| کد مطلب: ۱۰۶۳۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد

مالیات بر خودروهای لاکچری

لاکچری شدن خودروها و یا خانه‌ها که بر اساس مصوبه دولت قرار است به آنها مالیات تعلق گیرد به دنبال برنامه‌ریزی دولت انجام شده است و اگر هم کلمه «لاکچری» به آنها اطلاق شده است به دلیل افزایش قیمت مستمر کالاها از جمله خودرو بوده است. علاوه بر این مشخص نیست که تقسیم بندی خودروها به لاکچری یا غیرلاکچری بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

مالیات بر خودروهای لاکچری

به گزارش آرمان ملی آنلاین، بابک صدرایی، کارشناس خودرو نوشت: از سوی دیگر ارزش گذاری خودروها توسط چه کارشناس و چه اصولی انجام می شود؟ آیا هزینه‌های پرداخت شده همزمان با واردات این کالا به کشور محاسبه شده است؟ آیا محاسبه نرخ مالیات با توجه به میزان استهلاک این محصولات و همچنین افزایش دائمی خودرو محاسبه می شود؟ به روزرسانی این قانون با توجه به نرخ تورم توسط چه مرجعی صورت می گیرد؟ و نرخ واقعی سالانه تورم چگونه محاسبه می‌شود‌؟

اینها همه سئوالاتی است که مالکان خودروهای به اصطلاح لاکچری از مسئولان در این حوزه دارند. چرا که همگان می‌دانند که تا چندی پیش با 500 میلیون تومان می‌توانستیم گرانقیمت‌ترین خودرو و لاکچری‌ترین محصول در این گروه را خریداری کنیم و به کشور وارد کنیم اما در حال حاضر حتی به سختی قادر به خودروی معمولی داخلی هستیم . از سوی دیگر عملکرد دولت در هزینه کرد مالیات‌های دریافت شده در چه سامانه یا سایتی مشخص است؟ و در چه حوزه‌هایی هزینه می‌شود؟

در حالی که بهترین و بارزترین محل برای هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از این محل در حوزه‌هایی مانند؛ بهبود ناوگان حمل و نقل، جمع‌آوری خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی، کاهش قیمت خودرو و در دسترس کردن خرید خودرو برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه و ... است. به عبارتی دولت بهتر است پیش از تعریف پایه های جدید مالیاتی بستر مناسب برای هزینه کرد مالیات‌ها را مشخص کند تا مردم حتی در صورت غیرمنطقی بودن آن مالیات میل و رغبت بیشتری برای پرداخت پیدا کنند و این پرداخت در تعاملی دوطرفه فرصت بهتری برای انجام پیدا کند.

بدیهی است که پرداخت مالیات در حوزه‌های مختلف رویکردی مثبت است و این امر در اکثر کشورها با برخورداری از نظام مالیاتی قوی یا ضعیف در حال اجراست و این امر شامل خودرو نیز خواهد شد اما با این تفاوت که قیمت خودرو در مقایسه با کشور ما بسیار متفاوت است و مسئله دیگر اینکه هزینه‌هایی مانند عوارضی، گمرک و ... در آن کشورها وجود ندارد یا اینکه بسیار کمتر از ایران است علاوه بر این همگان امکان دسترسی به چگونگی هزینه کرد مالیات در حوزه‌های مختلف را دارند به این ترتیب مودیان با آرامش و میل بیشتری نسبت به پرداخت‌های مالیاتی اقدام می کنند.

بنابراین مطلوب است که دولت و نهادهای مسئول در حوزه مالیات‌ستانی ابتدا تعریف صحیحی از «لاکچری» داشته باشند و سپس بستر مناسبی برای شناسایی تمام افراد مشمول پرداخت مالیات در این حوزه را فراهم آورند و از سوی دیگر محاسبه مالیات با استفاده از ابزار و کارشناس‌های متخصص با احتساب عوامل تاثیرگذار در حوزه خودرو انجام شود تا بتوان از نتایج آن به خوبی بهره برد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار