| کد مطلب: ۱۰۷۵۸۶۳
لینک کوتاه کپی شد

اختلافات رئیس و نماینده پایان ندارد؟

تحصن و استعفای نادران در اعتراض به قالیباف

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، در پاسخ به تذکر محمدحسین فرهنگی گفت: در دستور قبلی که برنامه هفتم توسعه نبود هم تذکر و هم اخطار قانون اساسی باز بوده است، هر دو استفاده و این فرصت داده شده است، روال اینگونه بوده که یک مورد تذکر و یک مورد اخطار قانون اساسی مطرح می‌شود و هر دو آن را انجام داده‌ایم.

تحصن و استعفای نادران در اعتراض به قالیباف

رئیس مجلس تاکید کرد: حتی آقای امیرآبادی این درخواست را که داشتند به ایشان گفتیم که درخواست شما قبول است. پیش از صحبت قالیباف، محمدحسین فرهنگی در تذکری با استناد به ماده ۳۹ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص اعتراض الیاس نادران در صحن علنی اظهارکرد: این اجازه را بدهید کسانی‌که درخواست تذکر دارند، مطالب‌شان را عنوان کنند؛ این صحنه‌ای که شاهد آن هستیم چندان مناسب نیست. این فرصت را رئیس جلسه به افرادی که تقاضای تذکر دارند بدهند، این طور نبوده که کاملا تذکر بسته شود. همچنین فرهنگی ادامه داد: مواردی هم استثناء بوده است که خود شما به نمایندگان اجازه اظهارنظر را داده‌اید. الیاس نادران پس از آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند، برای لحظاتی در جایگاه خبرنگاران حضور پیدا کرد و انتقاد خود را از شیوه رسیدگی به این طرح و عدم اجازه برای مطرح شدن نظرات مخالفان در کلیات و جزئیات اعلام کرد. وی سپس اعلام کرد: بنده برای پیگیری درخواست استعفای خود و در انتقاد به این شیوه اداره جلسه به تحصن می‌نشینم. نادران سپس در مقابل جایگاه هیات رئیسه حاضر شد و بر روی زمین نشست و تعدادی از نمایندگان برای هدایت وی به صندلی‌اش، اطراف وی جمع شدند اما الیاس نادران به تحصن خود ادامه داد. در نهایت با وساطت حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نایب‌رئیس مجلس، نادران به تحصن خود پایان داد و روی صندلی خودش نشست.

 *قبلا هم استعفا داده بود

در 11 دیماه 1401 هم الیاس نادران از هیات رئیسه مجلس خواست که تقاضای استعفای خود از نمایندگی مجلس شورای اسلامی را اعلام وصول کند؛ اما چرا نادران استعفا داد؟ الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی دیروز خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس گفت: استعفایم را تقدیم هیات رئیسه کرده‌ام؛ تقاضا دارم که آن را قرائت کنید. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هیات رئیسه باید تقاضای استعفا را قرائت کند و اجازه تفسیر ندارد. نادران درباره علت استعفایش پاسخ نداد و تنها به این جمله کفایت کرد که دلیل را در زمان نطق خود بیان می‌کند؛ ظاهرا اشاره او به زمانی است که در یکی از جلسات علنی مجلس و بعد از اعلام وصول استعفایش به او داده می‌شود تا درباره دلایل استعفا به نمایندگان توضیح داده و از مجلس رای بگیرد. البته شنیده‌ها از برخی نمایندگان مجلس حاکی از این است که نادران در انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس استعفا داده و موضوعی درباره حضور او در دولت مطرح نیست. علاوه بر این، نادران استعفای خود را چند هفته پیش به هیات رئیسه داده که با توجه به اعلام وصول نشدن آن، این تقاضا را مجددا در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کرده است.

*سابقه اختلافات نادران و قالیباف

نادران ارتباط خوبی با قالیباف ندارد و از هر فرصتی برای کنایه به او استفاده می‌کند. به اعتقاد او، رئیس فعالی مجلس توانایی اداره پارلمان را ندارد مانند 26 تیر که الیاس نادران نماینده مردم تهران در تذکر آیین‌نامه‌ای خطاب به قالیباف بیان داشت: من نسبت به اداره مجلس تذکر دارم این چه وضع اداره مجلس است؟ چرا اعاده شده از شورای نگهبان تذکر ندارد. 4 بهمن سال گذشته پس از استعفای نادران بود که جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با اشاره به علت استعفای الیاس نادران از حضور در مجلس گفت: بنده قضیه استعفا را از خود نادران پرسیدم. به نظر می‌رسد الیاس نادران در اعتراض به نحوه فعالیت هیات رئیسه مجلس استعفا کرده است. در حقیقت نادران از نحوه فعالیت هیات رئیسه برای اداره مجلس ناراضی است. آنها در جریان برخی تصمیم‌گیری‌های داخل مجلس اختلاف‌نظرهای جدی داشتند و آن را بیان می‌کردند. او برای نشان دادن مخالفتش با شیوه کار قالیباف خردادماه گذشته نامزد کرسی ریاست مجلس شد و با قالیباف رقابت کرد که البته ناکام ماند. او همان زمان در نامه‌ای خطاب به نمایندگان نوشته بود: «به همه آنهایی‌که در جریان تعیین فهرست نامزدهای مجلس یازدهم (به ویژه لیست تهران) و تعیین وزرای دولت سیزدهم، به‌خصوص به آن دو نفری که بیش‌ترین نقش را داشتند، عرض می‌کنم آیا امروز حاضرید شجاعانه عواقب اشتباه‌تان را بپذیرید؟»

*استعفایش را بررسی کنید

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس عصر دیروز  گفت: در اولین جلسه هیات رئیسه استعفای ایشان بررسی و پس از شنیدن دلایل استعفا و در صورت پذیرش هیات رئیسه اعلام وصول و در صحن اعلام خواهد شد. رئیس مجلس در صحن علنی مجلس اظهارکرد: ایشان این‌طور انتخاب کردند که استعفایش پذیرفته شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار