| کد مطلب: ۱۰۶۴۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی صنعت آب از تنش آبی ۲۶۹ شهر کشور خبر داد

پاییز گرم اما پر باران در راه است | تغییر اقلیم با گرم شدن بیشتر زمین

زمین در حال گرم شدن است؛ این جمله‌ای است که خیلی‌ها سرسری از کنار آن می‌گذرند و گمان می‌کنند که این پدیده هم مثل سایر مشکلاتشان قابل تحمل و رفع و رجوع است. یا آن را مربوط به سایر نقاط جهان و نه ایران می‌دانند. باید گفت که این نادیده انگاری هم از سوی مردم و هم مسئولین اتفاق می‌افتد و تنها کاری که در حال حاضر در خصوص گرم شدن زمین، خشکسالی، بی‌آبی، ‌تنش آبی، فرونشست زمین، گرد و غبار و طوفان شن و ماسه و ریزگردها انجام می‌گیرد، اعلام خبر از آن‌هاست.

پاییز گرم اما پر باران در راه است | تغییر اقلیم با گرم شدن بیشتر زمین

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اینکه گرد و خاک، اداره‌های سیستان را برای روزهای متوالی تعطیل کرد؛ ۲۶۹ شهر کشور در تنش آبی به سر می‌برند و پاییز گرمی هم در پیش است؛ درست مثل تابستان. 

اینکه گرم شدن زمین بر تنش آبی و خشکسالی و متعاقب آن گرد و غبار و طوفان شن موثر بوده و موجب آن می‌شود یا برعکس، مباحث زیست محیطی تخصصی هستند که ردپای تخریب محیط زیست و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی هم در آن‌ها دیده می‌شود. آنچه مهم است درگیر شدن کره زمین در گرماست و آنچه مورد توجه و مداقه؛ دست روی دست گذاشتن برخی مسئولان در ایران که ؛ این نیز ‌بگذرد. 

 در حالی که کارشناسان محیط زیست مدام در حال هشدار دادن در خصوص گرم شدن زمین و خالی شدن شهرها و روستاهای ایران از سکنه هستند، آنچه ما به عنوان اصحاب رسانه می‌بینیم مسئولینی هستند در حال تماشای حقابه‌های ایران که روزانه خبر تضییع شدنشان به گوش می‌رسد؛ از خزر تا هیرمند. 

باران داغ

در حالی که مردم ایران گرمای عجیب و فراتر از حد معمولی را همراه با ترس از خطرات اشعه فرابنفش خورشید، تحمل کردند، روز گذشته رئیس سازمان هواشناسی کشور خبر داد که پاییز گرمی هم در انتظارمان خواهد بود. 

سحر تاجبخش بر تداوم افزایش دما طی فصل‌های آینده تاکید کرد و توضیح داد که «با توجه به روند تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا و عدم تلاش مشخص کشورها برای کاهش این گازها می‌توانیم انتظار افزایش دما را داشته باشیم اما میزان این افزایش کاملا به عملکرد کشورها بستگی دارد.»

به گفته تاجبخش «روند افزایش دما طی یک سال گذشته نیز رخ داده اما به دلیل گرمای طبیعی در فصل تابستان این گرما بیشتر احساس شد.» نکته قابل توجه از نظر این کارشناس هواشناسی این است که افزایش دما همچنان در فصل‌های دیگر نیز تا حدود یک درجه سلسیوس برای غالب نقاط کشور مورد انتظار است. 

اما شاید نکته جالب‌تر این باشد که در کنار افزایش دما، افزایش بارندگی هم پیش بینی شده؛ رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت که برای فصل پاییز بارش‌های نرمال و حتی بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و درباره این بارش‌های پاییزی توضیح داد و تکرار کرد که «بر اساس نقشه‌ها و داده‌های هواشناسی، بارش‌های نرمال و در برخی نقاط بیش از حد نرمال برای کشور پیش‌بینی می‌شود که تاحدودی می‌تواند دمای هوا را به‌صورت موقت تعدیل کند اما در روند جهانی چندان نمی‌تواند تاثیرگذار باشد چرا که این افزایش دما مربوط به تمام فصول است.»

هم طوفان سیل آسا هم طوفان شن و ماسه

اما یکی از نکاتی که برای شهروندان می‌تواند عجیب باشد، بارندگی‌ها در عین خشکسالی است. مردم می‌پرسند چرا در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان هم بارندگی شدید و طوفان سیل آسا وجود دارد هم طوفان شن و ماسه؟ دلیلش خیلی ساده است؛ کشور ما زیرساخت‌های لازم و اصولی برای هدایت آب ناشی از بارندگی‌ها را نداشته و ندارد. به همین دلیل است که این مناطق گرفتار سیل می‌شوند. همین روز گذشته در کنار اخبار طوفان شن و گرد و غبار در سیستان، اخباری هم از طوفان و بارندگی منتشر شد. 

هرچند رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت که اخبار مبتنی بر بارش شدیدترین باران‌ قرن صحت ندارد اما به گذشته که برگردیم شاهد بارندگی‌های سیل آسا و تخریب اموال مردم و خانه‌هایشان در این بارندگی‌های شدیدی بوده‌ایم و به نظر دور از انتظار نمی‌رسد. به هر حال، صادق ضیاییان، گفته برخی اخبار منتشر شده مبنی بر شدیدترین بارش‌های قرن در فضای مجازی اخبار غلط و شایعه‌پراکنی است و باران‌های سیل‌آسا و شدیدی که بتوان به آن‌ها گفت شدیدترین بارش‌های قرن پیش‌بینی نمی‌شود. 

او البته درباره بارندگی‌های کشور تا چهار روز آینده گفته: از روز دوشنبه تا روز پنجشنبه(۲۳ تا ۲۶مرداد) در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار پیش‌بینی می‌شود و برای روز جمعه (۲۷مرداد) در مناطقی از شمال غرب و یا ارتفاعات زاگرس افزایش ابر و بارش‌های پراکنده مورد انتظار است. 

او از طرفی به گرد و غبار و طوفان شن اشاره کرده و گفته که «طی چهار روز آینده در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید مورد انتظار است که خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا را به همراه دارد.»

ضیاییان در خصوص منطقه شمال سیستان و بلوچستان، طوفان شن شدیدی را پیش‌بینی کرده که می‌تواند مخاطراتی در پی داشته باشد. 

تنش آبی 

اما همان‌طور که گفتیم، شهرهای بسیاری از ایران دچار تنش آبی هستند و نقاط بسیاری هم در حال خالی شدن از سکنه؛ روز گذشته سخنگوی صنعت آب با ارائه یک آمار عجیب، گفت: در حال حاضر ۲۶۹ شهر دارای تنش آبی هستند. او توضیحات و راهکارهایی هم ارائه داد که «برای شهر مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد دوستی پروژه‌های متعددی تعریف کرده‌ایم، همچنین در تبریز به دلیل از دست دادن سد نهند پروژه‌هایی را تعریف کردیم. در طبس، زنجان و چاه نیمه‌های سیستان و همچنین آبهای زیرزمینی دچار مخاطره هستند و تماما پروژه تعریف شده است.»

هاشم امینی که در نشست خبری درباره شهرهای دارای تنش آبی حضور داشت، ‌گفت که «شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی باعث شده سالانه در برخی شهرها ناترازی منابع و مصارف آب داشته باشیم و دسترسی مشترکین به آب شرب دچار مخاطره شود برای حل این موضوع آبفا با پایش منابع و مصارف و بررسی ناترازی تامین و مصرف پروژه‌های مختلفی را تعریف کرده است. 

سخنگوی صنعت آب، گفت: ما ۸۴ پروژه در سطح کشور در دستور کار داریم و امروز مورد حادی برای تامین آب نداریم!

 

گرد و خاک، ادارات سیستان را برای دومین روز متوالی تعطیل کرد؛ این خبر شن آلود روز گذشته است و البته خبر روزها و روزگاران متوالی مردمان استان سیستان و بلوچستان. پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون تعطیل شدند. مردم این شهرها به ویژه زابل که سرعت وزش باد شدید در آن به 94 کیلومتر در ساعت هم رسید و دید افقی را به 3 کیلومتر کاهش داد، در ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر کردند از قطع طولانی برق به دلیل طوفان شن و گرد و خاک، خبر دادند. مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان خبر توالی تعطیلات را اعلام کرد و گفت غلظت ذرات گردوغبار خیلی زیاد بوده با این حال تعطیلی‌ها شامل دستگاه‌های امدادی، درمانی، خدمات‌رسان و شعب مرکزی بانک‌ها نمی‌شود 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار