| کد مطلب: ۱۰۶۳۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد

رویکرد اصولگرایان به انتخابات مجلس دوازدهم چگونه است؟

تلاش اصولگرایان برای انتخابات مدیریت شده | رقابت فقط میان دولت و مجلس است

گرچه بخش‌هایی از جامعه چندان نگاه مثبتی به مساله انتخابات و صندوق رای ندارند و مسائل مهم‌تری از جمله لزوم مسائل مسائل اقتصادی و معیشتی و ... را پی می‌گیرند، اما در طرف دیگر هستند بخش‌های دیگری از جامعه که در هر شرایطی قائل به حضور و مشارکت در انتخابات هستند. در همین راستا دستگاه‌های اجرایی و نظارتی نیز از چند ماه گذشته فعالیت خود را معطوف به انتخابات آغاز کرده‌اند تا بتوانند انتخاباتی با شکوه را برگزار کنند.

تلاش اصولگرایان برای انتخابات مدیریت شده | رقابت فقط میان دولت و مجلس است

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین این در حالی است که در میان جریان‌های سیاسی نیز مساله به انحای دیگری برداشت می‌شود و رویکردهای مختلفی را از سوی جریانات مرسوم اصلاح‌طلب و اصولگرا شاهدیم. چنانکه اصلاح‌طلبان جدای از موضوع نوع مواجهه و نگرش مردم به مقوله انتخابات و مشارکت یا عدم مشارکت آنها با مساله همیشگی یعنی فیلترهای نظارتی نیز مواجهند و انتخابات پیشین در اسفند 98 به آنها نشان داد که حداقل نباید چندان به حضور با حداکثر ظرفیت در انتخابات خوشبین باشند و نهایتا در بهترین حالت بتوانند مثل آنچه در انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 در انتخابات حاضر شدند مشارکت کنند.

هر چند که با توجه به رویکردهای موجود این مساله نیز بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. اما اوضاع در جریان مقابل یعنی اصولگرایان دگرگونه است و آنها مشکلی برای حضور در انتخابات ندارند. چه اینکه مشکل آنها در ادوار گذشته صرفا بحث اتحاد و وحدت بود که حلقه مفقوده این جریان سیاسی به حساب می‌آمد. اما انتخابات دوره پیشین مجلس نشان داد که اصولگرایان در غیاب جریان رقیب نیازی به اتحاد و وحدت ندارند و به دنبال رقابت درون جریانی هستند که طی آن بتوانند طیف بیشتری از مردم را با مجموعه خویش همراه کنند تا کرسی‌های بیشتری را در مجلس از آن خود سازند.

در همین راستا این بار تشتت اصولگرایان از دیدگاه خودشان نه عاملی برای تضعیف یا به عبارتی پاشنه آشیل که نقطه قوتشان  محسوب می‌شود. به همین جهت مجموعه‌‌هایی مثل شورای وحدت، شورای ائتلاف، جبهه پایداری، شانا، شاجا، حزب مؤتلفه اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری، جامعه اسلامی مهندسان و ... تلاش می‌کنند تا بتوانند کنش بهتر و موثرتری را در مجموعه اصولگرایی از خود به نمایش بگذارند. هر چند که نباید این مساله را نیز از یاد برد که از انتخابات 98 تاکنون اصولگرایان بر مبنای 2 شورای کلی وحدت و ائتلاف پیش می‌روند. نکته مهم در خصوص مواجهه  برخی اصولگرایان با جامعه در خصوص انتخابات این است که مطلوب آنها حضور حداقلی است تا بدون دردسر و مشکل تمام کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند. روندی که در انتخابات 98 به بهترین نحو پیش بردند.

اما گویا در این انتخابات حداقل بخشی از اصولگرایان نیز به دنبال حضور و مشارکت مردم هستند چه اینکه چندی پیش مصطفی پورمحمدی دبیر شورای عالی جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه‌ای مطرح کرده است: «اولویت اصولگرایان مشارکت بالا در انتخابات است نه اینکه با مشارکت کم به عرصه قدرت وارد شوند. حتی اگر به ظاهرشکست خوردند ما این امر را هم شکست نمی‌دانیم. ما باید تلاش کنیم که ملت پشت سر نظام قرار گیرند. این امر پیروزی اصولگرایان است. تصاحب قدرت هم از راه درست باید انجام شود نه اینکه در مسیر حذف دیگران قرار گیریم و به همه برچسب بزنیم.»‌حال باید نحو سمت گیری جریان های سیاسی در انتخابات به چه نحوی انجام خواهد پذیرفت. 

رقابت آتی میان جریان حاکم بر دولت و مجلس است

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص کنش اصولگرایان در انتخابات پیش رو اظهار داشت: جریان اصولگرایی در موضوع مشارکت انتخاباتی به دو دسته تقسیم شده است. یک دسته جریانی که نزدیک به اصولگرایان سنتی هستند که اولویت بیشتری به مشارکت می‌دهند و بنابر این حتی از اینکه جریان رقیب هم در انتخابات حاضر باشد استقبال می‌کنند. حشمت‌الله فلاحت پیشه به «آرمان ملی» گفت:‌ دسته دومی نیز هستند که با عناوین مختلف در قالب نو اصولگرایان یا اصولگرایان حاکم بر دولت و مجلس کنونی جریاناتی هستند که بیش از مشارکت پیروزی برایشان مهم است و سعی دارند  که به گونه‌ای رقابت بین خود آنها تعریف شود و آن دست از جریان راست سنتی را که نگاه کلی گرایانه‌تری دارند را نیز در زمره اصولگرایان جدید نمی‌دانند.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: من معتقدم در آینده نیز در همین قالب فضا را شکل می‌دهند. همین جبهه بندی که اخیرا در مجلس بین پایداری‌ها و طرفداران رئیس مجلس شکل گرفته در قالب همین فرضیه است که رقابت آتی  یک رقابت میان جریان حاکم بر دولت و مجلس است و فقط درصد بین این دو جریان مشخص می‌شود  و این دو جریان می‌توانند نقش اقلیت و اکثریت را هم بازی کنند. فلاحت پیشه تصریح کرد: اصولگرایان سنتی از این موضوع نگران هستند که بخش عمده ضعف‌ها و انحراف‌ها و بد اخلاقی‌های سیاسی به اسم اصولگرایی تمام شده و عملا جریانات حاکم بر دولت و مجلس نتوانستد نماینده شایسته‌ای برای جریان کلی اصولگرا باشند. فلذا سعی می‌کنند که به گونه‌ای در قالب ارزش‌های کلی‌تر به فضای انتخابات شکل دهند. به همان میزان که برای جریان سنتی اصولگرا افزایش مشارکت مهم است به همان میزان نیز جریانات حاکم بر دولت و مجلس به دنبال انتخاباتی هستند تا همین شرایط را حفظ کنند. 

انتخاب رئیس و شورای مرکزی

نشست شورای وحدت اصولگرایان به ریاست مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز و با حضور اعضای هیأت عالی و معاونان امور استان‌های شورای وحدت برگزار شد. در این نشست ساماندهی هسته‌های ۳۰ نفره پزشکان و رزمندگان مطرح و با انتخاب مسؤلان امور اجرایی در دستور کار قرار گرفت. هیأت عالی شورای وحدت با استقبال از بیانات رهبری انقلاب درباره انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی بر ثبت‌نام اعضا و حامیان شورای وحدت در تهران ‌و سراسر کشور که واجد شرایط لازم برای نمایندگی هستند، تاکید کرد و شورای وحدت هر استان‌ مسؤل پیگیری این مصوبه شد.

محمدجواد جلالی عضو هیأت عالی، گزارشی از طراحی پایگاه‌های خبری و تشکیلاتی شورای وحدت ارائه و تاکید کرد: سایت خبری برای عموم و سایت تشکیلاتی برای اعضا و حامیان شورای وحدت طراحی شده است که با تأیید هیأت عالی از این پایگاه‌ها رونمایی شد. تعیین هیأت مرکزی انتخابات شورای وحدت نیز در این جلسه انجام شد و حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، اسدالله بادامچیان، محمدرضا باهنر، شهاب‌الدین صدر، لاله افتخاری، نیره قوی، حجت الاسلام محمدجواد جلالی، متین منتظمی و منوچهر متکی با رأی حاضران به‌عنوان هیأت مرکزی انتخابات شورای وحدت انتخاب شدند.

 

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار