| کد مطلب: ۱۰۷۷۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

مهدی پازوکی در گفت و گو با آرمان ملی: دولت استراتژی توسعه ندارد

دولت بدون برنامه توسعه، تیم اقتصادی بدون کارنامه

آرمان ملی- حمید شجاعی: گفته بودند که اگر ما بیاییم شرایط دگرگونه خواهد شد، مشکلات به پایان خواهد رسید و مردم آرامش و رفاه را تجربه خواهند کرد.

دولت بدون برنامه توسعه، تیم اقتصادی بدون کارنامه

بر همین مبنا نیز از برنامه مدون اقتصادی 7000 صفحه‌ای سخن گفتند و وعده حل سه روزه مشکل بورس را دادند. گویی اینکه هر کسی از عقبه و پیشینه تفکری و عملکردی آنها خبر نداشت گمان می‌کرد آنها برای نجات کشور از پرتگاه سقوط آمده‌اند. اما همه اینها با گذشت 2 سال و نیم کم و بیش رنگ باخته است. صحبت در خصوص دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی  و دولتمردانش است که با وعده‌های پر رنگ و لعاب وارد شدند، اما امروز به جایی رسیدیم که به جای تحقق وعده‌ها به دستاوردسازی و طبق معمول انداختن توپ مشکلات به گردن دولت قبل  هستند. انگار نه انگار که دولت رئیسی در آستانه سومین سال از عمر خود است و برای  انداختن مشکلات به گردن دولت قبل دیر شده و حداقل جامعه دیگر این رویکرد را نمی‌پذیرد. اتفاقا مساله اینجاست که مردم نه بر اساس آمارها، شعارها و وعده‌ها بلکه بر اساس واقعیات موجود و آنچه در سفره و معیشت خود می‌بینند به قضاوت می‌نشینند. لذا دوران گفتار درمانی و وعده درمانی به پایان رسیده و دولت‌ها با عمل خود مورد بررسی قرار می‌گیرند. واقعیت امر بر آن است که دولت رئیسی گرچه می‌خواهد مشکلات کشور را حل کند، وضع اقتصادی را سر و سامان دهد و معیشت مردم را بهبود ببخشد که در این نیت رئیس جمهور و دولتمردانش  اصلا شکی نیست، اما به قرائت بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان به جهت  برخی تصمیمات نادرست و افراد نه چندان توانا نتوانسته به بیشتر وعده‌های داده شده عمل کند  و همین امر است که باعث شده مردمی که در پایان دولت روحانی انتقادات زیادی داشتند و معتقد بودند با تغییر دولت شرایط هم تغییر خواهد کرد؛ امروز جمله صد رحمت به دولت روحانی را به زبان بیاورند. گرچه آنچه گفته شد بدین معنا نیست که دولت رئیسی اساسا نتوانسته کاری از پیش ببرد. اتفاقا اگر به صراط عدالت قضاوت کنیم دولت تلاش خود را در حوزه اقتصادی و معیشتی داشته  و نمونه آن را می‌توان در افزایش قیمت یارانه‌های نقدی و همچنین اختصاص سایر روش‌های پرداخت به دهک های کم برخوردار جامعه دید اما این تلاش‌ها کافی نبوده است. آنچه کارشناسان می‌گویند نیز اینکه دولت نتوانسته عملکرد اقتصادی مناسبی داشته باشد و شاید اگر امروز که چند ماه تا سه سالگی دولت مانده تغییراتی در برنامه‌ها و  برخی کارگزاران اقتصادی  دولت انجام شود و افراد نخبه‌تر و خبره اقتصادی فارغ از نوع نگرش سیاسی  به کار گرفته شوند بتوان امیدوار بود که شرایط رو به بهبود و اصلاح پیش برود.

*نقش امام صادقی‌ها

معمول است که در هر دولتی مجموعه‌ای از افراد که همه از یک مرکز، دانشگاه یا ...آمده و به دولت پیوند خورده اند در طی زمان بیشتر برجسته شده و تاثیر بیشتری در دولت می‌گذارند. چنانکه بعضا دولت را با نام آنها می‌شناسند. این مساله در دولت سیزدهم به مجموعه فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) اطلاق می‌شود که از آنها تحت عنوان حلقه امام صادقی‌های دولت یاد  می‌شود. افرادی که نقش کلیدی و موثر در دولت رئیسی دارند و به طور مشخص مردان اقتصادی دولت را تشکیل می‌دهند. اتفاقا یکی از انتقادات مهمی که به رئیسی و دولتش می‌شود ناظر به عملکرد امام صادقی‌های دولت است که کلیدار مسائل اقتصادی دولت هستند و عملکردشان تاثیر مستقیمی بر سفره  و معیشت مردم دارد. از احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد؛ داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، حجت‌ا... عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی ؛ محمد هادی زاهدی وفا، رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی  و... به عنوان  امام صادقی‌های دولت یاد می‌شود. اما به طور مشخص اگر بازگشتی به صحبت‌ها و وعده‌های خاندوزی وزیر اقتصاد در زمان آعاز به کار داشته باشیم می‌بینیم که وی نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند و همین مساله نیز باعث شده تا چند بار گزینه استیضاح نمایندگان باشد. خاندوزی  وعده داده بود ‌برای سهامداران خرد تجربه مثبتی ایجاد می‌کند تا افزایش نقش بازار سرمایه را داشته باشد. از مهار تورم و هماهنگی تیم اقتصادی کابینه گفته بود و اینکه به کدخدا دل نمی بندیم و مردم را به میدان می‌آوریم. اما به طور واضح نه تورم روند کاهشی به خود گرفته و نه شاخص بورس چندان نشانی از روند رو به رشد داشته است. شرایط بغرنج معیشتی مردم نیز روایت از عملکرد ناموفق اقتصادی امام صادقی های دولت دارد. لذا روند عملکردی دولت نشان می‌دهد که حضور پرشمار دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) در مشاغل حساس اقتصادی و مدیریتی تا کنون نتیجه  مطلوبی به همراه نداشته است.

* دولت استراتژی توسعه ندارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص عملکرد اقتصادی دولت رئیسی اظهار داشت: من معتقدم که دولت آقای رئیسی استراتژی توسعه ندارد و مشخص نیست. افرادی که در این دولت آمده‌اند  اغلب افراد ضعیفی هستند. مثلا رئیس سازمان برنامه سی و پنج سال قبل  را با  رئیس فعلی مقایسه کنید. همین داستان را در خصوص سایر وزرا نیز داریم  که مثلا 40 سال پیش وزیر آموزش و پرورش آقای دکتر باهنر استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بوده اما الان آقایی آمده که اصلا با او قابل قیاس نیست. مهدی پازوکی به «آرمان ملی» گفت: یکی از  اشکالات کار دولت آقای رئیسی این است که کسانی که جزء  تیم امام صادق(ع) هستند به طور صفر کیلومتر پست بگیرند. در حالی که در همه جای دنیا مردم دنبال شایسته سالاری هستند. تغییراتی که در این دولت اتفاق افتاده نسبت به قبلی‌ها ضعیف‌تر بوده است.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار