| کد مطلب: ۱۰۶۵۱۲۳
لینک کوتاه کپی شد

اقتصاد فیلترینگ

پیش از فیلترینگ برخی پیام‌رسان‌ها در کشور به گونه‌ای جهشی میزان استفاده از وی پی ان ها برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها فیلتر شده رونق گرفت و در این راستا خرید فیلترشکن‌ها نیز رونق گرفت. فروش گسترده فیلترشکن‌ها در حالی که سیاست‌های سرسختانه فیلترشکن‌ها اِعمال می شود، ابهاماتی را موجب شده و سئوالات بسیاری را ایجاد شده است. به تدریج با فروش افزایشی وی پی ان‌ها، فروش و راه‌اندازی فیلترشکن‌ها به یکی از خدمات درآمدزا تبدیل شد.

اقتصاد فیلترینگ

به گزارش آرمان ملی آنلاین، کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات نوشت: به اذعان کارشناسان و به استناد آمار غیررسمی، درآمد سالانه حاصل از فروش فیلترشکن در ایران از حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۶۰۰ میلیارد تومان در سال‌های اخیر رسیده است و آخرین گردش مالی این بازار تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال هم تخمین زده می‌شود، لذا می‌توان گفت اعمال محدودیت به پیام‌رسان‌ها نه تنها باعث ریزش کاربران این پلتفرم ها نشد، بلکه به عاملی برای رونق بیشتر به تجارت پرسود فروش وی‌پی‌ان در ایران منجر شد. 

بدیهی است همواره گروهی از افراد هستند که در صدد سوءاستفاده از محدودیت‌ها و کسب درآمد بیشتر هستند و دراین بین بازار فروش فیلترشکن‌ها در اختیار گروهی قرار گرفت و فرصت طلبانی در این شرایط مشغول به کسب درآمد بیشتری شدند. استفاده از برنامه‌های داخلی هر چند می تواند در این زمینه مفید واقع شود اما فعالان در فضای مجازی چندان تمایلی به استفاده از برنامه‌های داخلی ندارند و البته در این مسیر استفاده از فیلترشکن ها به منظور دسترسی به برنامه‌های فیلترشده جهت ادامه انجام فعالیت‌های کسب و کار خود، به حضور در دیگر برنامه‌های فیلتر شده و یا نشده انجامید، در عین حال میزان امنیت گوشی های تلفن همراه نیز کاهش یافت و پای هکرها به این عرصه باز شد و آسیب ومشکلات بسیاری برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. 

اما نگاه اقتصادی به این داستان این‌گونه است که بسیاری از سودجویان از این التهابی که در کاربران به خصوص افرادی که در حوزه‌های اقتصادی از این فضا استفاده می‌کنند، سوءاستفاده و اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند. نکته اینجاست که بسیاری از این فیلترشکن‌ها برخلاف آنچه ادعا می‌شود آن کارایی لازم را ندارند. به عنوان مثال هزینه‌ای را دریافت می‌کنند تا خدمت ۶ ماهه‌ای را عرضه کنند ولی بعد از دو ماه ممکن است آن قابلیت دیگر در دسترس نباشد و به دلیل اینکه موضوعی است که قابلیت پیگیری قانونی ندارد، هزینه‌های مضاعفی را هم به وجود می‌آورد.

همچنین باید این نکته را در نظر بگیریم زمانی که تعداد بسیاری از مردم از این فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند باعث می‌شود اطلاعات از سمت و سوی دیگری هم سردربیاورد و این خودش هم یک فضای نگران‌کننده دیگری را به وجود آورده و فضای امنیتی کسب‌و‌کارها هم از بین می‌رود. متاسفانه بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل اینکه می‌خواهند فعالیت خود را ادامه دهند دیگر به این نکات منفی توجهی نمی‌کنند. همچنین دولتمردان هم به این موضوع توجهی ندارند که این داستان تا چه میزان می‌تواند تاثیرات اقتصادی منفی‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار