| کد مطلب: ۱۰۶۳۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد

توسعه همکاری‌های نظامی

یکی از محورهای اصلی سفر وزیر دفاع روسیه به کره‌شمالی همکاری‌های نظامی روسیه و کره‌شمالی است. چرا که روسیه بعد از اینکه وارد جنگ با اوکراین شد عملا و به طور مشخص با کمبود سلاح در انواع آن روبه‌رو شد. متاسفانه جنگ‌ها اثراتی جز نابودی انسان‌ها، طبیعت و... نتیجه دیگری ندارد. لذا روسیه برای اینکه کمبودهای خود را جبران کند به کشورهای مختلف از جمله کره شمالی مراجعه کرده است.

توسعه همکاری‌های نظامی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل نوشت: بنابراین یکی از محورهای اصلی سفر آقای شوینگو به پیونگ‌یانگ همین توسعه همکاری‌های نظامی و تامین سلاح‌هایی است که روسیه برای جنگ در اوکراین نیاز دارد. حال اینکه کره شمالی تا چه حد بتواند این نیازها را تامین کند به طور کامل مشخص نیست. چون کره شمالی یک کشور بسته است و اطلاعات از این کشور نیز محدود است. ولی به طور مشخص معلوم است که وزیر دفاع روسیه برای تامین نیازهای این کشور به کره شمالی رفته است.

البته با توجه به اینکه روسیه دچار تحریم‌های شدید است و عملا رو در رو با آمریکا و کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه و آلمان قرار گرفته، دیدگاه‌های خودش را عملا نزدیک می‌کند به کشورهایی که با روسیه همسویی بیشتری داشته باشند. مثل کره شمالی، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا، مصر، تا حدودی ایران، چین و هند. البته هر کدام از این کشورها متناسب با منافع خود رفتارهای مختلف نشان دادند. مثلا چینی‌ها حداقل به شکل علنی هنوز وارد ارسال سلاح به روسیه نشدند.

یا هند به دلیل ملاحظاتی که در روابط گسترده‌ای که با آمریکا و اروپا دارد روابط خود را به نوعی تعریف می‌کند که در عین حفظ بی‌طرفی در جنگ منافع خاص خود را داشته باشد. به عنوان مثال هندی‌ها نفت ارزان قیمت از روسیه تامین می‌کنند و در پالایشگاه‌های خودشان به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌کنند و آنها را به اسم خود می‌فروشند و مشمول تحریم هم نمی‌شوند. چرا که نفت‌خام نیست و بلکه فرآورده‌های نفتی است که در خود پالایشگاه‌های هند ساخته شده است. هر چند که منشا آن روسیه باشد. از این راه نیز درآمد هنگفتی در 18 ماه گذشته توانستند به دست بیاورند.

بنابراین و در وضعیت حاضر به نظر می‌رسد که کره شمالی خیلی نتواند کمک تعیین کننده‌ای به روسیه کند ولی باید دید که از نظر تجهیزات نظامی کره شمالی در چه حد و چه امکاناتی دارد و تا چقدر حاضر است که سرنوشتش را با روسیه گره بزند. البته کره شمالی در سال‌های گذشته روابط نزدیکی با چین داشته و کمتر با روسیه بوده است. اما از زمان درگیر شدن در جنگ اوکراین، روسیه عملا مجبور شده روابط خود را با کشورهای مختلف از جمله کره شمالی توسعه دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار