| کد مطلب: ۱۰۶۳۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

بررسی کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک پلاس و تاثیر آن در بازارهای جهانی

عزم جدی عربستان برای کاهش تولید نفت | سه دلیل اصلی کاهش تولید نفت اوپک پلاس

تصمیم به کاهش تولید نفت در جلسه دیروز وزیران نفت کشورهای اوپک پلاس به مدت یکسال خبری است که ممکن است بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد این درحالی است که در ماه‌های گذشته نیز اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت از این حربه بارها برای بالاکشیدن قیمت نفت استفاده کرده بودند که یکبار به نتیجه رسید اما بار دیگر محکوم به شکست شد اما سوال مهم اینجاست حال که عربستان به صورت اختیاری اعلام کرده تولیدات خود را کاهش می‌دهد قادر خواهد بود بازار جهانی را مجبور به تقویت قیمت کند یا خیر.

عزم جدی عربستان برای کاهش تولید نفت | سه دلیل اصلی کاهش تولید نفت اوپک پلاس

به گزارش آرمان ملی آنلاین از سوی دیگر اقتصاد کشورهای وابسته به واردات نفت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به عقیده کارشناسان ممکن است کشورهای متکی به درآمد نفتی بیش از هر کشور دیگری تحت تاثیر تبعات افزایش قیمت نفت قرار بگیرد، چرا که  درآمد ارزی کمی داشته و به شدت متکی به واردات نفت هستند و قیمت نفت براساس دلار آمریکا تعیین می‌شود. 

عزم جدی عربستان برای کاهش تولید نفت

ایرنا گزارش می‌دهد که وزیران نفت کشورهای اوپک پلاس در نشست روز گذشته خود اعلام کردند که تولید خود را از ابتدای سال آینده میلادی به میزان ۱. ۴ میلیون بشکه در روز به مدت یک سال کاهش خواهند داد که عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از یک توافق گسترده‌تر برای محدود کردن تولید اوپک پلاس، به صورت داوطلبانه تولید خود را کاهش خواهد داد. 

گروه کشورهای عضو سازمان اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، طی نشست دیروز خود اعلام کردند تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ تا ۱. ۴ میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد و طبق تصمیم گرفته شده توسط کشورهای اوپک پلاس میزان تولید در سال آینده حدود ۴۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود در حالی عربستان مذاکره با کشورهای آفریقایی برای کاهش تولید را آغاز کرده است که کشور عمان هم اعلام کرده به صورت داوطلبانه تولید نفت خود را کاهش خواهد داد. 

وزیر انرژی عربستان طی سخنانی گفته است که این کشور نیز داوطلبانه سیاست کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد و کشور عمان نیز اعلام کرده قصد دارد داوطلبانه تولید نفت خود را کاهش دهد. 

کارشناسان چه می‌گویند؟

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که اوپک پلاس مایل است کف قیمت نفت را روی ۸۰ دلار در هر بشکه نگه دارد، در حالی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری «یوبی‌اس» و «ریستاد» جهش مجدد قیمت به ۱۰۰ دلار را پیش‌بینی کرده‌اند. 

با این حال، قیمت‌ بیش از حد بالای نفت برای اوپک پلاس هم خطرناک است، چراکه رشد تورم را سرعت می‌بخشد. مخصوصا که این کشورها به هر حال باید کالاهای مورد نیازشان را وارد کنند. علاوه بر این، قیمت‌های بالاتر، باعث ایجاد تشویق برای افزایش تولید بیشتر در اعضای غیراوپکی می‌شود و سرمایه‌گذاری در منابع جایگزین انرژی فسیلی را تسریع می‌بخشد. 

گلدمن ساکس در این باره گفت که قدرت اوپک در سال‌های اخیر افزایش یافته، زیرا در این مدت شیل ایالات متحده به قیمت‌های بالاتر، واکنش کمتری نشان داده است و این اتفاق تا حدی به دلیل فشار بر سرمایه‌گذاران برای توقف تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی است. 

بازار بر ریسک تقاضای نفت متمرکز است

وله هانسن، رئیس راهبرد کالا در بانک ساکسو گفت: با توجه به نگرانی‌های مربوط به رکود ناشی از فقدان گسترده در شاخص مدیران خرید (PMI) ایالات متحده، بازار همچنان بر ریسک تقاضای نفت متمرکز است. 

در پی کاهش سفارش‌های تازه بخش خدمات ایالات متحده آمریکا در ماه مه رشد اندکی را تجربه کرد و فعالان بازار منتظرند آیا بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در ژوئن افزایش می‌دهد یا ثابت نگه می‌دارد؛ نرخ بهره بالاتر می‌تواند تقاضای انرژی را کاهش دهد و داده‌ها حکایت از آن دارد که سفارش‌های صنعتی آلمان در ماه آوریل به‌طور غیرمنتظره‌ای با کاهش روبه‌رو بوده است. 

سه دلیل اصلی در پس کاهش تولید نفت اوپک پلاس 

محمد بن فرحان، مشاور مالی و عضو انجمن اقتصادی عربستان گفت: تصمیم اوپک پلاس ثبات بازارهای نفت را حفظ و عرضه و تقاضا را که به شدت افزایش یافته است، متعادل می‌کند. کاهش تولید نفت موجب تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی، حمایت از بازارهای نفت و جلوگیری از نوسانات قیمت نفت می‌شود. 

وی معتقد است، این تصمیم امکان دارد به افزایش قیمت‌ها کمک کند، اما تأثیر شدیدی بر اقتصاد کشورها نخواهد داشت، زیرا تعادل مورد نیاز را در نظر می‌گیرد و تنها ممکن است برخی کشورهای واردکننده آسیب ببینند. 

طبق گزارش رویترز، سه دلیل اصلی در پس کاهش تولید نفت اوپک پلاس وجود دارد: 

نخست، نگرانی‌های ائتلاف نفتی در زمینه تقاضای ضعیف جهانی برای نفت: همان گونه که عربستان چند روز پیش از تصمیم جدید اعلام کرد، کاهش تولید داوطلبانه قبلی 1. 66 میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش‌های قبلی 2 میلیون بشکه در روز، اقدامی پیشگیرانه برای بهبود ثبات بازار است. 

قیمت نفت همچنین تحت تأثیر نگرانی‌ها در زمینه نتیجه مذاکرات تعیین سقف بدهی آمریکا قبل از دستیابی به توافق و نگرانی از پرداخت نکردن بدهی این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان قرار گرفت. 

دوم، مجازات قماربازان بازارهای نفتی: این افراد معمولاً روی قیمت‌های پایین‌تر شرط بندی می‌کنند. سال 2020 میلادی وزیر انرژی عربستان به معامله‌گران درباره شرط ‌بندی سنگین در بازار نفت هشدار داد و با بیان اینکه آنها تلاش می‌کنند بازار را بی‌ثبات کنند، به کسانی که روی قیمت نفت قمار می‌کنند، قول داد وضعیت جهنمی پیش رویشان قرار دهد. 

وی هشدار خود را حدود 10 روز پیش تکرار کرد و از دلالان خواست مراقب رفتارشان باشند. تصمیم اخیر اوپک پلاس از منظر بسیاری از ناظران و سرمایه‌گذاران بازار نشانه‌ای مبنی بر این است که عربستان قصد دارد قماربازان بازارهای نفتی را تنبیه کند. 

سوم، حمایت از تولیدکنندگان نفت: رویترز در گزارشی نوشت، تصمیم اخیر اوپک پلاس به کاهش ارزش دلار آمریکا منجر می‌شود و این یعنی اوپک پلاس باید از درآمدهای خود از محصول اصلی صادراتی (نفت) که به دلار معامله می‌شود، محافظت کند. 

پیام اوپک پلاس به دنیا 

منیر سیف‌الدین کارشناس اقتصادی می‌گوید: به نظر نمی‌آید عربستان سعودی بخواهد قیمت نفت را مانند فوریه 2021 میلادی، یعنی زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین افزایش دهد؛ اما با سایر کشورهای ائتلاف به دنبال ایجاد تعادل و بازگرداندن اعتماد به بازارهای نفت پس از فرار سرمایه‌گذاران از آن در دوره اخیر است. 

وی افزود: اوپک پلاس می‌خواهد به دنیا بگوید مدیریت بازارهای نفت رسالت آنهاست و نمی‌توان آن را با استفاده از ذخایر در انبار یا تدوین قانون سقف قیمت تحت تأثیر قرار داد. اوپک پلاس می‌خواهد کنترل بازار نفت را در دست خود نگه دارد، در غیر این صورت سپردن آن به دست تغییرات اقتصادی به سقوط آن منجر می‌شود. 

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در غرب و سایر نقاط جهان تحرکات اقتصادی عمده‌ای وجود ندارد و آنچه در حال حاضر اقتصاد جهانی را به حرکت درمی آورد، تنها در چین و شرق آسیاست. 

به گفته تحلیلگران اقتصادی بعضی از بازارهای در حال ظهور که از ظرفیت ارزی کافی برای پشتیبانی از واردات سوخت برخوردار نیستند، از افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای 100 دلار آسیب شدیدی خواهند دید که آرژانتین، ترکیه، آفریقای جنوبی و پاکستان از جمله این اقتصادها خواهند بود. 

سریلانکا، که هیچ تولید داخلی نفتی ندارد و برای تامین نیازهای انرژی خود 100 درصد وابسته واردات نفت است، ممکن است بیش از هر کشور دیگری تحت تاثیر تبعات افزایش قیمت نفت قرار بگیرد. به گفته تحلیلگران کشورهایی که دارایی ارزی کمی دارند و به شدت متکی به واردات نفت هستند، بیشترین آسیب را خواهند دید زیرا قیمت نفت براساس دلار آمریکا تعیین می‌شود. 

با این همه اگرچه احتمال 100 دلاری شدن هر بشکه نفت در آینده وجود دارد، اما تحلیلگران انتظار دارند این نقطه اوج قیمت دائمی نباشد. این انتظار وجود دارد که در طولانی‌مدت قیمت نفت به قیمت‌های کنونی آن، یعنی بشکه‌ای 80 تا 90 دلار نزدیکتر شود. زیرا این احتمال وجود دارد که وقتی قیمت نفت به بشکه‌ای 100 دلار برسد و برای مدتی قیمت آن تثبیت شود، تولید‌کنندگان تشویق شوند تا تولید خود را دوباره افزایش دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار