازار تجاری دنیا محسوب نمی شوند و نقطه قوت آن حضور روسیه در آن است؛ اما پرواضح است که در حوزه تجارت انرژی نقش مهمی در دنیا ایفا می کنند . اما توسعه همکاری های ایران در سال های گذشته دارای فراز و نشیب های فراوانی بوده است که اما بهره گیری از ویژگی تعرفه گمرکی صفر، برای ایران فرصتی را همراه آورده است که در صورت اتخاذ سیاست های اصولی می تواند فرصتی طلایی برای فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی باشد تا با گروه زدن منافع اقتصاد خود با همسایگان شمالی منافع بیشتری را در سایه این تعاملات اخذ کند. این کارشناس اضافه کرد: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، همزمان با الحاق کشور به پیمان شانگهای و همچنین بریکس و افزایش موافقتنامه های تجاری اهمیت حضور مثمرثمرتر کشور در این پیمان ها را بیشتر نمایان می سازد و می تواند اراده ای جدید در منطقه را رقم زند که حاصل آن رشد اقتصادی و کاهش فشارهای تحریم است، هر چند در توسعه روابط با کشورهای دیگر چه شرق یا غرب باید همواره سعی کنیم تا تامین منافع را مدنظر قرار دهیم و مراقب باشیم هیچگاه این پیام برای کشورهای شرقی ارسال نشود که ایران به دلیل نبودِ ارتباطات با کشورهای غربی بالاجبار با در تعامل با شرق قرار گرفته است بلکه نگاه ایران باید همیشه بر پایه تامین منافع در سایه تعاملات با کشورهای دیگر متمرکز باشد.

تقویت مسیرهای حمل و نقل شرط موفقیت در کشورهای اوراسیا

به گفته این کارشناس بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل با کشورهای همسایه شمالی عضو اتحادیه اوراسیا از جمله ضرورت هایی است که می تواند مبادلات تجاری فی مابین را افزایش دهد. تکمیل راه آهن رشت – انزلی و زاهدان – چابهار از نقطه ژئوپلیتیکی و اقتصادی دارای اهمیتی وافر است که می تواند علاوه بر بهبود تراز ترانزیت کالاها و خدمات، فرصتی برای توسعه گردشگری را نیز مهیا سازد.

امکان ثبت سفارش کالاهای ممنوعه تولید اتحادیه اوراسیا

رحمت‌الله خُرمالی، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفت: در خصوص فراهم شدن امکان ثبت سفارش واردات کالاهای ممنوعه از مبدأ کشورهای اوراسیا باید گفت واردات برخی از اقلام که به‌سبب حمایت از تولید داخلی به کشور ممنوع بوده است، پیرو مصوباتی که از نهادهای بالادستی اخذ شده است، امکان ثبت سفارش کالا واردات این دست از کالاها از کشورهای اوراسیا فراهم شده است. او بیان کرد: کالاهایی امکان واردات به کشور را دارند که حتماً در همان پنج کشور اتحادیه اوراسیا تولید شده باشند، به‌عبارت دیگر در گواهی مبدأ این کالاها باید حتماً ساخت یکی از پنج کشور اتحادیه اوراسیا ذکر شده باشد.

پیش‌بینی صادرات ۱.۳میلیارددلاری به اتحادیه اوراسیا

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص شرایط تجارت با اتحادیه اوراسیا پس از امضای قرارداد تجارت ترجیحی با این اتحادیه گفت: بر اساس امضای توافق‌نامه تجارت ترجیحی که از سال ۱۳۹۸ با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شده است، در حوزه روسیه شاهد صادرات قطعی ۳۴۰ میلیون دلاری در شش‌ماهه ابتدایی سال گذشته بودیم که رشد ۲۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. او افزود: صادرات به ارمنستان نیز حدود ۱۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۵درصدی)، صادرات به قزاقستان و قرقیزستان به‌ترتیب ۷۵ میلیون دلار و ۲۵ میلیون دلار و بلاروس نیز حدود ۱۰ میلیون دلار بوده است. مجموع صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از ۶۲۰ میلیون دلار در ۶ماهه ابتدایی سال بوده است. خرمالی ادامه داد: در این مدت شاهد رشد ۱۵درصدی میانگین صادرات به کشورها این حوزه بودیم. واردات ایران از این کشورها حدود یک میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار با رشد بیش از ۴۰ درصد در مدت مشابه بوده است. با کمیسیون مشترکی که با کشورهای روسیه، بلاروس و ارمنستان برگزار شد، روند تجارت با اتحادیه اوراسیا رو به رشد است. پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات کالاهای ایرانی به محدوده اوراسیا تا پایان سال رخ دهد.

رشد ۵۰درصدی تجارت ایران با اوراسیا طی سه سال

خرمالی اضافه کرد: در مورد اثرات اجرای توافق موقت با اتحادیه اوراسیا که از مهر ماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شد نیز می توان گفت در آن سال صادرات ما به این پنج کشور حدود ۸۴۰ میلیون دلار بوده است، اما در مدت مشابه سال جاری، بیش از ۵۰ درصد رشد صادرات را شاهد هستیم. اثر این موافقت‌نامه را می‌توان در حجم تجارت خارجی دید. او ادامه داد: کشورهای همسایه بازارهای پرظرفیتی هستند که طی سال‌های اخیر توجه چندانی به آنها نشده است، درعین‌حال حجم واردات این همسایگان از ایران بسیار قابل توجه است. طی یک سال گذشته تمرکز ویژه‌ای روی این بازارها شکل گرفته است و شاهد حضور هیات‌های تجاری متعددی از ایران در کشورهای همسایه بودیم، ضمن اینکه نشست‌های مشترک تجاری متعددی نیز با هیات‌های خارجی در ایران برگزار شد که این موارد می‌تواند به رشد تجارت ایران و رشد سهم کشور در بازارهای کشورهای همسایه کمک کند.

بهره برداری موثر بخش خصوصی از اوراسیا

این مقام مسئول توضیح داد: رویکرد اصولی ایران مشارکت سازنده با کشورهای همسایه مبتنی بر توسعه روابط و پیوند اقتصادی است و بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام برای محیط کسب و کار در جهت توسعه روابط اقتصادی کشورها تاکید می‌کند به ویژه این که مردم دو کشور از روابط دیرینه مشترک برخوردار هستند و در حال حاضر روابط خوبی دارند که بر همین اساس اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته و به همین دلیل روسیه از جایگاه مهمی برای ایران برخوردار شده است. او بیان کرد: ایران با در اختیار داشتن کریدور شرق به غرب و بندر چابهار می‌تواند زمینه ساز همکاری بیشتر این اتحادیه با کشورهایی مانند هند باشد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای صدور و رفع موانع روادید، توسعه روابط بانکی بر اساس ارزهای محلی و توافق سبز گمرکی در راستای توسعه روابط انجام شده است که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند کشتی‌های رورو، توسعه بانکی و فعالیت در کریدورها با جدیت بیشتری پیگیری شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار