| کد مطلب: ۹۷۸۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

ادعاي آب‌سوز کردن خودروها چقدر صحت دارد؟

درحالي پس از افزايش قيمت بنزين، تبليغات آب‌سوز کردن خودروها مطرح شده است که به گفته کارشناسان خودرو از نظر قوانين فيزيکي چنين ادعايي نمي‌تواند صحت داشته باشد و از سوي ديگر سازمان محيط‌زيست و وزارت صنعت نيز مجوزي در اين زمينه صادر نکرده‌اند؛ اما با وجود اين سايتي براي ثبت‌نام متقاضيان راه‌اندازي شده و در حال دريافت اطلاعات افراد است تا خودروها را به قيمت 5/4 ميليون تومان آب‌سوز کند. طي روزهاي اخير تبليغاتي در فضاي مجازي در زمينه آب‌سوز کردن خودروها دست به دست شده که طي آن سايتي اقدام به ثبت‌نام براي نصب سامانه آبسوز روي خودروها مي‌کند تا نياز خودرو به بنزين برطرف مي‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزينه پايه اين سامانه براي نصب روي خودروهاي داخلي 5/4 ميليون تومان اعلام شده است. اين درحالي است که به گفته کارشناسان خودرو چنين ادعايي نمي‌تواند صحت داشته باشد. فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه اين براي اولين بار نيست که در دنيا کسي چنين ادعايي مي‌کند، اظهار کرد: بشر از گذشته دور تاکنون علاقه‌مند بوده است که ماشين دائمي بسازد و وسيله‌اي اختراع کند که بدون ورود انرژي کار کند؛ اما اين موضوع از نظر فيزيکي قانون بقاي انرژي را نقض مي‌کند چرا‌که هر دستگاه مکانيکي و پديده‌اي داراي اتلاف انرژي است و اين موضوع مانع از آن مي‌شود که ما بتوانيم ماشين دائمي بسازيم. اين کارشناس خودرو با اشاره به اينکه آب به تنهايي نمي‌تواند بسوزد و نياز دارد که طي فرآيند الکتروليز مولکول آن را به اکسيژن و هيدروژن تجزيه کنيم، تصريح کرد: بخشي از انرژي در زمان تجزيه مولکول آب و ترکيب مجدد اکسيژن و هيدروژن به‌صورت حرارت از دست مي‌رود، بنابراين آزاد کردن انرژي شيميايي از آب نياز به انرژي بيشتري نسبت به مقدار انرژي آزاد شده دارد و اين امر سبب نقض قانون ترموديناميک مي‌شود. زاوه ادامه داد: عمليات الکتروليز، آب را به داخل موتور هدايت مي‌کند و پس از آن يا با سوخت مايع مخلوط مي‌شود يا به صورت مستقل احتراق را ايجاد و موتور را روشن مي‌کند. اگر چنين سيستمي ايجاد شده باشد پس ما مي‌توانيم لوله اگزوز را به باک بنزين وصل کنيم و در نتيجه آب به جاي اينکه به هوا منتقل شود دوباره به موتور برگردد و خودرو مادام‌العمر کار کند که در واقع چنين چيزي نشدني است. اين کارشناس خودرو افزود: از سوي ديگر هيدروژن گاز بسيار خطرناکي است و خودرويي که هيدروژن حمل مي‌کند احتمال انفجارش وجود دارد. همچنين احتمال از بين رفتن قطعاتي که در مسير عبور اين سوخت هستند نيز وجود دارد.وي در ادامه با اشاره به اينکه در حال حاضر خودروهاي هيدروژني در دنيا موتور احتراق داخلي ندارند، اظهار کرد: در اين خودروها ترکيب هيدروژن و اکسيژن در فضايي انجام مي‌شود که بتوانند الکترون مازاد آن را جمع‌آوري کرد و از آن برق توليد و در خودرو استفاده کنند. در اين نوع خودروها، هيدروژن را از متان مي‌گيرند و در نهايت انرژي استفاده شده در قالب پيل سوختي دوباره در خودرو آزاد مي‌شود و خودرو را به حرکت وامي‌دارد. به گفته زاوه در خودروهاي هيدروژن‌سوز با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير مانند انرژي خورشيدي مولکول‌هاي متان تجزيه مي‌شود و هيدروژن را با استفاده از پيل سوختي به آب و برق تبديل مي‌کنند. در حال حاضر نيز دو مدل خودرو در دنيا مجهز به پيل سوختي و هيدروژني هستند. از سوي ديگر پيش از اين احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران اعلام کرده بود که تمامي آنچه در زمينه توليد خودروي آب‌سوز ادعا مي‌شود واقعيت ندارد، اين در حالي است که متاسفانه برخي افراد فريب مي‌خورند و در اين سايت‌ها ثبت‌نام مي‌کنند. هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام کرده‌اند که هيچ مجوزي در زمينه توليد خودروي آب‌سوز صادر نشده است، اما سايتي که مدعي آب‌سوز کردن خودروهاست در حال حاضر فعال است و حتي براي نصب سامانه آب‌سوز ثبت‌نام مي‌کند و تاکنون هيچ ارگاني جلوي فعاليت آن را نگرفته است. در اين زمينه بهزاد اشجعي، دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌و‌گو با ايسنا اظهار کرد: در درجه اول بايد اثبات شود که‌ آيا آب‌سوز کردن خودروها شدني است يا خير؟ چند وقت پيش‌طرحي تحت‌عنوان آب‌سوز کردن خودروها براي سازمان حفاظت محيط‌زيست ارسال شده که فاقد توضيحات فني بوده است. به همين دليل ما مجوزي در اين زمينه صادر نکرده‌ايم.... دولت مجوزهاي لازم را صادر کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار