| کد مطلب: ۱۰۷۲۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تاثیر مثبت یا منفی اجرای طرح افزایش پلکانی قیمت تعرفه گاز را بررسی می‌کند

نگرانی آغاز سناریو کمبود گاز

تکرار کمبود گاز و برق و آب در فصل سرد و گرم سال، گویی دارد به عادتی هر ساله تبدیل‌ می‌شود که مهم‌ترین راهکار اندیشیده شده در این زمینه تا کنون برای آن، فقط توصیه به صرفه‌جویی مردم، تعطیلی صنایع و توقف خط تولید صنایع برای روزهایی در سال و یا حتی قطع گاز و آب و برق برای روزهایی در سال محدود شده است.

نگرانی آغاز سناریو کمبود گاز

 این در حالی است که ایران دارای جایگاه دوم تولید گاز و البته مقام سوم در حوزه مصرف انرژی در سطح جهانی است. بحران انرژی در عرصه بین‌المللی چالشی همه گیر است که البته کشورهایی مانند چین، آلمان و ... به خوبی با آن مواجه شده‌اند و راهکارهای خوبی برای حل آن و جایگزین کردن سوخت‌های دیگردر نظر گرفته شده است، هر چند نمی‌توان از تاثیر فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه انرژی در کشور غافل شد و قطعاً صرفه‌جویی مردم می‌تواند تبعات این بحران در هر کشوری را کاهش دهد، اما سهم مدیران خبره و کارآزموده در مدیریت انرژی در کشور در حوزه‌های مختلف غیرقابل انکار است. برخی از کارشناسان معتقدند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توان به خوبی این مشکل را مدیریت کرد اما برخی از صاحبنظران نیز بر این باور هستند که افزایش قیمت گاز و ... حتی به صورت پلکانی تنها باعث ایجاد فشار اقتصادی بیشتر به گروه‌های آسیب‌پذیر و در امان ماندن جامعه ثروتمندان در سایه پرداخت مصرف بی‌کران خود از دایره انرژی کشور خواهد شد.

واردات گاز برای دومین تولیدکننده گاز جهان

مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس انرژی در این باره به آرمان ملی گفت: به دلیل مشکلاتی چون تحریم و ... فرآوری انرژی در شکل‌های مختلف برای کشور در حال حاضر قدری دشوارتر از شرایط دیگر است، از این رو گاهی حتی سخن از ضرورت واردات گاز به کشور گفته می‌شود، این در حالی است که ایران کشوری برخوردار از منابع غنی نفت و گاز است و با وجود این منابع وجود محدودیت در این حوزه نباید وجود داشته باشد، بلکه به‌راحتی می‌توان با رایزنی و مشاوره با کارشناسان خبره و اِعمال مدیریت صحیح از ایجاد مشکلات دراین خصوص پرهیز کرد تا راه روی مشکلاتی مانند ضرورت واردات گاز به کشور با وجود محدودیت‌های ارزی موجود دوری کرد.

افزایش تعرفه گاز طرح شکست خورده از گذشته

این کارشناس افزایش تعرفه گاز جهت مقابله مشکلات و کمبود دراین زمینه را مناسب ندانست و افزود: مشکل کمبود انرژی به ویژه «گاز» در کشور بیشتر به دلیل فقدان ابزار و توان لازم برای بهینه سازی نیروگاه‌ها تولید برق و همچنین گاز در کشور صورت می گیرد و مشکل کمبود گاز فقط مربوط به فصل سرد سال نیست، چرا که بسیاری از نیروگاه‌های کشور در حال حاضر با گاز کار می کنند و همچنین اکثر صنایع ما نیز متکی به گاز هستند و البته این مشکل در فصل سرد سال به دلیل اولویت گازرسانی به مصرف خانگی بیشتر خود را نشان می‌دهد، اما افزایش تعرفه گاز با توجه به وضعیت حاکم بر جامعه به نظر نمی‌رسد که راهکار مناسبی باشد و بتواند مصرف بیش از اندازه مشترکانی که به استانداردهای بهینه سازی مصرف بی توجه هستند را مهار کند.

او درباره طرح افزایش تعرفه پلکانی گاز برای کنترل مصرف گفت: این طرح در دولت‌های قبل نیز اِعمال شده بود، اما بر اساس تجربه های گذشته، طرح افزایش پلکانی برای مصرف کنندگان بیش از حد استاندارد، اهرم بازدارنده محسوب نمی شود چرا که پرداخت بیشتر برای این گروه جریمه ای تلقی نمی شود و در این بین فقط به گروه های آسیب پذیر فشار بیشتری وارد می شود و باید متحمل سرمای بیشتر و یا خروج از چرخه آسایش و مصرف گاز بهینه شوند.

سهم فرهنگ سازی در بهینه سازی مصرف گاز

بهروز‌فرد در ادامه اضافه کرد: فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینه گاز، توصیه به استفاده از سوخت های دیگر به ویژه انرژی‌های نو، خروج از وابستگی به صنعت گاز در حوزه صنایع از جمله راهکارهایی محسوب می‌شود که می‌تواند چالش کمبود گاز را حل کند و زمینه استفاده مناسب از منابع غنی نفت و گاز در کشور را مهیا کند. اجرای درست طرح بهینه سازی مصرف سوخت در تمام عرصه ها مانند؛ اجرای اصل 19 مقررات ملی ساختمان و عایق بندی ساختمان ها، ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با مصرف کم همچنین از جمله دیگر راهکارهایی به شمار می آید که وزارت صنایع و معادن به آن بی توجه هستند و تنها گزینه پیش رو را افزایش قیمت گاز معرفی می کنند در حالی که پیش از این تغییر لامپ‌های پرمصرف رشته ای به لامپ‌های کم مصرف تجربه بسیار موفقی در کاهش مصرف برق در کشور را به ثبت رسانده است ولی در دیگر قالب‌های انرژی توجهی به آن نشد و همچنان افزایش مصرف سوخت را در بخش های مختلف را شاهد هستیم.

ضرورت سرمایه گذاری جدید درحوزه نیروگاه ها

 

بهروزی فرد اضافه کرد: افزایش سرمایه گذاری برای تعمیر و بهینه سازی نیروگاه ها و یا احداث نیروگاه های جدید، استفاده از پانل های خورشیدی و انرژی پاک و ... از جمله راهکارهایی محسوب می شود که می تواند به حل بحران کمبود گاز و انرژی در کشور کمک کند، در غیراینصورت اجرای افزایش قیمت گاز عادلانه نخواهد بود و فقط گروه های آسیب پذیر را متحمل سختی و دشواری هایی خواهد کرد که ثروتمندان در سایه پرداخت هزینه مصرف بیشتر هیچ سهمی در بهینه سازی مصرف انرژی و گاز نخواهند داشت.

آغاز کمبود گاز مایع در استان‌ها

بر اساس این گزارش، در حالی روز‌های سرد سال در حال فرا رسیدن که معمولا با کاهش دما هم گاز شهری دچار کاهش فشار می‌شود و هم کپسول گاز در اکثر مناطق حاشیه شهر تهران و به‌ویژه در روستا‌ها و مناطقی که فاقد لوله‌کشی گاز هستند در یک مقطع زمانی کمیاب و بعد از چند روز با افزایش نرخ گاز، توزیع سوخت گاز از سر گرفته می‌شود. با این حال امسال پیش از فرا رسیدن روز‌های سرد سال مردم با مشکل کمبود گاز مایع مواجه شده‌اند. اخیرا سعید جمشیدی، مدیر پخش فرآورده‌های نفتی اراک، پیرامون وضعیت گاز مایع در استان و برخی گلایه‌های مردمی مبنی بر کمبود گاز مایع گفت: کمبود گاز مایع در استان وجود ندارد، مردم باید از طریق ثبت‌نام در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی نسبت به تامین گاز مایع مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه گاز مایع بدون هیچ محدودیتی و به نرخ دولتی در اختیار ثبت‌نام‌کنندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: هیچ کمبودی در استان وجود ندارد و مشکلی بابت تامین گاز مایع نیست و مردم می‌توانند با ثبت در این سامانه به هر میزان که نیاز دارند نسبت به خرید گاز اقدام کنند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه مرکزی گفت: طبق بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ نفت سفید و گاز مایع بر اساس زیرساخت‌های الکترونیکی و از طریق ثبت‌نام در سامانه سدف در اختیار متقاضیان و مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت؛ بر این اساس فراخوان عمومی و اطلاع‌رسانی در این خصوص ارائه و از مصرف‌کنندگان گاز مایع درخواست شده در سامانه ثبت‌نام کنند تا از طریق این زیرساخت فرآورده نفتی گاز مایع به آن‌ها ارائه شود.

در همین بازه زمانی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز هم اعلام کرد که این استان هم احتمالا با افزایش مصرف گاز مواجه شود. با توجه به اینکه در حال وارد شدن به فصول سرد سال هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم که مصرف گاز مایع در استان افزایش یابد.

عبدالکریم محمدی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف گاز مایع در منطقه اهواز بیش از ۴۰۰۰ تن در ماه است، به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در ماه آینده با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و ورود عشایر به خوزستان میزان مصرف گاز مایع به ۵۰۰۰ تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه خانوار‌های متقاضی کپسول گاز مایع در سامانه سدف ثبت‌نام کنند، افزود: نرخ مصوب هر کپسول گاز ۱۱ کیلویی برای مصرف‌کننده ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان است.

البته در حالی این نرخ در شرایطی به عنوان نرخ ثابت اعلام می‌شود که در بسیاری از استان‌ها و به خصوص در مناطقی از تهران بیش از این مبلغ برای تهیه کپسول گاز مایع پرداخته می‌شود.

فریدون یاسمی، مدیر پخش فرآورده‌های نفتی تهران، نیز در این باره گفت: در ارتباط با گاز مایع، نه‌ تنها کمبودی به چشم نمی‌خورد، بلکه موجودی آن بسیار بیشتر از تقاضاست. در حال حاضر گاز مایع در تمام انبار‌ها پر است. اما برای ساماندهی این موضوع لازم است تمام اشخاصی که نیاز به گاز مایع دارند ضرورتاً در سامانه سدف ثبت‌نام کنند. وی افزود: نرخ کپسول ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان است و هر کسی بیشتر بفروشد گران‌فروش حساب می‌شود.

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار