| کد مطلب: ۱۰۷۷۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

خبرهایی از تایید صلاحیت برخی ردصلاحیت‌شدگان شنیده می‌شود

زمزمه‌های تایید صلاحیت رساتر می‌شود

آرمان ملی – مطهره شفیعی:«بخشی از ردصلاحیت شدگان انتخابات مجلس دوازدهم تایید می‌شوند»

زمزمه‌های تایید صلاحیت رساتر می‌شود

این موضوعی است که در روزهای اخیر از سوی برخی مطرح می‌شود. هیات اجرایی ردصلاحیت‌هایی داشت که با انتقاداتی همراه بود چرا که این بار تمام ردصلاحیت شدگان اصلاح طلبان نبودند بلکه  هیات اجرایی اقدام به ردصلاحیت اصولگرایان هم کرده  است. واکنش ردصلاحیت شدگان قابل تامل بود چنانکه سمیه محمودی ردصلاحیت شده مدعی شد به او گفته‌اند :«اگر می‌خواهی تایید صلاحیت شوی، سوال وزیر کشور را کنار بگذار» یا علیرضا بیگی می‌گوید:« این ردصلاحیت به دلیل حکم‌ محکومیتی در پرونده واگذاری شاسی بلندها انجام شده است.» دراین میان یک ردصلاحیت بیش از همه سبب گلایه شد و آن هم ردصلاحیت مسعود پزشکیان که سال‌هاست در قامت نماینده در مجلس حضور دارد . این ردصلاحیت به اندازه‌ای غیرمنتطره بود که صدای اصولگرایان را هم درآورد چنانکه محمدرضا باهنر می‌گوید:«خردمندانه برخورد نکردند».

*امید به شورای نگهبان

25 آبان بود که سخنگوی شورای نگهیان گفت:«هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز به بررسی صلاحیت‌های داوطلبان خواهند پرداخت.» طحان نظیف ادامه داد:« مهلت بررسی صلاحیت‌ها در این هیات‌ها ۵۰ روز است و پس از پایان مهلت، نتایج به داوطلبان اعلام خواهد شد. هیات‌های نظارت مستقل هستند و این هیات‌ها بر اساس قانون مجدد به بررسی صلاحیت‌ها خواهند پرداخت و ممکن است در مواردی نتایج اعلامی متفاوت باشد.» از اظهارات برخی چنین برمی آید که شورای نگهبان تصمیمی متفاوت از هیات اجرایی اتخاذ می‌کند و چشم ردصللاحیت شدگان به بررسی این شوراست. عبدالله گنجی، فعال سیاسی اصولگرا دیروز به یکی از رسانه‌ها گفت:«دامنه وسیعی از افراد ردصلاحیت شده به زودی توسط شورای نگهبان و هیات‌های نظارت تایید صلاحیت خواهند شد.» جلال محمودزاده، نماینده مهاباد هم دیروز گفت:«  مثلا هیات اجرایی آمده برای یک نماینده‌ای که در مجلس حضور دارد عدم‌التزام زده، تشخیص آن‌ها این گونه بوده است و شاید مستندات قانونی نداشته باشند و به خاطر بعضی مسائل پشت پرده این کار را کرده باشند یا اینکه فرماندار با نماینده زاویه داشته و مخالف بوده است یا نماینده با دولت اختلاف داشته و منتقد بوده است؛ این‌ها یک بهانه کلی آورده‌اند که نیاز به مدارک قانونی ندارد مثلا در این بند ذکر نشده است کسی که در محکمه قانونی حکم التزام دارد را شما می‌توانید ردش کنید و این یک چیز کلی است، بنابراین این بند را دادند. در مراحل بعدی به احتمال قوی این نماینده‌ها بازخواهند گشت یعنی هیات نظارت بر انتخابات مجلس این‌ها را تایید می‌کند و این‌ها بازمی‌گردند.»  محمدرضا باهنر هم روز گذشته تصریح کرد:« خواهشم از هیات‌های نظارت بر انتخابات و شورای محترم نگهبان این است که ما هرچه تعداد افرادی که خود را عرضه کردند برای نامزدی را بیشتر کنیم مشارکت مردم نیز افزایش خواهد داشت. ما باید تلاش کنیم تا موانع مشارکت مردم را کاهش و انگیزه‌های مشارکت مردم را افزایش دهیم.» نکته قابل تامل آنجاست که رشیدی کوچی به رغم تایید صلاحیت می‌گوید:« در بعضی جاها هیأت اجرایی، کار هیأت نظارت را انجام داده و احراز صلاحیت کرده و به شخصی که رد صلاحیت شده اعلام کرده‌اند، مراجع چندگانه نظری نسبت به شما نداشته‌اند ولی ما به این نتیجه رسیدیم  که شما در عزل و نصب‌ها دخالت کرده‌اید، در صورتی‌که تشخیص این کار بر عهده هیأت اجرایی نیست و برعهده هیأت نظارت است که خودش زیرمجموعه شورای نگهبان است.» او در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید هیات نظارت این حاشیه های ایجاد شده از سوی هیات های اجرایی را حل و فصل کند و شاهد تایید صلاحیت چهره های بیشتری باشیم؟ گفت:« بله، ممکن است و به‌ نظر من این اتفاق خواهد افتاد.»  این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رد صلاحیت به بهانه اصلاح طلبی، مخالفت با دولت و امثالهم نوعی مهندسی انتخابات است.»

*سکوت رئیس جمهور قابل تامل است

در این دوره دولت و هیات اجرایی  از نگاه ردصلاحیت شدگان  مقصر اصلی است. اگر چه سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور می‌گوید این ادعا که منتقدان دولت رد صلاحیت شده‌اند، صحت ندارد اما مدعیان نقش دولت معتقدند دلیلی به آنها اعلام نشده است . سکوت رئیس جمهور هم قابل تامل است. دیروز محمدعلی ابطحی در پاسخ به این سوال که در انتخابات مجلس یازدهم روحانی نسبت به ردصلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان واکنش نشان داد اما در شرایط فعلی شاهد سکوت رئیسی نسبت به ردصلاحیت‌های این دوره انتخابات مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت:« سکوت رئیسی نسبت به ردصلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم باعث تعجب نیست چراکه اگر تصمیم کلی دولتی‌ها برای خالص‌سازی است. این سکوت تعحب ندارد.» امیررضا واعظ اشتیانی هم می‌گوید:« دور قبلی انتخابات مجلس بنده داوطلب بودم و در حالی که شدیدترین انتقادات را نسبت به دولت روحانی داشتم اما صلاحیتم توسط هیأت اجرایی تأیید شد. اگر ملاک این باشد که انتقاد به دولت ملاک ردصلاحیت باشد کمااینکه برخی از ردصلاحیت شده‌ها می‌گویند به دلیل انتقاد به دولت ردصلاحیت شدند و به دلیل اینکه منتقد دولت بودیم بند ۲ ماده ۳۱ را به ما نسبت دادند، برای اینکه چنین موضوعی روشن شود و چنین موردی به دولت منتسب نکنند می‌گویم پاسخگویی و شفاف‌سازی بسیار خوب و اثرگذار هستند.»

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار