| کد مطلب: ۱۰۷۶۶۵۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نگاه دولتی ها به انتخابات اسفند را بررسی می‌کند؛

مجلس گوش به فرمان یا مجلس مطالبه‌گر؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: نگاهی به اظهارات همه مقامات کشور و همچنین همه دست‌اندرکاران انتخابات چه دستگاه‌های اجرایی و چه نهادهای نظارتی یک فصل مشترک را می‌رساند و آن هم لزوم برگزاری انتخاباتی باشکوه و رقابتی با حضور و مشارکت بالای مردم؛

مجلس گوش به فرمان یا مجلس مطالبه‌گر؟

هدف از ردصلاحیت‌های هیأت‌های اجرایی چیست؟

اما دقیقا مساله اینجاست که مشارکت بالا در انتخابات حاصل یک انتخاب رقابتی و چند قطبی است که در آن همه جریانات سیاسی و افراد بتوانند شرکت کنند و تنور انتخابات داغ شود؟ اگر نمی‌دانند که باید اساسا نوعی بازنگری و بازتعریف از مشارکت  و لوازم آن داشته باشند و اگر هم می‌دانند پس این  لیست ردصلاحیت‌های هیأت‌های اجرایی چه می‌گوید؟ هر چند که برخی معتقدند این تازه مرحله اول است و فعلا این تعداد از سوی هیأت‌های اجرایی رد شده‌اند و مرحله دوم یا همان مرحله اصلی که شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها می‌پردازد شاهد ردصلاحیت‌های بیشتری از سوی این شورا خواهیم بود. البته برخی نیز عکس این عقیده را دارند و بر این باورند که بر خلاف ردصلاحیت‌های  هیأت‌های اجرایی این بار شورای نگهبان نه در نقش ترمزگیر کاندیداها در جهت عدم ورود به انتخابات بلکه در راستای تسهیل‌گر وارد خواهد شد و عده‌ای از آنها که از سوی هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت شده‌اند را مجددا تایید کرده و به رقابت‌های انتخاباتی باز خواهد گرداند تا از طرفی موج انتقادات و نارضایتی‌ها کاهش یابد و از طرف دیگر نیز با این کار مقداری بر میزان مشارکت از سوی جامعه افزوده شود. حال اینکه برخی رسانه‌های حامی دولت  و دلواپس به حمایت از هیأت‌های اجرایی پرداخته‌اند. اما پر واضح است که یک برنامه خالص‌سازی مدون و مشخص اما این بار از ابتدای امر در هیأت‌های اجرایی تدارک دیده شده تا افراد مطمئن از نظر خالص‌سازان وارد گردونه انتخابات شوند.  با این حال با وجود انتقادات بسیار به ردصلاحیت‌های یک طرفه هیأت‌های اجرایی؛ وزیر کشور در اظهاراتی  موضع هیأت‌های اجرایی را تقویت کرده است. جایی که احمد وحیدی گفته «هر کس که الان اشکالی دارد، می‌تواند دلایل آن را از هیأت‌های اجرایی بخواهد در این مرحله اول ممکن است مدارک کامل نبوده و فرصت ۱۰ روزه بیشتر نبوده، فرصت هست در آن جا مجددا بررسی شود و شکایت کنند و اشکال بگیرند و مسائل‌شان حل و فصل شود.» نکته اینجاست که اغلب ردصلاحیت‌شدگان نه به‌دلیل نقص مدارک که به جهت عدم التزام عملی به جمهوری اسلامی ردصلاحیت شده‌اند. مساله‌ای که در مرحله آخر شورای نگهبان به این مساله ورود می‌کند.  البته وحیدی این را هم گفته که «دولت مطلقا در ردصلاحیت‌ها دخالت نداشته است.» نکته اینجاست که هیأت‌های اجرایی را با حضور فرماندار تشکیل می‌شود و فرماندار نیز زیرمجموعه دولت و وزارت کشور محسوب می‌شود. لذا اینکه گفته شود دولت در ردصلاحیت‌ها دخالت یا خبری نداشته جای تامل دارد.  سئوال این است که هدف چیست؟ آیا هدف؛ برگزاری یک انتخابات باشکوه مشارکتی برای تشکیل یک مجلس قوی و مطالبه‌گر است یا مجلسی کنترل شده و مدیریت شده؟ اگر رویکرد اول درست باشد که باید لوازم آن فراهم شود، اما اگر رویکرد دوم هدف باشد همین دست فرمان مجلسی مدیریت شده و گوش به فرمان دولت را تشکیل خواهد داد. حال باید دید طی ماه‌های آینده روند امور به چه صورت خواهد بود.

*اختلاف بین خود اصولگرایان است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص عملکرد هیأت‌های اجرایی و احتمال بازگشت برخی کاندیداهای ردصلاحیت شده از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: یکسان‌سازی و تسویه از فرمان مجلس چهارم  و ماجرای احراز صلاحیت‌ها شروع شد و این حرکت همیشه ادامه داشت. امروز هم اگر بخواهیم نگاه و تحلیل کنیم باید ببینیم چه جریاناتی چکار می‌کنند. هدایت‌ا... آقایی به «آرمان ملی» گفت: امروز  دیگر بحث اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد و اصلا اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات حاضر نیستند که بخواهند برای تایید صلاحیت و ... بحث یا چانه‌زنی کنند. جریانات دیگر نیز مطرح نیستند. اختلاف اکنون در دایره اصولگرایان است که به دو طیف تقسیم شدند. طیفی که از دولت طرفداری می‌کنند یا حداقل گرایش منفی ندارند و طیفی که عمدتا جبهه پایداری است.  وی افزود: هیچ  پلیس خوب و بدی وجود ندارد و فقط با هم دعوا دارند. اینکه من فکر می‌کنم نتیجه کار اینها چندان مهم نیست و اتفاق خاصی نمی‌افتد  و در جامعه هم اثر خاصی نخواهد داشت.  هر چند که در این میان آدم‌های خوبی هستند مثل آقای پزشکیان که شاید به نفعشان هست اینها کنار بروند که نتوانسته‌اند آنها را تحمل کنند.

* در ردصلاحیت‌ها اعمال نفوذ کرده‌اند

نماینده تبریز در مجلس در خصوص ردصلاحیت‌ها اظهار داشت: علم غیب ندارم که بدانم پشت‌سر این ردصلاحیت‌ها چه کسانی بودند، اما هر کسی یا کسانی‌که در این ماجرا‌ها نقش داشتند و هر اتفاقی می‌افتد، باید روند طوری باشد تا مشارکت در انتخابات پیش‌رو حداکثری باشد. هر حرکتی که باعث شود مردم را نسبت به حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رای ناامید و با مشکل مواجه کند، حرکتی در جهت خلاف نظام است. مسعود پزشکیان گفت: اینکه نگذاریم افرادی به‌عنوان نامزد در انتخابات حضور داشته باشند و با یک‌سری دلایلی از حضور حداکثری مردم جلوگیری کنیم، نفع نظام را تامین نمی‌کند. برخی افراد تاثیرگذار در جریان ردصلاحیت‌ها می‌خواهند کاری کنند که در کشور تک‌صدایی باشد. تک‌صدایی، رقابت و تلاش را از بین می‌برد. کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس دوازدهم اظهار کرد: استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در کار و تصمیم هیات‌های اجرایی برای ردصلاحیت‌ها اعمال نفوذ کردند و من هم این مساله را نفی نمی‌کنم، بالاخره بشر است و می‌تواند اشتباه کند. افرادی که در هیات‌های اجرایی حضور داشتند، معتمد مردم نیستند، چون اگر معتمد بودند به این راحتی به ما نمی‌گفتند شما ضدنظام هستید. تمام زندگی ما برای نظام بوده است و حال، یک عده آن‌جا نشستند و می‌گویند تو نظام را باور نداری. من چطوری باید به‌صورت عملی ثابت می‌کردم که وجودم را برای نظام گذاشته‌ام؟ جنگ رفتیم، مدیریت کردیم، ناسزا شنیدیم، طبابت کردیم، حال باید چطور بگوییم ما در کنار نظام بوده‌ایم؟ نماینده ادوار مجلس تصریح کرد:  در ردصلاحیت من گفته شده عدم‌ پایبندی و عدم ‌اعتقاد عملی به نظام داشتی؛ بند دوم از ماده ۳۱ اولش نمی‌خواستم اعتراض به ردصلاحیتم بکنم، اما از آن‌جایی که برخی دوستان از من خواستند، اعتراضم به این ردصلاحیت را ثبت کردم. این افراد توصیه‌کننده به من، هم از تفکر اصلاح‌طلبی بودند و هم تفکر اصولگرایی. دوستان گفتند اگر اعتراض نکنی، آن‌ها فکر می‌کنند این موضوع را قبول داری. واقعا به آدم برمی‌خورد که زندگی‌اش را برای نظام بگذارد و بعد عده‌ای در آن جایگاه تصمیم‌گیر به من بگویند نظام را قبول ندارم. اگر نظام را قبول نداشتم به‌جای اینکه بیایم مجلس و با نظام همراهی کنم، می‌رفتم و جلوی نظام ایستادگی و کار می‌کردم.

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار