| کد مطلب: ۶۰۱۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد

استیضاح وزیر صمت به مهار تورم خودرو کمک می‌کند/ قبض و بسط وزارتخانه‌ها با هدف نگه‌داشتن افراد!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: وزارت صمت از تجمیع چند وزارتخانه ایجاد شده است از این‌رو یک فرد توانمند باید آن را اداره کند؛ به نظر می‌رسد می‌رسد دولت می‌خواهد با کوچک کردن وزارت صمت و ایجاد سازمان بازرگانی صندلی وزارت را برای فاطمی امین حفظ کند این در حالیست که قبض و بسط وزارتخانه‌ها نباید با هدف نگه داشتن افراد تعریف شود.

استیضاح وزیر صمت به مهار تورم خودرو کمک می‌کند/ قبض و بسط وزارتخانه‌ها با هدف نگه‌داشتن افراد!

ایلنا نوشت،لطف‌الله سیاهکلی، با بیان اینکه تورم در بازار خودرو با واردات و افزایش عرضه مهار می‌شود، گفت: در شرایط فعلی امکان تخصیص ارز برای واردات خودرو در حجم زیاد وجود ندارد. از این‌رو مجلس پیشنهاد واردات خودروهای دسته دوم اما با کیفیت را داد و در قانون بودجه نیز این موضوع نیز وارد شد؛ اما شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این پیشنهاد مخالفت کرد.

نماینده مردم قزوین ادامه داد: فاطمی امین خبر آزادسازی واردات خودروهای دسته دوم را اعلام کرد اما جزییات و اطلاعات دقیق درباره این موضوع را ارائه نداد که چگونه توانسته موافقت شورای عالی نظارت را به‌دست بیاورد.

وی با بیان اینکه واردات خودرو دسته دوم حباب بازار را خواهد شکست، افزود: خودرو دسته دوم که زیر 5 سال کار کرده باشند باید از کشورهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی وارد شود چراکه کیفیت این خودروها مناسب و افت قیمت قابل توجهی پیدا کرده‌اند و اینگونه می‌توان بازار را از التهاب خارج و امکان ایجاد فضای رقابتی را ایجاد کرد.

سیاهکلی با اشاره به افزایش 42 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، تصریح کرد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث شد قیمت برخی خودروها در بازار داخلی به یک میلیارد تومان برسد؛ به نظر می‌رسد اگر واردات انجام نشود بدون تردید متقاضیان باید پراید را بالایی 600 میلیون تومان خریداری کنند این سخن بر اساس تحلیل‌های سیاسی بیان نمی‌شود بلکه نگاه کارشناسی است و باتوجه به شرایط بازار و میزان تقاضا بیان می‌شود.

وی نوسان‌های بازار خودرو را نگران کننده و ناگوار توصیف کرد و افزود: ثروت دارنده پراید نه تنها افزایش نیافته بلکه حداقل 4 برابر تحلیل رفته است چراکه اگر خودرواش نیازمند قطعه باشد به سختی می‌تواند آن را تعمیر کند. امسال سال مهار تورم نامگذاری شده است و نباید به افزایش قیمت‌ها دامن بزنیم وظیفه اصلی دولت تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و نظارت است نه تصدی‌گری؛ کاری که هم اکنون به آن مشغول است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت به مهار تورم بازار خودرو کمک می‌کند، گفت: امیدواریم وزیر توانمند جایگزین فاطمی امین شود تا بتواند مسائل را حل‌وفصل کند. واردات خودرو قانون شده است و فقط نیازمند یک مدیر شایسته است که بتواند آن را اجرا کند؛ سال گذشته 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو ارز تخصیص داده شد که یک میلیارد دلار آن را پرداخت کردند پس واردات مشکل قانونی و بودجه‌ای ندارد.

سیاه‌کلی با اشاره به بزرگ بودن وزارت صمت، گفت: وزارت صمت از تجمیع چند وزارتخانه ایجاد شده است از این‌رو یک فرد توانمند باید آن را اداره کند؛ به نظر می‌رسد می‌رسد دولت می‌خواهد با کوچک کردن وزارت صمت و ایجاد سازمان بازرگانی صندلی وزارت را برای فاطمی امین حفظ کند این در حالیست که قبض و بسط وزارتخانه‌ها نباید با هدف نگه داشتن افراد تعریف شود.

وی با تاکید بر مخالفت مجلس با تأسیس سازمان بازرگانی، اضافه کرد: امکان نظارت بر عملکرد سازمان از سوی مجلس وجود ندارد و مجلس نمی‌تواند عملکرد سازمان‌ها را مورد پرسش و پاسخ قرار بدهد؛ دولت نباید با هدف حفظ فاطمی امین وزارت صمت را کوچک کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار