| کد مطلب: ۶۰۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد

گسترش اکوسیستم نوآوری در شبکه پستی کشور

مهتاب سرخیل- شرکت ملی پست در راستای اجرای طرح تحول دیجیتال و ارتقای فرهنگ نوآوری به منظور توسعه زنجیره ارزش و خلق فرصت های جدید در حوزه کسب و کار، پس از امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز نوآوری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران را با نام "پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته" در تاریخ 20 مهرماه 1400 راه اندازی کرد.

گسترش اکوسیستم نوآوری در شبکه پستی کشور

آرمان ملی آنلاین - توسعه اقتصاد دیجیتال وابسته به رشد و توسعه استارت آپ های این حوزه و تحول دیجیتال کسب و کارهای موجود است. بسیاری از کسب و کارها و استارت آپ های حوزه تجارت الکترونیک به دلایلی همچون نداشتن شبکه توزیع مناسب، عدم دسترسی به بازار و همچنین کمبود منابع مالی و سرمایه با مشکل مواجه هستند. به همین منظور و در راستای طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست و به منظور عملیاتی نمودن سکوی تجارت الکترونیک، سرویس شتابدهی شرکت ملی پست طراحی گردید.

در این طرح با همکاری پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت های شتابدهنده تخصصی و سازمان نظام صنفی رایانه در کل کشور، ضمن حمایت از شرکت های استارت آپی فعال در حوزه های مرتبط با اجزای سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست، علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال، به تقویت و گسترش تجارت الکترونیک در کشور کمک خواهیم کرد. این سرویس راهکاری عملیاتی به منظور کمک به شرکت های استارت آپی فعال خصوصاً در حوزه تجارت الکترونیک است که در آن با استفاده از ظرفیت های موجود شرکت ملی پست امکاناتی در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهد گرفت. شرکت ملی پست در راستای اجرای طرح تحول دیجیتال و ارتقای فرهنگ نوآوری به منظور توسعه زنجیره ارزش و خلق فرصت های جدید در حوزه کسب و کار، پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز نوآوری شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران را با نام "پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته" در تاریخ 20 مهرماه 1400 راه اندازی کرد.
این مرکز با راه اندازی شعب استانی و بهره گیری از مدل نوآوری باز (Open Innovation) با جذب شرکت های شتابدهنده و استارت آپ های فعال در حوزه پست و حمل‌ونقل هوشمند به خلق ایده های جدید و فناورانه در زمینه خدمات پستی و تجارت الکترونیک پرداخته است.

فعالیت مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته

استارت آپ های فعال در حوزه پست، تجارت الکترونیک، حمل‌ونقل هوشمند و لجستیک پیشرفته که دارای ایده های نوآورانه هستند در مراکز نوآوری شرکت ملی پست ثبت نام و از حمایت های شتابدهنده‌ها برخوردار می‌شوند.
مرکز نوآوری پست در بسیاری استان‌ها با پارک های علم و فناوری تفاهم‌نامه امضا نموده و هر تیمی که در هر پارکی مستقر است، می‌تواند برای عضویت در مرکز نوآوری مورد پذیرش قرار بگیرد.
شتابدهنده‌ها نیز می‌توانند پیشنهاد خود را با این مرکز طرح تا در کمیته مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. اگر زمینه تخصصی فعالیت آنها با مرکز نوآوری مطابقت داشته باشد و نحوه حمایت و برنامه هایشان مورد تأیید کمیته قرار بگیرد، می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.
مورد دیگری که بد نیست به آن اشاره شود، این است که هم شتابدهنده‌ها می‌توانند استارت آپ های خود را به این مرکز معرفی کنند و هم کمیته مشترک، استارت آپ‌ها را به این شتابدهنده‌ها معرفی میکند.


تضمین بازار؛ هدف اصلی مرکز نوآوری پست

از جمله اهداف ایجاد این مرکز، توسعه خدمات پستی از طریق توانمندسازی دانشی و مهارتی ظرفیت‌ها و حمایت و شتابدهی کسب وکارها و محصولات نوآورانه در حوزه صنعت پست و صنایع وابسته به آن است.

مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته استارت آپ‌ها را در مرکز رها نمی‌کند، بلکه شتابدهنده‌ها در این مرکز مستقر میشوند تا به استارت آپ‌ها خدمات خود را عرضه کنند. به این صورت ریسک کار کاهش پیدا می‌کند. شرکت ملی پست هم بازار استارت آپ‌ها را تضمین میکند. زمان فعالیت استارت آپ‌ها در این مرکز به سیاست شتابدهنده‌ها بستگی دارد. استاندارد زمان استقرار در مرکز نوآوری سه سال است؛ اما به تصمیم شتابدهنده‌ها هم بستگی دارد.


بررسی بیش از یکصد طرح و ایده فناورانه

براساس مصوبات سی و یکمین جلسه هیئت مدیره شرکت ملی پست در سال 1400 و با هدف بررسی ایده های فناورانه واصله به مرکز نوآوری پست، از ابتدای سال 1401 "کارگروه ویژه بررسی ایده های فناورانه و دانش بنیان مرکز نوآوری پست" به ریاست محمدرضا قادری عضو هیئت مدیره و رئیس مرکز نوآوری با عضویت معاونین ادارات کل ستادی مرتبط تشکیل گردیده که جلسات آن به صورت مستمر برگزار می‌شود و تاکنون بیست و یک جلسه کارگروه ویژه و سه جلسه، هم اندیشی با حضور شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک و همچنین بازارگاه های لجستیک جهت تدوین نقشه نوآوری برگزار شده است.

طی این جلسات بیش از یکصد طرح و ایده فناورانه پیشنهادی از سوی شرکت‌ها و استارتاپ های عضو مرکز نوآوری در کارگروه مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای پیاده سازی جهت تعیین نحوه همکاری و تهیه پیش نویس قرارداد به واحدهای تخصصی ذیربط در شرکت ملی پست ارجاع شده است.
سامانه های خرید و فروش اینترنتی داخلی و بین‌المللی، بازارگاه های لجستیک و انبارداری و حمل‌ونقل، تولید محتوا و باشگاه مشتریان، پلتفرم نقشه و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، تجهیزات سورتینگ هوشمند و نرم افزارهای مرتبط، جمع آوری و پیک ویژه درون شهری، خوانش نشانی روی بسته‌ها با استفاده از فناوری پردازش تصویر و استفاده از خودروها و موتور سیکلت های برقی از جمله موضوعات مطرح شده در راستای حل مسائل و مشکلات شبکه پستی و خلق خدمات نوین بوده است.

بهبود فضای تعاملی در نشست های چهارشنبه های استارت آپی پست

با هدف معرفی و حمایت از ایده های نوآورانه در زمینه پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته 24 نشست تخصصی در روزهای چهارشنبه به صورت دو هفته یکبار در محل سالن کنفرانس ساختمان مرکزی شرکت ملی پست برگزار و همزمان در شبکه های مجازی و صفحه رسمی اینستاگرام پست، این برنامه به صورت زنده پخش گردیده است. ایجاد زبان مشترک بین شرکت های استارت آپی و واحدهای اجرایی پست جهت درک بهتر نیازهای موجود، بهبود فضای تعامل و مشارکت با شرکت های استارت آپی، کمک به رشد اکوسیستم استارت آپی کشور، شناسایی چالش‌ها و موانع موجود در ارائه خدمات تجارت الکترونیک، آسیب شناسی و بررسی راهکارهای رفع موانع و بهبود کیفیت ارائه خدمات، ارائه الگو و ایده های جدید به واحدهای اجرایی پست جهت توسعه خدمات و آشنایی بیشتر با مفاهیم و مباحث حوزه تجارت الکترونیک از جمله اهدف اصلی برگزاری این نشست‌ها بود که محقق شد.


توسعه و ترویج سرویس تجارت الکترونیک با برگزاری کارسوق های بازاریابی دیجیتال

با هدف توسعه سرویس تجارت الکترونیک و استفاده حداکثری از توانمندی های موجود در بازار بالقوه کشور و با همکاری شرکت های شتابدهنده و استارت آپ های فعال در این حوزه تاکنون 6 کارسوق (Workshop) بازاریابی دیجیتال از سوی مرکز نوآوری پست برگزار گردیده است.
شرکت کنندگان در این کارسوق‌ها با مفاهیم و روش همکاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک پست آشنا و زمینه آشنایی سایر شرکت‌ها را نیز فراهم خواهند کرد. به این ترتیب طیف وسیعی از مشتریان جذب شده، به توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در کشور کمک کرده و بازار پست گسترده تر می‌شود.

گسترش اکوسیستم نوآوری در رویدادهای نوآوری و کارآفرینی شرکت ملی پست

محمدرضا قادری رئیس مرکز نوآوری پست، معرفی توانمندی و محصولات نوآورانه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، جذب تیم‌ها و ایده های خلاق و نوآورانه در حوزه پست، حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و اقتصاد دیجیتال در کشور و همچنین شبکه سازی و ایجاد ارتباطات در اکوسیستم نوآوری در حوزه پست را از جمله اهداف برگزاری رویدادهای نوآوری و کارآفرینی می‌داند.
در ادامه گذری کوتاه بر رویدادهای برگزار شده این مرکز خواهیم داشت.

استارت آپ پست
نخستین رویداد مرکز نوآوری پست با نام "استارت آپ پست" در تاریخ های 20 و 21 مهرماه 1400و همزمان با راه اندازی پنج شعبه مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد شرکت ملی پست، مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استارت آپ های فعال در حوزه های پست هوشمنــــد، لجستیک یکپارچه، سیستم های پـرداخـت الکترونیک، سیستم حمل‌ونقل پاک و برقی، سکوی تجارت الکترونیک و فناوری های حمل‌ونقل پیشرفته و هوشمند در محل موزه ملی ارتباطات برگزار گردید.


ایده بازار پست
در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، مرکز نوآوری پست، رویداد "ایده بازار پست" را در تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1401 و همزمان با هفته ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران ارشد شرکت ملی پست و میهمانان ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب نمایشگاهی یک روزه به منظور نمایش توانمندی شرکت های دانش بنیان جذب شده در مرکز و ایده های خلاق و محصولات نوآورانه موجود در حوزه پست و تجارت الکترونیک در محل موزه ارتباطات برگزار کرد.

اینوتکس پست کیش
همزمان با روز جهانی پست، مرکز نوآوری پست همایش و نمایشگاه نوآوری و فناوری های پستی با نام رویداد "اینوتکس پست" را در قالب همایشی سه روزه از تاریخ 17 لغایت 19 مهر ماه 1401 در دو بخش نشست‌ها و پنل های تخصصی و نمایشگاه با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد شرکت ملی پست و جمعی از مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستگاه های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و منطقه آزاد کیش به منظور معرفی و نمایش توانمندی های شرکت های دانش بنیان عضو مرکز نوآوری در محل مرکز همایش های بین‌المللی جزیره کیش برگزار نمود. در این رویداد 22 شتابدهنده و 31 استارت آپ از اعضای مرکز نوآوری شرکت ملی پست محصولات و خدمات خود را ارائه نمودند.


حضور در نخستین نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار
با توجه به این که در تحقق شهر پایدار، اپراتورهای پستی و حوزه تجارت الکترونیک حائز اهمیت هستند، شرکت ملی پست به عنوان بازیگر کلیدی این حوزه در نمایشگاه بین‌المللی شهر پایدار از تاریخ ششم تا نهم بهمن ماه 1401 حضوری فعال داشت و به نمایش اقدامات و خدمات شرکت های دانش بنیان و استارت آپی عضو مرکز نوآوری پست در حوزه پست، لجستیک پیشرفته و تجارت الکترونیک پرداخت.
شایان ذکر است با گذشت یکسال و نیم از اجرای طرح مذکور، بیش از 70 تفاهم‌نامه همکاری با پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و شتابدهنده های تخصصی به امضا رسیده و 44 قرارداد در زمینه ارائه خدمات با شرکت های استارت آپی در سراسر کشور منعقد شده است.
همچنین در 10 استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی (مشهد)، گلستان (گرگان)، گیلان (رشت)، مرکزی، هرمزگان (کیش)، سمنان (شاهرود)، یزد و کرمانشاه شعبه های فعال نوآوری افتتاح شده و 4 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران و البرز متقاضی راه اندازی مرکز نوآوری هستند.


معرفی اعضای مرکز نوآوری پست
در مرکز نوآوری پست هم اکنون 61 شرکت استارت آپی و 57 شتابدهنده تخصصی عضو هستند که در ادامه ضمن معرفی اجمالی این شرکت‌ها و زمینه فعالیتشان، گفت‌وگویی که با چند شرکت داشته‌ایم آمده است.

آسان پادرو، شتابدهنده تخصصی در حوزه فروش آنلاین، انبارداری هوشمند و لجستیک پیشرفته
شرکت دانش بنیان آسان پادرو، ابزاری هوشمند در حوزه فروش و ارسال سفارش های آنلاین است و به فروشگاه های اینترنتی و فروشندگان در شبکه های اجتماعی، امکان مدیریت و نظارت بر فرایند فروش و ارسال سفارش‌ها را میدهد.
این استارت آپ با هدف اصلاح، بهینه سازی هوشمند فرایندها در حوزه فروش و لجستیک کسب وکارهای کوچک و متوسط شکل گرفته و به عنوان یک مجموعه دانش بنیان، از سال ۱۳۹۹ تاکنون به صورت مستقیم برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال زایی کرده و به صورت غیرمستقیم به پایداری اشتغال بیش از 16 هزار نفر کمک موثر کرده است.

در حال حاضر پادرو به عنوان شتابدهنده تخصصی در حوزه فروش آنلاین، انبارداری هوشمند و لجستیک پیشرفته از مرکز نوآوری پست مجوز فعالیت گرفته و در تعامل با دیگر بازیگران این اکوسیستم در حال تست و پیاده سازی راهکارهای خلاق جمع آوری مرسولات پستی به منظور رفع نیاز فروشندگان فعال در فضای آنلاین در سراسر کشور، به ویژه فروشندگان بسیار خرد است.
به موازات این فعالیت، پادرو عضو مجموعه شرکت های طرف قرارداد برای دسترسی به سامانه مدیریت حمل‌ونقل الکترونیکی کالا (گیتوی) شرکت ملی پست است و از طریق پلتفرم پادروپین این خدمت را به فعالان حوزه فروش آنلاین ارائه میدهد.
پادرو با ایجاد دسترسی برای بازیگران سنتی و تجهیز آنان به ابزارهای نوینی از جمله سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل (TMS) و تجمیع خدمات همه بازیگران فعال در سامانه مدیریت ارسال سفارشات (DMS)، زمینه‌ای را برای استفاده از توانایی همه بازیگران صنعت لجستیک به بهترین نحو و مطابق با نیاز فعالان فروش آنلاین ایجاد کرده است. از دیگر مزایای پادرو، فراهم کردن زیرساخت فنی و عملیاتی لازم برای فروشندگان خرد و بسیار خرد برای استفاده از سرویس قابل ارائه توسط شرکت های حمل‌ونقل و پستی است. پادرو در تلاش است تا به عنوان حلقه اتصال مکمل برای بازیگران صنعت لجستیک کشور ایفای نقش کند.


صنایع بال؛ سازنده دانش بنیان بزرگترین سیستم سورتینگ خاورمیانه


شرکت صنایع بال ارائه دهنده سیستم های هوشمند سورت بار و مرسولات و تجهیزات جانبی است. این شرکت با به کارگیری تسمه نقاله های تلسکوپی و اسکنرهای هوشمند بارکدخوان (اسکنرهای پنج وجهی) بزرگترین سیستم سورتینگ پستی با ظرفیت ثبت و خوانش 8 هزار بسته در ساعت و قابلیت اندازه گیری وزن مرسولات را در مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور واقع در چهار راه لشگر نصب کرده است. این سیستم هوشمند در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ توسط وزیر ارتباطات افتتاح وبه بهره برداری رسید. شرکت بال طراحی سیستم سورتینگ با ظرفیت کمتر برای هاب های فرعی پست را در دست اقدام دارد.
افزایش ظرفیت و راندمان فعالیت این مرکز و افزایش رضایتمندی مشتریان از مزایای این روش است. مدیران شرکت بال گفته‌اند برای بهبود کارایی سیستم، افزایش ظرفیت پروژه با سیستم چند کاربره بودن سیستم و همچنین سورت بار بر اساس کد پستی در دست بررسی است.


کیا گیتی صنعت؛ سازنده دانش بنیان دستگاه های سورتر در ایران
شرکت کیا گیتی صنعت، دیگر شرکت دانش بنیان عضو مرکز سورتینـگ خلیـج نـوآوری پسـت است. این شـرکت در صنعت لجستیک و اینترا لجستیک مشغول به کار است و از یک هسته مرکزی متشکل از نیروهای متخصص و نخبه برای طراحی و مهندسی بهره می‌برد.
سورترهای پاپ آپ یکی از ساخته های این شرکت در 5 هاب اصلی ایران شروع به کار کرده و تاکنون نزدیک به سه سال است که بدون مشکل درحال بهره برداری است.
افزایش تعداد تفکیک کالا با نفرات کمتر، امکانات اتوماسیونی و صنعتی تفکیک بر اساس فاکتور های مختلف، امکان تفکیک به صورت استانی یا داخل استانی، امکان آنالیز بارکد‌ها و مقاصد و... از مزایای استفاده از دستگاه های سورتر این شرکت است.
دستگاه های سورتینگ بهره برداری شده در 5 هاب خلیج فارس تهران، شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان ساخت این شرکت است.

تاپین؛ پیشخوان مجازی پست
شرکت تاپین پیشخوان مجازی پست است که تمامی کاربران در کشور بدون مراجعه به شرکت ملی پست، می‌توانند از خدمات این شرکت استفاده کنند. مدیران این شرکت در خصوص برنامه های آینده خود می‌گویند بزودی تمام افراد، اعم از شرکت‌ها و کسب و کارها و افراد عادی هم می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند. این درحالی است که اکنون این شرکت تنها به کسب و کارهای خانگی و تجاری خدمات ارائه میدهد.
شرکت تاپین در دو حوزه با پست همکاری دارد، نخست در بازاریابی و افزایش ضریب نفوذ خدمات پستی در کسب و کارها و مورد دیگر ارائه خدمات تجارت الکترونیک پست به کسب و کارها و توسعه دسترس پذیری خدمات پستی در بستر وب است.
دست اندرکاران تاپین معتقدند با ارائه راهکارهای نرم افزاری خدمات پست را برای کسب و کار شخصی سازی می‌کنند، برای شرکت پست ترافیک ایجاد کرده و شرکت پست هم سرویس حمل‌ونقل را به تاپین ارائه می‌دهد.
تاپین که همکاری خود را با شرکت ملی پست از سال 89 آغاز کرده است در حال حاضر به بیش از 20 هزار کسب و کار سرویس می‌دهد. تسهیل دریافت خدمات پستی برای کسب و کارها به صورت نرم افزاری در بستر سایت، اپلیکیشن و... از مزایای تاپین است. نمایندگان این شرکت اذعان داشته‌اند با استفاده از این سرویس زمان ثبت سفارش در شبکه پستی تا 70 درصد کاهش یافته و کسب و کارها به صورت آنلاین می‌توانند مرسولات خود را ارسال نمایند. کاهش استهلاک و افزایش بازدهی در بدنه شرکت ملی پست از مزایای دیگر تاپین است، زیرا به این صورت که؛ بخشی از روند آماده سازی مرسولات توسط کسب و کارها انجام و مرسولات آماده به شرکت ملی پست تحویل داده می‌شود.


صاپست؛ یک آدرس برای همیشه
شرکت ایده بنیان شریف که از سال 1395 فعالیت خود را در زمینه اجرای طرح های استارت آپی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شروع کرده است از بین چندین پروژه توانست طی همکاری با شرکت ملی پست در شهریور ماه سال 1399 این طرح را در سراسر کشور و تمامی دفاتر پستی دولتی و خدمات پیشخوان اجرایی نماید. مدیر این شرکت می‌گوید به واسطه طرح صاپست برای اولین بار مشتریان شرکت ملی پست در 4 دسته حقیقی، حقوقی، کسب و کار و سازمان، دسته بندی و پس از ثبت اطلاعات هویتی توسط کاربر، به هر کدام از آنها شناسه‌ای منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود. مشتریان با این شناسه می‌توانند تمامی خدمات پستی خود را دریافت و در شبکه پستی کشور به رسمیت شناخته می‌شوند.
دست اندرکاران صاپست می‌گویند این طرح برای اولین بار در ایران و جهان اجرایی شده و پس از رفع چالش های فراوان توانسته است در بخش های مختلف پستی موجب بهبود فرایندها گردد.
کاهش خطا در ثبت نشانی توسط مشتری، ثبت سریع آدرس توسط مشتری، ثبت سریع و آسان اطلاعات مشتری توسط متصدیان در سامانه قبول پست، کاهش برگشتی مرسولات، عدم نیاز به چاپ رسید پستی جهت رویت رهگیری های مرسولات، الزام غیر مستقیم مشتریان به استفاده از کدپستی بدون هیچ گونه نارضایتی از طرف مردم، ایجاد بانک اطلاعاتی مفید از مشتریان جهت خدمت رسانی بهتر در قالب باشگاه مشتریان و از همه مهم‌تر کاربردی نمودن سامانه جی نف برای مشتریان از مزایای صاپست است.

فناوران سپهر ارتباط سها؛ سوپراپلیکشنی جامع در حوزه حمل‌ونقل و مدیریت ناوگان های حمل بار

شرکت فناوران سپهر ارتباط سها از دیگر شرکت های عضو مرکز نوآوری پست است. این شرکت طی مذاکرات صورت گرفته قرار است در اجرای دو سرویس گیت وی یعنی جمع آوری مرسولات پستی بین شهری و Hand To Hand یا همان مرسولات درون شهری با پست همکاری کند.
سوپر اپلیکیشن سها که یک اپلیکیشن در حوزه حمل‌ونقل است. قابلیت مدیریت و مانیتورینگ ناوگان های مختلف حمل بار و مسافر از خدمات این شرکت است که قرار است به زودی به مشتریان شبکه پستی کشور ارائه شود. به گفته مجریان سها این طرح قادر است بخش زیادی از فرایندهای جمع آوری مرسولات از درب منازل و نیز خدمات پست درون شهری را مدیریت نماید.

در حال حاضر این طرح در مرحله تنظیم قرارداد است و پس از طی مراحل قانونی شاهد اجرای پروژه در استان یزد و در صورت اجرای موفقیت آمیز در آینده نزدیک در کل کشور هستیم. از آنجایی که این سرویس برای اولین بار در سطح کشور در حال راه اندازی است، لذا تست های مختلفی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری بایستی صورت بگیرد تا با کمترین خطا در هنگام راه اندازی مواجه شود.
طراحان این سرویس معتقدند در بازه زمانی کوتاهی حجم درخواست بسیار بالایی به خصوص در شهرها و استان های پر جمعیت به سمت پست سرازیر خواهد شد.


کالا پست؛ اولین پلتفرم ارسال مرسولات با محوریت پست ویژه اتوبوسی

شرکت کالا رسانان پیشتاز نگین نقش جهان با برند تجاری کالا پست اولین پلتفرم ارسال مرسولات با محوریت پست ویژه اتوبوسی است. به گفته مدیران این شرکت، کالاپست در اکثر خطوط خود علاوه بر ناوگان اتوبوسی از ناوگان کامیونتی اختصاصی خود بهره برداری می‌کند.
در حال حاضر به صورت پایلوت بوده که بر این اساس ارسال مرسولات ویژه از طریق ناوگان اتوبوسی تحت عنوان تحویل در روز قبول مرسوله و همچنین ارسال مرسولات با ابعاد بالای یک متر و وزن بیش از ۴۰ کیلوگرم با استفاده از زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری کالاپست درحال اجراست.
اضافه شدن ناوگان اتوبوسی کشور به ظرفیت شرکت ملی پست جهت ارسال سریع مرسولات ویژه و برداشته شدن محدودیت وزن و حجم برای ارسال مرسولات از جمله مزایای این سرویس است.


مرکز نوآوری پست از نگاه اعضاء

لجستیک یکی از پیچیده ترین و در عین حال بنیادی ترین صنایع است. در عین حال دسترس پذیر کردن خدمات لجستیک در فضای آنلاین با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. انتقال خدمات این صنعت به فضای آنلاین می‌تواند به تحولی عظیم در این صنعت و خدمات وابسته منجر شود.


این را مدیر عامل شرکت آسان پادرو می‌گوید؛ "ریحانه وحیدیان"به نقش موثر استارتاپ‌ها در اقتصاد و توسعه خدمات پستی به خصوص بحث لجستیک اشاره می‌کند.

وی در این خصوص می‌گوید؛ استارتاپ‌ها می‌توانند با نوآوری و بهینه سازی در این صنعت از جنبه های مختلف مانند ارتقای معیشت و اشتغال زایی، توجه به محیط زیست، توازن در دسترسی پذیری، عدالت اجتماعی و بهبود فرایندها، نقش تأثیرگذاری ایفا کنند. وحیدیان برون سپاری خدمات منتخـــب بـه شرکــت هــای دانـشبنیــان و همچنین تعامل و حمایت شفاف و سازنده از سوی شرکت ملی پست را موجب چابکی و ارتقای سطح خدمات به فعالان تجارت الکترونیک و در نهـایـت شهــروندان می‌داند که تمرکزگرایی و انحصار را کاهش خواهد داد. او نتیجه این فرایند مهم را افزایش بهره وری در کل زنجیره هدف برمی شمارد.

"مهرداد ملک محمدی" یکی از مدیران تاپین، شرکت های دانش بنیان را بازوهای نوآوری شرکت ملی پست می‌داند که با قابلیت سرعت بخشی، نیازهای بازار را به شرکت ملی پست منتقل می‌کنند. وی این شرکت‌ها را تسهیل کننده فرایندهای شرکت های دولتی می‌داند که زبان کسب و کار و زبان شرکت های دولتی را می‌فهمند و باعث می‌شوند نیاز‌ها به صورت دقیق پیاده سازی و اجرا شوند.
"مجتـبــی نـــــــوری آذر" مدیرعامل شرکت کیاگیتی صنعـــت می‌گویـــد بـرای شرکــت‌ها انجـــام خیلی از کارها بخاطر ساختار و قوانین پیچیده به سختی پیش می‌رود و بی تردید شرکت های دانش بنیان واقعی پر کننده این خلا هستند که این سیستم بزرگ را به راحتی به نتایج ایده آل و دنیای مدرن نزدیکتر کنند.

"علی نبوی" مدیرعامل کالاپست، شرکت ملی پست را از پیشتازان و بهترین حامیان شرکت های دانش بنیان در حـوزه هــای تخصصــی مـی دانــد. او می‌گــوید کمتر سازمان یا نهادی را می‌توان یافت که با آغوش باز به استقبال طرح های نو و ایده های جــدیـــد بــرای ارتقــاء سطح کمی و کیفی خدمات خود رفته باشد.وی دامنه فراگیر، قدمت بسیار زیاد و اعتبار مردمی شرکت ملی پست را نقطه قابل اتکای محکمی می‌خواند که شرکت‌ها می‌توانند با اطمینان به آن وارد عرصه رقابت شوند.
"محسن طاقه باف" مدیرعامل سها ارتباط از استارتاپ‌ها را به عنوان شاه راه‌هایی پهناور نام می‌برد که امکان حرکت پرسرعت ماشین اقتصاد به سوی پیشرفت و توانمندی را فراهم آورده‌اند. او می‌گوید یکی از کلیدی ترین بخش های اقتصادی در کسب و کارها، رساندن محصول به دست مشتریان است و از چالشی ترین بخش های این فرایند، جلب اعتماد مشتریان است. همراه داشتن شرکت ملی پست به عنوان پشتیبانی حمل‌ونقل محصولات یک کسب و کار به خصوص کسب و کارهای اینترنتی، موجب اعتماد بیشتر مشتریان و در نتیجه افزایش خرید آنها خواهد شد. طاقه باف معتقد است در این بین استارتاپ های تخصصی می‌توانند نقش بسزایی در تسهیل فرایندها و در نتیجه افزایش تمایل مشتریان به خریدهای اینترنتی ایفا کنند.
"حمید رضا توکلی" مدیرعامل صاپست می‌گوید شرکت های دولتی چالاکی و فرایند کوتاه شـرکــت های دانــش بنیـان و بـه طــور عام شرکــت های خصــوصــی را ندارند؛ لذا همکاری بخش دولتی با این شرکت‌ها یک بازی برد - برد خــواهــد بود. چــرا که بــرای هر دو طرف، علاوه بر رشد معنوی، درآمد مالی نیز به همراه دارد. او معتقد است این درآمد یا به صورت مستقیم و از راه درصد مشارکت و یا از طریق کاهش هزینه‌ها برای بخش دولتی حاصل می‌گردد و می‌گوید در واقع ورود بخش دولتی به عنوان حامی در کنار بخش خصوصی و دانش بنیان صرفا تأمین منافع طرف مقابل نیست. بلکه خود بخش دولتی و در نهایت مردم جامعه از دستاوردهای آن بهره خواهند برد.

تسهیل شکل گیری مشارکت میان اعضای مرکز با زنجیره خدمات مورد ارائه در اکوسیستم پستی با نگاه نوآور و فناورمحور آنچه مسلم است با توجه به گذشت یکسال از شروع به کار رسمی مرکز نوآوری پست و برگزاری رویدادها و جلسات دورهای متعدد، حمایت های این مجموعه از شرکت های دانش بنیان باعث مشارکت فعالانه و بهبود خدمات همه شرکت‌ها شده است.

بی شک ایجاد ارتباط بی واسطه بین تصمیم گیران و شرکت‌ها به نتایج موثر و مثبتی در آینده منجر خواهد شد. در این بین شرکت ملی پست می‌بایست با تصور افق دراز مدت همکاری، جنبه حمایتی از این شرکت‌ها را بیش از جنبه مادی و درآمدی مورد نظر قراردهد.
چرا که بی شک نگاه درآمدی محض به حوزه استارتاپ‌ها توسط سرمایه‌گذاران و حامیان موجب ترس از فعالیت و نیز، تحقق دیرتر ایده‌ها و استارتاپ‌ها می‌شود.
تسهیل شکل گیری مشارکت میان شرکت های مرکز نوآوری با زنجیره خدمات مورد ارائه در اکوسیستم شرکت ملی پست با نگاهی نوآورانه و فناوری محور از انتظارات اعضای این مرکز است. بی تردید هدایت و راهبری مرکز نوآوری پست، توانمندی‌ها و ظرفیت های نوآورانه شرکت های دانش بنیان و استارتاپی، در پیاده سازی خدمات سکوی تجارت الکترونیک و بهره برداری از این خدمات را تسهیل خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار