| کد مطلب: ۱۰۷۳۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» پیشنهادهای انتخاباتی را بررسی می‌کند

نسخه باهنر، پیشنهاد «آرمان ملی»

هر اندازه که اصولگرایان تحرکات انتخاباتی خود را شدت می‌بخشند و در همین راستا برنامه‌های خاص خود را پیاده می‌کنند؛ اصلاح‌طلبان هنوز در نوعی بلاتکلیفی انتخاباتی به‌سر می‌برند و هنوز هم مشخص نیست که چگونه رویکردی پیرامون انتخایات مجلس دوازدهم اتخاذ می‌کنند.

نسخه باهنر، پیشنهاد «آرمان ملی»

اینکه به حضور و رقابت در انتخابات تحت شرایط موجود و زمینی که مجموعه حاکمیت و شورای نگهبان برای آنها تعریف می‌کنند می‌اندیشند و در فاصله کمتر از 5 ماه تا انتخابات راهبردهای مدنظر خود را اتخاذ می‌کنند. یا اینکه از اساس عطای حضور در انتخابات را به لقای آن بخشیده و در حاشیه انتخابات نشسته و روند امور را رصد کنند. لذا به‌نظر می‌رسد اینکه تکلیف کنش سیاسی اصلاح‌طلبان معطوف به انتخابات هر چه سریعتر حداقل پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌های شورای نگهبان مشخص شود امری واجب است. حداقل اینگونه نخواهد بود که هر کسی بخواهد در خصوص اصلاح‌طلبان و نوع مواجهه انتخاباتی آنها صحبت کند. این انتقاد به احزاب و به‌ویژه جبهه اصلاحات و مسئولان آن وارد است که چرا در خصوص انتخابات آنچنان سکوت پیشه کرده‌اند که بعضا اصولگرایان بخواهند برای آنها خط مشی تعیین کند و نسخه بپیچند. آن هم شخصی مثل محمدرضا باهنر که از طرفی اصلاح‌طلبان را تهدید می‌کند که نظام باید برای شما شرط و شروط تعیین کند و از طرف دیگر به بیان خود از اصلاح‌طلبان برای رقابت در انتخابات دعوت می‌کند. قدر مسلم اصلاحات باید مرزهای خود را مشخص کرده و صریحا اعلام موضع کند تا برخی به بهانه‌های مختلف مثل انتخابات به تحلیل وضعیت یا حال اصلاح‌طلبان و شرایط مطلوب برای آنها نپردازند. البته گرچه اصلاح‌طلبان هنوز در دوراهی  نیامدن و مشارکت مشروط هستند اما جریان اعتدال شرایط دگرگونه‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد برنامه ویژه‌ای نیز برای انتخابات داشته باشند. چنانکه برخی چهره‌های شاخص اعتدالی مثل محمدباقر نوبخت، جمشید انصاری، علی مطهری؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی و... برای انتخابات ثبت‌نام کرده و در حال برنامه‌ریزی‌های خاص خود بر‌ای حضور در رقابت‌ها هستند. البته از نمایندگان ادوار که بیشتر طیف حامیان و اطرافیان علی لاریجانی را تشکیل می‌دهند نیز نباید غافل شد چرا که بخش زیادی از آنها نیز ذیل طیف اعتدال تعریف می‌شوند و می‌توانند در نوعی همگرایی با اعتدالیون دولت قبل به رهبری حسن روحانی حرف زیادی برای گفتن در انتخابات مجلس داشته باشند. حال باید دید که طی چند ماه آینده چه اتفاقات و اظهاراتی پیرامون انتخابات رقم خواهد خورد و بر ساحت سیاست ایران معطوف بر انتخابات تاثیر بگذارد.

 

* دیدار روحانی با شورای مرکزی اعتدال و توسعه

 

رئیس‌دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ادامه جلسات خود با فعالان گروه‌ها و احزاب سیاسی، روز گذشته با اعضای شورای مرکزی، کمیته سیاسی و دبیران استانی حزب اعتدال و توسعه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، وظیفه دلسوزان ایران و انقلاب و نظام را در شرایط فعلی سخت و سنگین عنوان کرد و گفت: کشور متعلق به اقلیت خاصی نیست که تصور شود نیازی به حضور و مشارکت ما نیست یا چون ممکن است ردصلاحیت کنند تکلیف از ما ساقط است. رئیس‌جمهور پیشین مسئولیت احزاب را در این شرایط سنگین‌تر دانست و اظهار داشت: ما تحزب را از شهید بهشتی آموختیم. او بود که ابتدای انقلاب بر تحزب تاکید کرد و توانست حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دهد که بسیار مؤثر بود. باید این خط را ادامه داد. پس از انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بوی ناامیدی به مشام می‌رسد و عده‌ای از مردم ظاهرا کنار کشیدند ، در این شرایط احزاب نقش مهم‌تری بر دوش دارند. وی خطاب به فعالان حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: اینکه در انتخابات شرکت کنید یا نکنید، تصمیم شماست اما در این قدم اول که عده‌ای از اعضای حزب شما در انتخابات مجلس، پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند نشان می‌‌دهد که وظیفه‌ای احساس کرده‌اند. البته تا امروز نشانه‌ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور و رقابتی طبق فرمایش مقام معظم رهبری ندیده‌ایم.

 

*بعید نیست ردصلاحیت شوم

 

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص ارزیابی خود از موضع جریان رقیب در انتخابات اظهار کرد: اصلاح‌طلبانی مانند تیپ کارگزاران که می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنیم و رای هم می‌آوریم یا مثلا حزب اعتدال و توسعه که حتی تعدادی از آنها ثبت‌نام کردند. من واقعا معتقدم که شورای نگهبان باید به اینها اجازه دهد. آنهایی‌که اسم‌شان اصلاح‌طلب است و نظام را قبول دارند اما ممکن است مثلا باهنر را قبول نداشته باشد و رقیب باهنر شود، باشند و بیایند. محمدرضا باهنر گفت: ما متاسفانه ۲۰۰ حزب در کشور داریم ولی هیچکدام از اینها یک حزب فراگیر قدرتمند و قوی نیست. کادرسازی و نیروسازی در احزاب رخ می‌دهد. معتقدم مجلس ما جای ۲۹۰ سردار خوب است؛ اما متاسفانه چون حزب نداریم هرچند دوستانی که به مجلس می‌روند آدم‌های خوبی هستند چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، ولی بیشتر ستوان و سرگروهبان هستند. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسان بیان کرد: معتقدم که تعداد زیادی از اصلاح‌طلبانی که ثبت‌نام کردند، سفید هستند و سابقه ندارند و جرم‌شان این است که طایفه‌ای به‌نام اصولگراها مثل من را قبول ندارند. این اصلا گناه نیست و حتما باید توسط شورای نگهبان تایید شوند. باهنر در خصوص رایزنی با شورای نگهبان برای اصلاح‌طلبان بیان کرد: در دوران ثبت‌نام موقت با تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان تلفنی تماس گرفتم و گفتم که بیایند ثبت‌نام کنند. من با برخی مثل آقایان نوبخت، واعظی، مرعشی و جهانگیری تماس گرفتم. آقای جهانگیری گفتند که حوصله مجلس رفتن ندارد. یک تعدادی هم ثبت‌نام کردند مثل آقای نوبخت و جمشید انصاری و دارند لیست جمع می‌کنند و من کاملا موافقم هرچند در حزبشان نمی‌روم یا حتما در لیست آنها قرار نمی‌گیرم؛ اما حق قانونی‌شان است و این کمک به ماست که بیایند به میدان و رقابت را سنگین کنند. دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: در جریان اصلاح‌طلب و اعتدالیون افرادی مانند آقایان ظریف و لاریجانی می‌توانند پدرخوانده بعضی لیست‌ها شوند اما بعید می‌دانم فردی مثل آقای ظریف این کار را انجام دهد، چون به هرحال محافظه‌کاری خاصی هم دارد. اما آقای لاریجانی نمایندگان ادوار مجلس را ساماندهی می‌کند. باهنر در مورد جریان خالص‌ساز و احتمال ردصلاحیت خود تصریح کرد: آنها ممکن است همین فردا اعلام کنند که باهنر از دیدشان صلاحیت ندارد. این به همان دلیل است که رقیب خود را به رسمیت نمی‌شناسند.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار