| کد مطلب: ۱۰۷۴۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از شرایط پسا طوفان در غزه گزارش می‌دهد

حماس می‌ماند، نتانیاهو می‌رود

طرح‌های اسرائیل برای غزه یکی پس از دیگری آب می‌شود. صبح روز بعد از آغاز طوفان الاقصی بود که نتانیاهو و همفکرانش طرحی را روی میز گذاشتند که بر مبنای آن فلسطینیان بایدکوچ کرده و به صحرای سینای مصر بروند.

حماس می‌ماند، نتانیاهو می‌رود

بعد آن وزیر امور خارجه آمریکا موظف شد کشورهای مختلف اسلامی را راضی کند که حدود یک و نیم میلیون فلسطینی را بپذیرند. وزیر امور خارجه آمریکا آنقدر این طرح را جدی می‌دانست که برای اجرای آن به چهار گوشه جهان اسلام سفر کرد با این وجود مصر در برابر این خواسته ایستاد، عربستان از آن حمایت نکرد و سایر کشورهای اسلامی نیز یکی پس از دیگری با این طرح مخالفت کردند. این مخالفت‌ها آنقدر برای آمریکا سنگین تمام شد که واشنگتن حتی اخیرا اعلام کرده است با کوچ فلسطینی‌ها مخالف است.

*دکترین قدرت هوشمند آمریکا در دستان نتانیاهو

 به نظر همان طور که آمریکایی‌ها عملا برخی اقدامات عملیاتی در اسرائیل را در دست دارند در اتاق‌های فکری و نظامی اسرائیل در صدد هستند طرح‌هایی را به تل‌آویو و نظامیان آن بقبولانند که اولا هزینه‌های جنگ غزه و حمایت از اسرائیل از دوش آنها برداشته شود و دوما به قول معرف وسط بازی کنند تا بیش از این جایگاهشان در نزد کشورهای منطقه به خاطر حمایت از اقدامات جنایتکارانه اسرائیل از بین نرود. احتمالا آمریکایی‌ها پنل دیگری از دکترین هوشمند آمریکایی را برای غزه و اسرائیل چیده‌اند. پنلی که اگر چه شباهت‌هایی به دکترین هوشمند آمریکایی دارد اما تفاوت‌های آشکار با آن خواهد داشت.

قدرت هوشمند آمریکایی چگونه اسرائیلی می‌شود

 دکترین قدرت هوشمند آمریکایی که در محافل علمی جهان از آن تحت عنوان دیپلماسی هوشمند و بعدها دیپلماسی هوشمند‌تر آمریکایی یاد می‌شد، به زمان باراک اوباما باز می‌گردد. در آن زمان ایالات متحده آمریکا صراحتا پرده از نفرت کشورهای اسلامی از خود برداشت و دو جنگ در افغانستان و عراق را علت آن اعلام کرد. با این وجود دکترین اقدام پیش‌دستانه بوش که منجر به  حمله عراق و افغانستان شده بود آنها را به برخی از اهدافشان رساند اما ریختن آبروی آمریکا در بین مسلمانان هزینه زیادی برای آمریکا بود. از این رو آرمیتاژ نظریه پرداز آمریکایی به دنبال راهکاری رفت تا بدون جنگ آمریکا را به اهدافش برساند. این راهکارها را او تئوریک کرد و بایدن معاون اول باراک اوباما آن را به مرحله اجرا رساند و حتی در مورد تهران اجرایی کرد. در این معنا که بالاترین تحریم‌ها علیه ایران در زمان اوباما اجرایی شد تا به زعم خودشان و برخلاف خواست ایران؛ تهران بمب اتم نسازد و در نهایت با ایران توافق کردند که محصول آن برجام شد. اکنون نیز به نظر می‌رسد با توجه به اثرات ویرانگر جنگ در غزه و هرگونه عملیات آینده در سرزمین‌های اشغالی که به هزینه‌ای برای آمریکا نیز تبدیل خواهد شد به دنبال اجرای طرحی است که عملا حماس خلع سلاح شده و حتی در آینده هم نتواند در برابر اسرائیل قدرت بگیرد.

*پازل نوعدوستی آمریکا

هرچند ایالات متحده آمریکا در طرحی بزرگ‌تر به دنبال سازش بین اعراب و اسرائیل است اما اکنون بهبود جایگاه خود در نزد کشورهای منطقه را دنبال می‌کند از این رو اعلام کرده با کوچاندن فلسطینی‌ها و حتی تسخیر غزه مخالف است. با این وجود آمریکا هیچ گاه نگفته است که اسرائیل نباید در غزه نفوذ داشته باشد. روز گذشته خبرگزاری‌ها به نقل از نتانیاهو اعلام کردند که او به دنبال آن است که در نهایت کنترل امنیتی غزه را در دست بگیرد. از این روست که این روزها نتانیاهو دائما اعلام می‌کند که در غزه در حال پیش روی است و حتی گاهی اعلام می‌شود تا تقسیم غزه به دو بخش، راهی نمانده است. با این وجود اما مقاومت هم تاکید دارد که از آمادگی لازم برای مقابله با ورود زمینی به غزه برخوردار است و بعضا هر روز آماری از انهدام تانک‌های مرکاوای اسرائیل منتشر می‌شود. در اینجا باز هم نقش نوعدوستی آمریکا جلوه‌گری می‌کند در این معنا که چند روزی است که به اسرائیل فشار آورده که به موازات پیشروی در غزه از حملات هوایی خود بکاهد اما در سوی دیگر اسرائیل در زمین تلاش می‌کند ارتباط جنوب به شمال غزه را قطع کرده و تونل‌های حماس را ویران کند تا در مرحله بعد و حتی در شورای امنیت قطعنامه‌ای توسط آمریکا به تصویب برسد که به زغم آنها عملا حماس از نظر قدرت گرفتن در غزه به آخر مسیر رسیده و برای عدم بازگشت حماس به قدرت، اسرائیل قدرت امنیتی در غزه را در دست داشته باشد.

حماس می‌ماند، نتانیاهو می‌رود

تجربه جنگ‌های گذشته بین حماس و اسرائیل نشان داده است این تشکیلات سیاسی و نظامی به رغم بمباران‌های متعدد و حتی تخریب غزه نه تنها از بین نمی‌رود، بلکه قوی و قوی‌تر هم می‌شود از این رو به نظر طرح آمریکایی‌ها و دکترین هوشمند آنها برای اجرای تئوری هزار ضربه چاقو بر پیکر حماس ناکام خواهد ماند با این وجود بعید نیست آمریکا با تشکیلات خودگردان برای اداره آینده غزه به توافق برسد تا به نوعی نبرد داخلی در سرزمین‌های اشغالی بین طرف فلسطینی شکل بگیرد و از این طریق بتواند یک فشار داخلی برای تضعیف حماس و یا حتی شاخه‌های نظامی آن از جمله الاقصی ایجاد کند. به هر علت البته رسیدن به این تئوری هم برای آمریکا هزینه‌هایی دارد اما در اینجا قربانی کردن یک نفر در سرزمین‌های اشغالی می‌تواند هزینه را از دوش آمریکا بردارد و آن فرد کسی نیست جز شخص بنیامین نتانیاهو که حتی بعید نیست در محافل داخلی رژیم صهیونیستی مانند برخی از سیاستمداران اسرائیلی به جنایت جنگی محاکمه شود.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار