| کد مطلب: ۱۰۸۱۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

بررسی تحرکات دیپلماتیک از کوبا تا عراق و عمان

ایران کانون دیپلماسی منطقه

آرمان ملی: منطقه خاورمیانه همواره بستر تعاملات دیپلماتیک بوده و به ویژه برخی پایتخت‌های منطقه‌ از جمله تهران همواره بستر تعامل و دیپلماسی سازنده و فعال بوده است.

ایران کانون دیپلماسی منطقه

لذا از همین‌رو است که از کشورهای منطقه گرفته تا سایر کشورهای اروپایی و آفریقایی در قالب هیأت‌های مختلف به تهران سفر کرده‌اند و در این سفرها نیز توافقات دو جانبه‌ای میان طرفین شکل گرفته است. از سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گرفته تا سفر رئیس‌جمهور کوبا به تهران و دیدار وی با مقامات عالیه کشورمان و همچنین سفر هیأت پارلمانی عراق به تهران به سرپرستی نایب‌رئیس پارلمان این کشور و دیدار با مقامات مختلف کشورمان بیانگر نقش پر رنگ و مهم تهران در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. چه اینکه ایران نشان داده که همواره بازیگری فعال در عرصه بین‌المللی است و موضع خاص خود را نیز در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. این در حالی است که در تازه‌ترین تحرکات دیپلماتیک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به منظور شرکت در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به مسکو می‌رود و ضمن شرکت در این نشست، با همتای روس خود و دیگر همتایان دیدار خواهد کرد. به نظر می‌رسد که ایران چندی است به هاب دیپلماسی منطقه‌ای تبدیل شده است.

* تقویت همکاری‌ها میان کشورها راهکار موثر خنثی‌سازی تحریم‌ها

رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک با «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا، سفر وی به تهران را پس از ۲۲ سال نقطه عطفی در جهت توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت دانست و تصریح کرد: تهران و هاوانا در زمینه‌های متعددی نگاه مشترک دارند. سید ابراهیم رئیسی با اشاره به این‌که «در سفر به کوبا گفت‌وگوها و رایزنی‌های سازنده‌ای با رئیس‌جمهور این کشور داشتم»، گفت: در سفر امروز هم علاوه بر روسای جمهور، اعضای هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز مسائل مورد علاقه فیمابین را مورد بررسی قرار دادند. وی روابط ایران و کوبا را پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دوستانه و رو به توسعه توصیف و تصریح کرد: دو کشور همکاری‌های خوبی در حوزه علمی و فناوری دارند که یکی از جلوه‌های آن ساخت واکسن با مشارکت کوبا به عنوان یک همکاری موفق بود. رئیس‌جمهور اظهار کرد: دو کشور همچنین در حوزه نانو و بیوتکنولوژی توانمندی‌ها و دستاوردهای خوبی دارند که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند ثمرات زیادی برای دو کشور داشته باشد و اسناد همکاری که دیروز امضا شد این همکاری‌ها را تسهیل و سطح آنها را ارتقا خواهد داد. وی همچنین به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، معدن، انرژی و عرصه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: مسئولین عالی دو کشور برای توسعه روابط و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین اراده جدی دارند. وی با بیان این‌که «امروز با سفر رئیس‌جمهور محترم کوبا شاهد باز شدن عرصه‌ای جدید از همکاری‌ها میان دو کشور هستیم»، خاطرنشان کرد: یکی از وجوه مشترک جدی میان دو کشور ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه است. کوبا سال‌هاست در مقابل سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و این مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است. رئیسی با اشاره به این‌که «هر دو ملت ایران و کوبا به دلیل ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا از سوی این کشور تحریم شده‌اند»، گفت: تصور آمریکایی‌ها و نظام سلطه آن است که وضع تحریم‌ها می‌تواند کشورهای ما را متوقف یا ما را وادار به تسلیم کند؛ این غفلت نظام سلطه و یک محاسبه نادرست مثل همه محاسبات نادرست دیگر آنهاست که فکر می‌کنند با تحریم می‌توانند ملت‌هایی را که اراده کردند در مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه بایستند، وادار به عقب‌نشینی کنند. وی تقویت همکاری‌ها و تبادل ظرفیت میان کشورهای تحت تحریم را از راهکارهای موثر خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و افزود: در مذاکراتی که در کوبا و دیروز در تهران داشتیم، تصمیم گرفتیم روابط‌ فیمابین در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کند که این خود یکی از راه‌های مهم خنثی کردن تحریم‌هاست. دیدار وزرای خارجه ایران و عمان

ساعات پایانی شامگاه یکشنبه دوازدهم آذر بود که وزیر امور خارجه کشورمان ضمن دیدار با همتای عمانی خود در نشست مطبوعاتی مشترک با سید بدر البوسعیدی اظهار داشت: وزیر اقتصاد بزودی برای امضای موافقتنامه گمرکی و توسعه مناسبات اقتصادی به مسقط سفر می‌کند. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به پیشرفت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و تجارت گفت: خرسندیم ارزیابی مشترکی از پیشرفت خوب مناسبات فراروی ما قرار دارد و همه بخش‌ها در دو دولت به خوبی توافقات به عمل آمده در دیدارهای روسای دو کشور را پیگیری می‌کنند. حسین امیرعبداللهیان گفت: یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوهای ما به مسأله تحولات در غزه و کرانه باختری بازمی‌گردد. دوستان ما و مقامات عمان همواره نقش منطقه‌ای و بین‌المللی فعالی را برای کمک به حل و فصل مناقشات در منطقه به عمل آورده‌اند و در این خصوص گفت‌وگوهای مهمی را با همتای عمانی خواهیم داشت. وی با بیان اینکه مرحله جدید حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و کرانه باختری با حضور وزیر خارجه آمریکا در نشست کابینه جنگی رژیم صهیونیستی آغاز شد، خاطرنشان کرد: آمریکا از یک طرف در رسانه‌ها سخن از توصیه به رژیم صهیونیستی برای عدم کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان می‌گوید اما در عمل با دادن چراغ سبز به تل‌آویو از نسل‌کشی در غزه حمایت می‌کند. امیرعبداللهیان اظهار کرد: مایلم در همین جا با صدای بلند اعلام کنم که آمریکا باید تبعات این رفتار ریاکارانه خود در همراهی، مشارکت و حمایت از اسرائیل برای نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه و کرانه باختری را تحمل کند. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: به همه طرف‌هایی که دنبال جنگ افروزی هستند هشدار داده می‌شود که تا دیر نشده کشتار زنان و کودکان و غیر نظامیان را متوقف کنند. امیرعبداللهیان تاکید کرد: از همه دولت‌های اسلامی و جهان می‌خواهیم برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و بازگشایی معابر برای رساندن سوخت و مواد غذایی به غزه و مقابله با کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه اقدام کنند.

 

* سفر هیأت پارلمانی عراق به تهران

در ادامه تحرکات دیپلماتیک تهران محور، یکشنبه یک هیأت پارلمانی از عراق به تهران آمد تا ضمن انجام امور دستور کار خود با مقامات مسئول کشورمان نیز داشته باشد. در همین راستا نیز نایب‌رئیس پارلمان عراق در مقام رئیس هیأت عراقی با معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار داشت و هیأت عراقی جلسه‌ای نیز با کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار کرد. در همین راستا یک هضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: روز یکشنبه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیداری با تعدادی از نمایندگان و پارلمان جمهوری عراق داشتند که از جمله آنها اعضای کمیسیون امنیت ملی عراق نیز بود. شهریار حیدری گفت: صحبت‌های این جلسه ناظر بر ایجاد ارتباط سیاسی و اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور بود و این‌که باید نگاه بین‌المللی به مردم غزه وجود داشته باشد و نگاه ایران و عراق به مسائل امنیتی و منطقه‌ای و حمایت از مردم مظلوم فلسطین مشترک است.

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار