| کد مطلب: ۱۰۶۵۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد

راستی‌آزمایی پر ریسک

افزایش تولید نفت با وجود اِعمال تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی از سوی ایران رویکردی است که قابل راستی آزمایی از سوی هیچ مرجع داخلی و خارجی وجود ندارد، چرا که ایران در حال حاضر با استفاده از راه‌های غیرقابل شفاف اقدام به فروش نفت می‌کند که البته در شرایط فعلی منطقی تلقی می‌شود و از این رو بررسی دقیق میزان فروش و درآمدهای حاصل از آن نیز با توجه به ضرورت مخفی ماندن راه‌های فروش قابل بررسی و انتشار نیست.

راستی‌آزمایی پر ریسک

به گزارش آرمان ملی آنلاین، نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی نوشت: از سوی دیگر بررسی و اعتراضات برخی از افراد حقیقی و حقوقی نسبت به تاخیر در پرداخت درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نیز با توجه به وجود تحریم و تلاش ایران برای فروش و کسب درآمدهای نفتی از کانال‌های پنهان، نیز در این راستا نمی‌تواند به طور جدی قابل ارزیابی قرار گیرد، چرا که در این بین احتمال لو رفتن بسیاری از کانال‌ها فروش وجود دارد. البته بدیهی است ایران در صورت رفع تحریم‌ها قابلیت افزایش تولید و افزایش صادرات نفت بیش از آنچه که اکنون انجام می‌شود را داراست، اما حرکت در مسیر فعلی در شرایط کنونی گزینه‌ای مطلوب ارزیابی می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید در کشور بستگی به میزان سرمایه‌گذاری در این بخش است، موضوع افزایش تولید زمان‌بر خواهد بود، اینکه از چه زمانی استارت برنامه‌های افزایش تولید نیز رقم خورده در این موضوع اهمیت دارد. اکنون در شرایطی نیستیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری زیادی را در این بخش داشته باشیم، از نظر مالی با مشکلاتی مواجه هستیم، در حوزه تکنولوژی نیز برای ورود تجهیزات مشکلاتی وجود دارد.

البته باید مد نظر داشت که؛ افزایش میزان تولید ارتباطی با صادرات ندارد، گرفتاری بخش صادرات مساله تحریم‌هاست، اگر تحریم‌ها نبود قطعا توانایی افزایش چندین برابری صادرات وجود داشت. علت عدم صادرات نفت موضوع تولید نیست، هر چند افزایش تولید امری مهم و ضروری است اما برای افزایش صادرات نیازمند رفع تحریم‌ها هستیم، بی‌شک تولید بالاتر لازم است اما کافی نیست. توسعه میادین به دو دلیل قابل اهمیت است، اول اینکه میزان تولید افزایش یابد و دلیل دوم نیز جبران کاهش منابع دیگر است.

امکان افزایش منابع قطعا وجود دارد و این ظرفیت و پتانسیل را نیز داریم که بتوانیم میزان تولید را توسعه دهیم، ظرفیت افزایش تولید در نفت سبک و سنگین بستگی به میزان اکتشافات دارد، هرچه میزان اکتشافات بیشتر باشد می‌توانیم به منابع جدیدی دست یابیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار