| کد مطلب: ۱۰۷۹۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد

اختلافات اردوگاه اصولگرایان هر روز بیشتر می‌شود

حضور اصلاح‌طلبان آرزوی اصولگرایان میانه‌رو

آرمان ملی– مطهره شفیعی: اصولگرایان باز هم دچار تشتت شدند و نمی‌توانند لیست مشترک ارائه دهند.

حضور اصلاح‌طلبان آرزوی اصولگرایان میانه‌رو

اختلاف در اردوگاه اصولگرایی بالا گرفته و آنها بیش از اندیشیدن به لیست انتخاباتی درصدد پاسخ به یکدیگر هستند! عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات از مهم‌ترین عوامل اختلاف این جریان است چرا که در گذشته حضور رقیب جدی‌ای سبب وحدت اصولگرایان می‌شد و آنها فرصتی برای اختلاف نداشتند چرا که هم و غم خود را معطوف به تخریب اصلاح‌طلبان و اندیشیدن به راهکاری برای غلبه برای آنها می‌کردند.

 

*بزرگانی که رونق ندارند

 

آبان‌ماه همایش مبنا (مجمع بیداری نیروهای انقلاب) در حرم امام خمینی(ره) با سخنرانی محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل و محسن رضایی برگزار شد؛ همایش مبنا با حضور چهره‌های جریان اصولگرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اولین اقدام انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات اسفندماه بود. بسیاری از اصولگرایان به این مراسم دعوت نشدند و به گلایه از حدادعادل و به‌ویژه قالیباف پرداختند. برگزارکنندگان مدعی شدند که شرکت‌کنندگان 4 هزار بودند اما حمید رسایی نوشت: «گفتند کی به کیه، پیاز داغش را زیاد می‌کنیم، می‌گوییم ۴۰۰۰ نفر شرکت کرده‌اند تا هم مردم ما را باور کنند و هم بقیه بترسند و کنار بکشند! با اتوبوس از هر استان ۳۰ نفر آوردید و پیاز داغش را زیاد کردید. اگر هزینه پذیرایی، ناهار، پول بلیت و تردد مهمانان شهرستانی‌ها را میانگین حساب کنیم، فقط هزینه همین یک جلسه می‌شود ۴۰۰۰ نفر، میانگین هر نفر ۴۰۰ هزار تومان می‌شود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان! تا انتخابات که پنج ماه دیگر است و صدها جلسه باید برگزار شود، چه اتفاقی می‌افتد؟» غیبت پایداری‌ها دراین مراسم طبیعی بود چرا که آنها مدت‌هاست قالیباف و طیف او را رقیب جدی خود می‌دانند و از فرصتی برای تخریب رئیس مجلس دریغ نمی‌کنند. در چنین شرایطی قالیباف در آن مراسم با پرهیزدادن گروه‌ها از نزاع در سهم‌خواهی و تأکید بر طراحی یک چشم‌انداز روشن، از مساله رقابت درون‌گروهی میان اصولگرایان سخن گفت. وی اظهارداشت: «مخالف رقابت نیستم و یکی از عناصر مشارکت را رقابت می‌دانم اما امروز برای وحدت و همدلی جمع شده‌ایم؛ اشکالی ندارد درون جبهه انقلاب رقابت داشته باشیم اما نباید اختلاف داشته باشیم.» «تسنیم» هم مدعی شده بود: «برخی تحلیلگران، برگزاری همایشی با نامی جدا از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) را کنشگری فعال‌تر قالیباف برای انتخابات اسفندماه دانسته‌اند؛ هرچند حضور چهره‌هایی همچون حدادعادل رئیس شورای ائتلاف  یا محسن رضایی و سیدمحمد حسینی، نشان می‌دهد که رئیس مجلس در هماهنگی با ائتلاف سراسری نیروهای انقلاب فعالیت خواهد کرد.» از این همایش مشخص شد که سهم‌خواهی در انتخابات مجلس دوازدهم مهمترین دلیل چالش اصولگرایان  است و هر تشکلی سعی دارد سهم بیشتری از کرسی‌های مجلس را به خودش اختصاص دهد.

 

*شریان جریانی که از کوچکی، بزرگ شد

 

 

شریان نام گعده دیگر انتخاباتی اصولگرایان است که گفته شد با مدیریت بذرپاش فعالیت می‌کند اما به‌نظر می‌رسد بذرپاش تنها یک نام است و در پشت‌پرده شریان افراد باسابقه و قدیمی حضور دارند. شریان  رابطه خوبی با مبنا یا شانا ندارد و در همان مقطع که آنها همایش انتخاباتی برگزار کردند، شریان مدعی استفاده رقیب اصلاح‌طلب خود از لیست تلفن شماره کاندیداها شد. محمدصالح زندی، عضو شورای مرکزی شریان در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار یک پیامک از سوی شانا، نوشت: «قابل توجه نهاد‌های متولی... هنوز نه به بار است و نه به دار، حضرات از همه جا با خبر با ارسال پیامک انبوه به داوطلبان تایید شده، از آن‌ها برای ثبت سوابق در سایت شانا دعوت کرده‌اند! فقط یک سوال، فایل اکسل شماره تماس افراد احراز صلاحیت شده، چگونه در اختیار شورای ائتلاف قرار گرفته است؟» معنای این نوشتار استفاده شانا از رانت دولتی بود! اما از سوی دیگر شریان از حمایت صداوسیما برخوردار است چنانکه نمود عینی این همسویی در ماجرای تغییر عوامل برنامه «به افق فلسطین» در شبکه افق بود؛ ماجرایی که با چندین توییت اعتراضی حمید رسایی از شریانی‌های معروف البته بابت تندرو بودنش، تبدیل شد به تغییر عوامل برنامه. او بعد از حضور هر مهمانی که با خط فکری‌اش و مسلک جریان تندروی شریان زاویه داشت، به آن مهمان و عوامل برنامه هجمه می‌کرد که چرا فلانی و بهمانی در این برنامه حضور یافته‌اند. آتش این هجمه‌ها وقتی تندتر شد که آنتن زنده شبکه قرآن در اختیار یک زن عضو شورای مرکزی شریان قرار گرفت و او نیز همان سخنان رسایی را تکرار کرد. وقتی هم که مدیران صداوسیما در شبکه افق از دعوت جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق به این برنامه مطلع شدند، شبانه دست به تغییر دست‌اندرکاران «به افق فلسطین» زدند و آنها را حذف کردند.

 

*اختلافات عمیق‌تر می‌شود

 

 

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که زاکانی و قالیباف رابطه خوبی با هم ندارند و جبهه پایداری هم از سوی دیگر بر طبل خودش می‌دمد. بذرپاش هم که توانسته در ظاهرا متولی شریان باشد، این جریان را مطرح کرده است. این جریان‌ها تا قبل از این یعنی زمانی‌که اصلاح‌طلبان در عرصه حضور داشته داشتند، به‌دنبال یک سهم به‌نام اصولگرایی بودند اما اکنون هر یک به‌صورت جداگانه خواهان سهم هستند و این سهم‌خواهی سبب اختلافات عمیق در جریان اصولگرایی شده است. پیش‌بینی‌ می‌شود تا زمان انتخابات بر حجم این اختلافات افزوده شده و شاهد افشاگری‌های اصولگرایان علیه هم باشیم تنها برای دو کرسی بیشتر در مجلس! در چنین شرایطی برخی از میانه‌روهای اصولگرا آرزو دارند تا اصلاح‌طلبان در عرصه باشند تا از اختلافات درون جریان اصولگرایی که هر روز بیشتر از دیروز است، کاسته شود.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار