| کد مطلب: ۱۰۷۶۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» هجوم اسرائیل به بیمارستان شفای غزه را بررسی می‌کند؛

تونل‌ها ؛ سرنوشت جنگ را مشخص می‌کند

آرمان ملی: در سکوت سیاستمداران جهان، اسرائیل دست به هر اقدامی علیه مردم بی‌دفاع غزه می‌زند.

تونل‌ها ؛ سرنوشت جنگ را مشخص می‌کند

کشورهای غربی و خصوصا آمریکایی‌ها نیز که اخیرا تحت فشار افکار عمومی قرارگرفته‌اند در ارتباط با حمله اسرائیل به این باریکه پرجمعیت جهان صرفا نظاره‌گر هستند و رسما اعلام می‌کنند فعلا زود است در ارتباط با برقراری آتش‌بس درغزه تصمیم‌ گرفت. غربی‌ها تمام قد پشت اسرائیل ایستاده‌اند به طوری که تهاجم هوایی، دریایی و زمینی به غزه را حق دفاع مشروع اسرائیل از خود می‌دانند و آنچه در این میان ارزشی ندارد، خون کودکان، زنان و سالخوردگان فلسطینی است که سال‌ها در حصار قرار داشتند و اکنون نیز شبانه روز در حال شمردن لحظه‌ها برای رسیدن مرگ خود زیر زنجیر چرخ تانک‌ها، موشک‌های فسفری و گلوله‌های  سربازان صهیونیست هستند که هدف خود را نابودی حماس اعلام کرده‌اند اما از ریختن خون زنان و کودکان بی‌دفاع غزه هراسی ندارند.

 *ورود به غزه

 هرچند اسرائیل بعد از مدت‌ها توانست وارد غزه شود و تانک‌های آنها در کوچه پسکوچه‌های غزه درحال پیشروی‌اند اما حماس تصاویر مختلفی را از انهدام تانک‌ها در غزه منتشر کرده که نشان دهنده آن است که به رغم اینکه میلیون‌ها تن بمب از هوا و زمین و دریا برخانه‌های فلسطینی‌های غزه ریخته شده و ده‌ها هزار نفر  شهید و زخمی شده‌اند اما حماس هنوز  با قدرت نظامی خود تانک‌های اسرائیل را یک به یک در غزه  شکار می‌‌کند.

*بیمارستان‌های غزه بدون سوخت در محاصره

همین چند هفته قبل بود که اسرائیل یک بمب را بر سر یک بیمارستان در غزه انداخت. به طوری که انتشارخبر آن باعث شد ملت‌های مسلمان در خاورمیانه شبانه به خیابان بریزند با این وجود اسرائیل کوشید آن اقدام را به گردن حماس بیندازد. بعدها رسانه‌های شناخته شده در جهان و تحلیلگران نظامی از روی تصاویر و موج انفجار و میزان تخریب لحظه‌ای بمب، پرده از موضوع برداشتند و مشخص شد یکی از بمب‌های ساخت آمریکا که در اختیار اسرائیل قرار گرفته به ساختمان بیمارستان برخورد کرده است. این مورد البته تنها جنایت علیه زخمی‌ها و مجروحان بستری شده در بیمارستان‌های غزه نبود. رفته رفته اسرائیل از رسیدن سوخت به مراکز درمانی جلوگیری کرد و در مرحله بعد نیز عملا تجهیزات ضروری برای اتاق‌های عمل و درمان بیماران نیز به مراکز درمانی غزه نرسید. وضعیت در این بیمارستان‌ها آنقدر جدی شد که روسای برخی از آنها در میان انبوهی از شهدای کفن شده پشت تریبون رفتند و در ارتباط با فاجعه انسانی در غزه پیام‌هایی را به جهانیان ارسال کردند. بعدها البته مرز رفح باز شد و مقداری تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها رسید اما بیمارستان‌ها همچنان بدون سوخت روزگار می‌گذرانند.

* حمله به بیمارستان شفا

 روز گذشته اما بازهم خبری در ارتباط با هجوم صهیونیست‌ها به یک بیمارستان دیگر در غزه رسانه‌ای شد. به طوری که ارتش اسرائیل از عملیات در داخل بیمارستان غزه خبرداد و مدعی شد که سربازان اسرائیل تنها به یک بخش از بیمارستان شفا ورود پیدا کرده‌اند. ظاهرا هر بار که صهیونیست‌ها به بیمارستانی در نوار غره هجوم می‌برند مدعی می‌شوند چون تعدادی از عناصر حماس و جهاد اسلامی در آنجا حضور دارند به بیمارستان هجوم می‌برد. موردی که هر بار البته از سوی حماس رد شده است. به نظر اسرائیل در صدد است این اقدام خود را برای جامعه جهانی توجیه کند اما آنچه از اقدام آنها به جا خواهد ماند تعدادی شهید فلسطینی  ازجمله کودک است که با هجوم اسرائیلی‌ها  شهید شده و اجساد آنها در کنار هم در برابر جهانیان به نمایش گذاشته می‌شود.

*چه زمانی وقت آتش بس است؟

 به نظر می‌رسد نه آمریکا و نه اروپا و نه هیچ کشور عضو شورای امنیتی در نظر ندارند فعلا اقدامی برای آتش‌بس در غزه انجام دهند. البته جامعه جهانی در مجمع عمومی سازمان ملل به وظیفه خود در این ارتباط عمل کرده و طی قطعنامه‌ای خواستار پایان جنگ در غزه شده است اما به نظر تا زمانی که ارتش اسرائیل رسما اعلام نکند که به توان نظامی حماس و جهاد اسلامی پایان داده است و توانسته تونل‌های زیر غزه را تخریب کند، نمی‌توان انتظار داشت که شورای امنیت سازمان ملل هم در این ارتباط تشکیل جلسه داده و آتش بس را تصویب کند.

 *اهداف نهایی

 اسرائیل اهداف مختلفی را برای غزه در نظر داشت اما بعد از مقاومت مردم غزه حتی غربی‌ها هم صراحتا اعلام کردند با این اهداف از جمله کوچ فلسطینیان، تسخیر غزه و... موافق نیستند. از سوی دیگر اما به شدت از اسرائیل حمایت می‌کنند تا در جنگ علیه حماس به دستاوردهایی برسد. دستاوردی که شاید در نهایت، پایان حماس باشد چرا که محمود عباس نیز صراحتا اعلام کرده که حاضر به پذیرش مدیریت باریکه غزه است. حال باید دید آینده جنگ چه خواهد شد. آیا اسرائیل می‌تواند بخش‌هایی از غزه را اشغال کند؟ آیا توان نظامی حماس با این حجم از تخریب‌ها به اتمام خواهد رسید؟ در این میان البته هنوزخبری از تونل‌های حماس نشده است. باید دید سرنوشت این تونل‌ها در این جنگ مشخص می‌شود و یا تونل‌های حماس طی روزهای و هفته‌های آینده تکلیف جنگ را مشخص خواهد کرد.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار