| کد مطلب: ۱۰۸۱۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ادعای رسانه اصولگرا در خصوص کاندیداهای کارگزاران در ۱۴۰۴ را بررسی می‌کند:

گمانه‌زنی‌های دلواپسانه

آرمان ملی– حمید شجاعی: انتخابات مجلس پیش‌رو است و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در پی آن هستند تا انتخابات را به بهترین نحو ممکن برگزار کنند اما در این میان شاهدیم که روند عملکردی دستگاه‌های مسئول تاکنون به گونه‌ای نبوده که در مجموع بتوان از آن انتخاباتی با مشارکت بالا برداشت کرد.

 گمانه‌زنی‌های دلواپسانه

شاهد مثال عینی آن را نیز می‌توان در نوع ردصلاحیت‌های هیأت‌های اجرایی دید؛ جایی‌که از اصلاح‌طلبان گرفته تا اعتدالیون و حتی اصولگرایان قبل از شورای نگهبان زیر تیغ ردصلاحیت هیأت‌های اجرایی قرار گرفتند و موج گسترده‌ای از اعتراضات و واکنش‌ها نسبت به این اتفاق ایجاد شد. در چنین شرایطی اصلاح طلبان که همواره در مقاطع مختلف انتخاباتی به شرط فراهم بودن فضا حضور حداکثری در انتخابات داشته‌اند و با حمایت سرمایه اجتماعی خود انتخاباتی مشارکتی را رقم زده‌اند در قبال انتخابات مجلس دوازدهم رویکرد چندان مساعدی ندارند و معتقدند که انتخابات پیش‌رو به مثابه یک رقابت درون گروهی میان اصولگرایان است و اساسا زمین بازی برای سایر جریانات سیاسی تعریف نشده است. اما این نوع رویکرد سبب نمی‌شود برخی جریانات اینگونه قلمداد کنند که اصلاح‌طلبان به جهت رویگردانی جامعه و بن‌بست گفتمانی در انتخابات شرکت نمی‌کنند. بلکه نکته اینجاست که اگر شرایط  رقابت فراهم باشد و اجازه حضور حداکثری به همه جریانات و گروه‌ها داده شود اصلاح‌طلبان مثلا ادوار مختلفی که دولت و مجلس را در اختیار داشته‌اند در انتخابات مجلس پیش‌رو و حتی ریاست جمهوری 1404 نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اما شرایط حاضر، نوع نگاه جامعه و محدودیت‌هایی چون ردصلاحیت‌ها باعث شده تا اصلاح‌طلبان چنین رویکردی اتخاذ کنند. عملکرد جریان خالص‌ساز باعث شده تا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نتوانند به طور مطلوب به کنشگری سیاسی معطوف به انتخابات بپردازند و تا وقتی این رویه ادامه داشته باشد انتخابات مشارکتی حال مجلس باشد یا ریاست جمهوری چندان نزدیک به واقعیت نخواهد بود.

 

* از شیطنت رسانه‌ای تا مصادره به مطلوب

 

روز گذشته بود که رسانه‌ اصولگرای «مشرق» با نوعی فرار به جلو  مطلبی از روزنامه اصلاح‌طلب «سازندگی» را دستاویز نوعی شیطنت انتخاباتی قرار داد و با انتشار مطلبی تحت عنوان «رونمایی زودهنگام از سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری!» شرایط را به نحوی جلوه داد که گویی همه چیز بر وفق مراد اصلاح‌طلبان است تا جایی‌که آنها از هم اکنون برنامه‌های خاص خود را تا چند سال آینده چیده‌اند و در پی معرفی کاندیداهای خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1404 هستند. این در حالی است که نگاهی به مطلبی که در سازندگی آمده نشان می‌دهد که روایت به گونه دیگری است و آنها صرفا به ظرفیت‌های حزب متبوع خود یعنی کارگزاران و اینکه این حزب از قدیم‌الایام به جهت حضور چهره‌های مطرح رئیس‌جمهورساز بوده است، اشاره داشته‌اند. اتفاقا این مساله چندان عجیب هم نیست و از همان انتخابات سال 76 به این طرف در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری همواره کارگزاران کاندیدای خاص خود را داشته، اما همواره تحت یک کل واحد در مقاطع مختلف به‌صورت جبهه‌ای نام‌های مختلفی داشته از شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، شورای عالی اصلاحات و در نهایت جبهه اصلاح‌طلبان ایران بوده تصمیم‌گیری و عمل کرده است. لذا اینکه صحبت از اسحاق جهانگیری، حسین مرعشی و محسن هاشمی به میان آمده است نه اینکه اینها اسب خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده زین کرده‌اند؛ بلکه به اهمیت وجود چنین ظرفیت‌های عظیمی در این حزب اشاره دارد. لذا اینکه رسانه‌های جریان اصولگرا فرافکنی کنند و از هم اکنون توپ انتخابات 1404 را به زمین اصلاح‌طلبان بیندازند تا به نحوی ردگم کنند به نظر خیلی سطحی می‌نماید. جالب اینکه رسانه‌ای مثل مشرق این معنا را در نظر نگرفته که کارگزاران و اساسا اصلاح‌طلبان با وجود رویکرد هیأت‌های اجرایی در ردصلاحیت‌ها هنوز  تصمیمی برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات مجلس پیش‌رو نگرفته‌اند. پس بیشتر به طنز می‌ماند از هم اکنون که بیش از یکسال و نیم زمان به انتخابات ریاست جمهوری باقی است به‌دنبال ارائه کاندیداهای خود باشند و به قول این رسانه از سه کاندیدای انتخاباتی خود رونمایی زودهنگام داشته باشند. چه اینکه مشرق‌نشینان یک گزاره مهم را نیز لحاظ نکرده‌اند و آن اینکه «اگر انتخاباتی مشارکتی با کاندیداهای متنوع برگزار شود کارگزاران هم کاندیدا معرفی می‌کند» قید مهمی که در دو انتخابات پیشین یعنی مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم لحاظ نشد و با توجه به رویه‌های موجود به نظر هم نمی‌رسد که در انتخابات آتی و ریاست جمهوی بعدی نیز اتفاقی رخ دهد. چه اینکه همین انتخابات پیشین بود که اسحاق جهانگیری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد تا این «گرا» به اصلاح‌طلبان داده شود که نباید انتظار چندانی داشته باشند.

 

 *برنامه‌ای برای 1404 نداریم

 

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در خصوص ادعای یک رسانه اصولگرا در مورد داوطلبی وی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ادعاهای مطرح شده پیرامون داوطلبی بنده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ صرفا یک گمانه‌زنی زودهنگام است. به عبارت دیگر اینکه هنوز انتخابات مجلس را پشت‌سر نگذاشتیم، ناگهان از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند این یک گمانه‌زنی زودهنگام محسوب می‌شود که باید منظور خودشان را از این کار توضیح دهند. محسن هاشمی همچنین در خصوص موضع حزب کارگزاران در ارتباط با انتخابات مجلس بیان کرد: منتظر تایید صلاحیت‌ها از طرف شورای نگهبان هستیم، حدود ۵۰ روز دیگر نتایج احراز صلاحیت‌ها منتشر می‌شود و آن وقت تصمیم می‌گیریم که می‌توانیم لیستی ببندیم یا خیر. در همین راستا نیز پیش از این دبیرکل حزب کارگزاران در خصوص ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال کاندیدتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری 1404 اظهار داشت: این موضوع تحلیل این رسانه است و بنده اصلا اهل این حرف‌ها نیستم، قصد ندارم داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شوم و برنامه‌ای هم برای این کار ندارم. حسین مرعشی در خصوص برنامه حزب کارگزاران در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: حزب کارگزاران سازندگی برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد چراکه فعلا بحث انتخابات مجلس مطرح است. هیچ‌کس نمی‌گوید ماست من ترش است، اما بهتر است عجله نکنیم هنوز کمتر از 2 سال تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار