| کد مطلب: ۱۰۶۳۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد

گرما به وضعیت اورژانسی بدل نشود

این روزها هوا خیلی گرم است؛ گرمایی که رکورد زده و شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده. این گرما و داغ شدن زمین البته مختص ایران نیست. به گفته دانشمندان، مرداد، گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی بشر بوده و زمین به نقطه جوش خود رسیده.

 گرما به وضعیت اورژانسی بدل نشود

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مجید فراهانی، عضو پیشین شورای شهر تهران نوشت: اینکه چرا زمین گرم و گرم‌تر شده دلایل متفاوتی دارد که نمونه‌های بارز آن را در ایران به وضوح می‌بینیم؛ برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی، بی‌اعتنایی و عدم صرف هزینه و بودجه برای سیستم‌ها و سیاست‌های جدید و به روز برای جلوگیری از هدررفت آب و ذخیره و استفاده بهینه از آب‌های جاری شده از سیلاب‌ها و قطع درختان و تجاری سازی و بی برنامگی از دلایل گرم شدن زمینی است که هر روز بر آن پا می‌گذاریم و باید این احتمال را هم بدهیم که ممکن است زیر پایمان را خالی کند.

فرونشست زمین؛ دیگر دلیل برداشت منابع آب زیرزمین و خشکسالی. از این موارد که بگذریم خواهیم دید که سایر کشورها در روزهایی که زمین‌شان داغ می‌کند، برنامه‌ها و تدابیری برای کاهش این گرما در نظر می‌گیرند؛ این کشورها علاوه بر اینکه سیستم هشدار سلامت گرما را برای محافظت از افراد آسیب‌پذیر در طول موج گرما راه‌اندازی می‌کنند، کارهای دیگری هم انجام می‌دهند از جمله،‌ افزودن سایبان‌های خورشیدی به مناطق ورزش و میادین عمومی و ایجاد پارک‌ها، خیابان‌ها و مسیرهای سایه‌دارتر که می‌تواند به افراد در انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند.

به این ترتیب امکان گرمازدگی و غش کردن در افراد پایین میآید و اگر هم افراد حساس‌تر و آسیب‌پذیر دچار مشکلاتی شوند، با فراهم بودن و در دسترس بودن امکانات، تجهیزات و خدمات درمانی و بهداشتی زمینه‌های بهبود او فراهم می‌شود. بحث غش کردن به میان آمد؛ بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که پزشکان به تازگی و در این روزهای گرم هشدار داده‌اند که تابستان، حالت غش را بیشتر می‌کند؛ حالتی که در کارگران ما به ویژه در نقاط گرم، بیشتر قابل مشاهده است. باید گفت که گرمای شدید، یکی از عوامل مهم در غش کردن است  به این دلیل که شدت گرما حفظ فشار خون را برای بدن، دشوارتر می‌کند.

اما کار مدیریت شهری در این زمینه چیست؟ کار اصلی مدیریت شهری، در هر جامعه‌ای و در هر کشوری خدمت رسانی به شهروندان است. شهرداری‌ها که معمولا بودجه‌ای از دولت دریافت نکرده و عمدتا از طریق شهروندان و از عوارض شهری، هزینه‌های خود را تامین می‌کنند. ما شاهدیم که در دوران جدید، در‌آمدهای شهری  بعضا در جاهایی هزینه می‌شود که نسبت آن با خدمت‌رسانی تا حدی مجهول است از جمله اینکه ما شاهد این باشیم که هزینه‌های زیادی بابت تابلوهای شهری که عمدتا وظیفه سازمان‌های دیگر است ، انجام می‌شود یا شاهدیم که علی‌رغم اینکه شهروندان به خصوص در این ایام نیازمند یک سری خدمت رسانی‌ها هستند که برای آن هزینه‌ای صرف نمی‌شود مثل از بین رفتن فضای سبز شهری و رنج شهروندان در گرمایی که گرفتار آن شده‌اند.

همانطور که گفته شد، همه  کشورها اقدامات متعددی را انجام می‌دهند از پیشگیری بابت آسیب‌ها بگیرید تا اقدامات حین بحران و اقدامات پس از آن که نیازمند برنامه‌ریزی و اجرا و هزینه‌هایی است و اقدامات متعددی توسط شهرداری‌های کشورها انجام می‌شود از آموزش به شهروندان بگیرید تا تمهید مقدمات سلامتی و بهداشتی و موضوعات مربوط به کلینیک درمانی و همچنین بحث در دسترس قرار دادن آب آشامیدنی در اقصی نقاط شهر تا اقدامات پس از بحران که بحث تجهیز مراکز درمانی در آن جای می‌گیرد.

کمک به تجهیز شهر به وسایل سرمایشی، کمک به مراکز درمانی، آموزش شهروندان و همچنین خدمت رسانی به شهروندان و پیشگیری از گرمازدگی به خصوص در بحث فضای سبز شهری است؛ اقداماتی که در زمان شورای شهر پنجم سعی می‌شد به دقت صورت گرفته تا مانع از گرمازدگی شهروندان شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار