| کد مطلب: ۱۰۷۵۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی تاثیر تنش‌های منطقه بر بازار طلا و سکه می‌پردازد؛

طلا در دایره تنش‌های منطقه رنگ نباخت

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: پس از وقوع جنگ بین اسرائیل و غزه، همگان در انتظار جهشی زیاد در بازار طلا و ارز در منطقه به ویژه در ایران بودند.

طلا در دایره تنش‌های منطقه رنگ نباخت

اما این بازار پس از التهاب کوتاه مدت در بازار طلا و ارز توانست با تخلیه به موقع التهابات، این بار بر خلاف دیگر مواقع از تاثیرات تنش‌های اقتصادی – سیاسی – اجتماعی و... منطقه در امان بماند. اما به گفته برخی از کارشناسان این امنیت به دلیل تزریق ارز از سوی دولت در بازار صورت گرفته و با توجه به احتمال توقف روند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران و خالی ماندن دست دولت برای ادامه چنین روندی، باز هم شاهد افزایشی شدن قیمت طلا و ارز در کشور خواهیم بود. هر چند کارشناسان بازار طلا و سکه در کشور معتقدند التهابات اولیه بازار طلا و سکه و ارز در چند روز اول خالی شده و بازار طلا و ارز چنانچه اتفاق مهمی در داخل یا عرصه بین‌الملل رخ ندهد همچنان باثبات باقی خواهد ماند و حتی احتمال دارند قیمت‌ها در این بازار کاهش یابند.

پیش بینی بازار طلا و سکه در بحبوحه جنگ

محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر در باره واکنش بازار طلا به تنش‌های منطقه طی دو هفته اخیربه آرمان ملی گفت: می‌توان گفت که تنش‌های رخ داده در منطقه، جزو معدود دفعاتی است که در بازار داخلی تاثیر چندانی به جز چند روز نخست آن نداشته است، این در حالی است که اکثراً هنگام وقوع رویدادهای سیاسی – اقتصادی و... در منطقه و جهان بازار داخلی در حوزه سکه، ارز و... نیز ملتهب می‌شد. اما این بار بازار طلا از ثبات نسبی برخوردار است و نوسان کم این بازار نیز نشات گرفته از این تنش‌ها نبوده و روالی تلقی می‌شود که در دیگر روزهای سال نیز بر این بازار حاکم بوده است.

او افزود: البته بازار چند روزی تحت تاثیر دو عامل اونس جهانی و نرخ ارز نوساناتی داشت، اما تقاضای ناشی از این اتفاقات در منطقه تغییری نکرد و رفتارهای بازار همانند دیگر روزهای عادی بودو همراه با قیمت جهانی و نرخ ارز و قیمت سکه و طلا افزایش و کاهش داشتند، اما در ارزیابی بازار داخلی حتی می‌توانیم بگوییم که بازار طلا به ویژه قیمت سکه با روند کاهشی نیز همراه شد و تقاضا در این حوزه نیز تقریباً کاهشی شد از این رو می‌توانیم بگوییم که حتی حباب سکه در حال حاضر نسبت به قبل نیز کمتر شده است که البته این نیز بیانگر کاهش تقاضا در بازار است.

چرا بازار طلا و سکه راکد است؟

کشتی‌آرای ادامه داد: التهاب بازار طلا و ارز در چند روز نخست بلافاصله تخلیه شد و واکنش هیجانی چندانی را شاهد نبودیم و داد و ستدها دراین بازار نیز ملتهب نگشت و تقاضای خرید نیز کاهش یافت که البته این امر ناشی از کمبود نقدینگی است و از این رو نوسان قیمت طلا در روزهای اخیر بین 100 تا 130 هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار طلا اضافه کرد: در هفته دوم آبان‌ماه بهای انس جهانی طلا سیر نزولی داشت و با ۴۴ دلار کاهش هفتگی به هزار و ۹۴۹ دلار رسید. در هفته گذشته سکه طرح قدیم ۱۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۲۵۰ هزار تومان، نیم‌سکه و ربع‌سکه هرکدام ۱۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را داشتند. کاهش ۴۴ دلاری بهای انس جهانی موجب شد قیمت هر مثقال طلای آب شده ۱۹۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۵ هزار تومان کاهش هفتگی قیمت داشته باشند.

طلا ارزان یا گران می‌شود؟

کشتی آرای در باره پیش بینی این بازار گفت: شاخص‌های تاثیرگذار در بازار طلا و ارز بدون تاثیرپذیری از بحران و جنگ در منطقه، همان روند قبلی خود را طی می‌کنند و پیش بینی می‌شود که چنانچه اتفاق خاصی به جزء تنش‌های منطقه ایجاد نشود قیمت طلا و ارز تا پایان سال با ثبات باشد و قیمت‌ها تغییر قابل توجهی نداشته باشند.

او ارزیابی‌های برخی از افراد مبنی بر رشد حتمی قیمت‌ها در ماه‌های آینده را رد کرد و گفت: بازار طلا تاکنون نشان داد که به دور از التهابات منطقه روند باثبات خود را طی می‌کند و در مسیر پیش بینی‌های هیجانی برخی از رسانه‌ها حرکت نمی‌کند، هر چند قیمت در بازار طلا و ارز متاثر از شاخص‌های مختلفی هستند اما پیش بینی تحت تاثیر آنچه که در منطقه حاکم است، صحیح نیست و در حال حاضر روندی عادی را در بازار شاهد هستیم و به نظر نمی‌رسد تا مدتی تغییری را شاهد باشیم.

تاثیر جنگ و بحران بر قیمت طلا

بر اساس این گزارش، در مقایسه‌ای در بازار طلا همزمان با وقوع جنگ اوکراین و روسیه و همچنین اسرائیل و فلسطین متوجه می‌شویم که در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ با آغاز جنگ روسیه به اوکراین، در هند، قیمت طلا از ۵۰۱۸۰ روپیه به ازای هر ۱۰ گرم طلای ۲۴ عیار، تا فردای آن روز یعنی ۲۴ فوریه، به ۵۱۵۵۰ روپیه در هر ۱۰ گرم طلای ۲۴ عیار رسید. این آمار نشان‌دهنده تاثیرپذیری قیمت طلا از رویدادهای بیرونی به‌خصوص جنگ است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

بازارمالی یک دنیای کاملا تاثیرپذیر از رویدادها و اتفاقات جهانی هستند، این تاثیرپذیری گاهی حتی از توییت یا پست یک سیاست‌گذار هم نشات می‌گیرد. افراد حوزه مالی در زمان رکود و بحران اقتصادی یا در زمان جنگ و نابسامنی به دنبال یک دارایی امن هستند تا پول و سایر دارایی‌های دیگر را به آن تبدیل کنند و اولین گزینه‌ای که به ذهن آنها می‌رسد فلز زرد رنگ یعنی طلا است. طلا اگرچه یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری و فرار از بحران محسوب می‌شود اما مانند سایر دارایی‌ها، ارزش طلا نیز در جنگ و بحران به‌شدت از سیاست کشورها تاثیر می‌گیرد.

قیمت طلا در جنگ اسرائیل و فلسطین

قیمت طلا با ثبت رشد 3 درصد در هفته را داشته که نسبت به 4 هفته گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. این افزایش در درجه اول به تنش‌های ژئوپلیتیکی جاری، به ویژه درگیری اخیر بین اسرائیل و حماس نسبت داده می‌شود. حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل اوضاع را تشدید کرده و اسرائیل را به اعلان جنگ سوق داده است. همان‌طور که در گذر زمان و با پیش بینی وقوع جنگ مردم تمایل به خرید دارایی‌های امن مانند طلا را نشان داده‌اند، این بار هم شاهد رشد قیمت طلا بودیم. معامله‌گران انتظار دارند در صورت ادامه جنگ اسرائیل و فلسطین، همچنان شاهد رشد قیمت طلا باشیم. سرمایه‌گذاران رویدادهای اسرائیل را به‌عنوان یک خطر ژئوپلیتیکی برای بازارها زیر نظر دارند و برخی انتظار دارند که ادامه جنگ باعث تمایل به خرید دارایی‌های امن مانند طلا افزایش یابد.

الان موقع خرید طلاست یا خیر؟

اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار و یا فردی که در آینده قصد دارد در بازارهای مالی فعالیت کند علاقه‌مند به یادگیری درمورد دارایی‌ها، بازارهای مالی و مسائل اقتصادی هستید، باید بدانید که طبقات مختلف دارایی برای اهداف سرمایه‌گذاری وجود دارد. با این وجود، طلا گزینه‌ای امن است که در تمام فصول، همیشه مورد پسند سرمایه‌گذاران واقع شده است؛ به‌ویژه در زمان آشفتگی اقتصادی، رکود و حتی جنگ.

پیش‌بینی قیمت طلا پس از جنگ اسرائیل و فلسطین

بنابراین این واقعیت که حتی در نامشخص‌ترین مواقع می‌توان بر روی این فلز گران‌بها سرمایه‌گذاری کرد باعث می‌شود افراد همیشه به طلا به عنوان یک گزینه امن سرمایه‌گذاری فکر کنند. اما برای یک سرمایه‌گذاری بهتر و هوشمندانه‌تر، بهتر است عواملی که بر قیمت طلا تاثیر دارند را بشناسید. در این مقاله بیشتر به تاثیر جنگ و بحران بر قیمت طلا اشاره شد. دانستیم که در این زمان‌ها، قیمت طلا افزایش می‌یابد؛ به این دلیل که افراد به فکر حفظ دارایی و سرمایه خود می‌افتند و سعی می‌کنند تا از درگیر کردن سرمایه خود با دارایی‌های ریسکی مانند سهام خودداری کنند. در نتیجه طلا با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی انتظار دارند در صورت ادامه جنگ قیمت طلا نیز افزایش پیدا کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار