
ضربوشتم یک دانشآموز توسط مدیر مدرسه
آرمان ملی – گروه اجتماعی: مکانی که قرار است محل خواندن درس و یادگرفتن توامان تعلیم و تربیت باشد، آن هم وقتی که هنوز حتی یک ماه از سال نگذشته است، توسط مدیر مدرسه، برای دانشآموز قزوینی به شکستگی بینی و پارگی پرده گوشش منجر شد.
دو دانشآموز که در حال شیطنت بودند، توسط مدیر درحالی تنبیه شدند، که خاطره تلخ کتک مفصلی که از مدیر مدرسه خوردند را حالا تا چند سال بعد فراموش نخواهند کرد. هرچقدر هم که مسئولان آموزش و پرورش از پیگیری این تنبیهها و عزل مدیر خبر دهند، اما هراسی که در دل این پسرک سیزده ساله و خانوادهاش و دیگر دانشآموزان از شنیدن این اخبار روی میدهد، تا دوره بزرگسالی هم با این دانشآموزان و والدینشان خواهد ماند.
درست در سال تحصیلی گذشته بود که خبرهایی حاکی از تنبیه دانشآموزان توسط معلمان مدرسه، و فیلمهایی از آن، در شبکههای اجتماعی منتشر شد. اما اینکه مدیر مدرسه اقدام به تنبیه بدنی دانشآموزان کند، یعنی کسی که مسئولیت یک مدرسه را برعهده دارد و تعلیم و تربیت یک مدرسه که حداقل چند صد دانشآموز و معلم و کارکنان مدرسه به نوعی زیرنظر این فرد است، حکایتی غم انگیز است. دانشآموزانی که والدینشان در شرایط سخت اقتصادی امروز، با هزار امید و آرزو آنها را راهی کانون تعلیم و تربیتی میکنند، که حالا با گسترش فضای مجازی، خوشبختانه برخی اخباری که تا چنددهه قبل رازهای مگو و تابوهایی بودند که هرگز قرار نبود به زبان آورده شوند، به سرعت انتشار پیدا میکنند و قبح آنها شکسته میشود.
هیچکس از روح زخمی دانشآموزانی که در مدرسه، در دهههای گذشته آسیب دیدند و شکستند و در سکوت و خفا، حتی تا چند دهه بعد، در بزرگسالی هم جرات نکردند تا دردها و زخمهایشان را به زبان بیاورند، خبر ندارد. این میان تنها آسیب و تنبیه و تعرض جسمی نبود، که روح آنها را در سکوت و تنهایی تکه تکه کرد، بلکه زخمهای روحی این آسیبها، طبق گفته روانشناسان، تا زمانی که فرد زنده است، بر زندگی فردی و اجتماعیاش اثرگذار خواهد بود.
چندروز قبل بود که خبری مبنی بر تنبیه دو دانشآموز در مدرسهای در قزوین، توسط مدیر مدرسه، منتشر شد. یکی از این دانشآموزان از ناحیه بینی دچار شکستگی و پرده گوشش نیز پاره شد که مدارک آن را خبرگزاری تسنیم منتشر کرده است. شیطنت هیچ دانشآموزی در مدرسه، نباید منجر به تنبیه بدنی کودکانی شود، که قرار است در محیطی آموزشی از بزرگترها بیاموزند. این گونه حوادث تلخ نه تنها بر دانشآموزان این مدارس اثرگذار است، بلکه بر روح و روان هر کودکی که این اخبار را میشنود نیز اثر میگذارد.
اما حوادث تلخی که در مدارس رخ میدهد، همیشه افشا نمیشود و متاسفانه طبق گفته خود معلمان مدرسه، بسیاری از والدین ترجیح میدهند که موضوع مسکوت بماند و در نهایت هم با تغییر مدرسه دانشآموز، موضوع را به فراموشی میسپارند. این درحالی است که همه این حوادث سبب دلزدگی دانشآموزان از محیط مدرسه خواهد شد و بر آینده آموزشی آنها نیز اثرگذار خواهدبود.
هنوز ادعای دانش آموز ثابت نشده است!
همچنین، علیرضا عباسی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در خصوص تنبیه دو دانشآموز پایه هشتم یکی از مدارس قزوین، به ایسنا گفته است: این اتفاق روز سهشنبه ۱۵ مهر رخ داده و هنوز ادعای دانشآموز ثابت نشده است! بهخاطر خطایی که دانشآموز انجام داده بود، برخوردی بین مدیر مدرسه و دانشآموز یادشده صورت گرفته که مدیر این بحث را کتمان کرده و گفته تنبیهی انجام نداده است؛ برای همین کارگروه ویژهای برای بررسی ماجرا تشکیل شده و در صورت اثبات تنبیه از سوی مدیر مدرسه، حتماً در اولین فرصت مطابق قانون رسیدگی به هیات تخلفات اداری، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. اگر دانشآموز هم خطایی کرده باشد، باید پاسخگو باشد و با او برخورد شود.
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: این برخورد قانونی میتواند منجر به لغو ابلاغ مدیر مدرسه شود؛ حق پیگیری قضائی هم برای والدین دانشآموز محفوظ است و موضوع دیه نیز از طریق قوه قضائیه قابل پیگیری است.
عباسی با اشاره به اتفاقات ۲۱ مهر گفت: روز دوشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۴ میز خدمت آموزش و پرورش برپا شد و در پی میز خدمت، عمو و پدر دانشآموز یادشده به آموزش و پرورش مراجعه کردند؛ در حالی که جمعیت زیادی در اداره حضور داشتند، کل سیستم آموزش و پرورش را زیر سؤال بردند. من گفتم «آیا گفتهاید که دانشآموز شما مرتکب چه خطایی شده است؟» البته این سخن من توجیه خطای مدیر نیست. بعد از سخن من، عموی دانشآموز گفت: «اصلاً هر کاری کرده باشد.» پس از این ماجرا، پلیس ۱۱۰ به اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین آمد و از دفتر حراست اداره با پدر دانشآموز {تنبیهشده}تماس گرفت و گفت که از آنان شکایت شده و باید به کلانتری بروند.
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین همچنین گفته است: مأمورانی که با والدین دانشآموز تماس گرفته بودند، حین مراجعه پدر و عموی دانشآموز در کلانتری حضور نداشتند و مأموران حاضر در کلانتری چون از ماجرا اطلاعی نداشتند به پدر و عموی دانشآموز گفته بودند که ما شما را احضار نکردهایم؛ همین موضوع باعث شده بود والدین دانشآموز این اتهام را به آموزش و پرورش وارد کنند که شما برای اینکه ما را تحت فشار قرار دهید عنوان کلانتری را جعل کردید، در حالی که تمامی فیلمها و تماسها موجود است.
عباسی در پاسخ به این سؤال که آیا کادر آموزشی مدارس دروس روانشناسی کودک و نوجوان را میگذرانند؟ توضیح داد: معمولاً معلمان اگر در دانشگاه فرهنگیان تحصیلکرده باشند، دروس روانشناسی را میگذرانند و اگر از طریق ماده ۲۸ جذب شده باشند، در یک جلسه اختصاصی میزان تابآوری آنان توسط روانشناس مورد آزمون قرار میگیرد؛ در حین خدمت نیز کارگاههای آموزشی ضمن خدمت برگزار میشود ولی آزمایشهای ادواری روان در طول خدمت انجام نمیشود.
ارجاع پرونده به هیات تخلفات
حالا مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم درباره موضوع تنبیه بدنی یکی از دانشآموزان، ضمن تأکید بر ممنوعیت کامل هرگونه خشونت علیه دانشآموزان، از آغاز فرآیند رسیدگی به این موضوع خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین با اشاره به سیاست کلی این اداره کل به صداو سیما گفت: به همه معلمان، مدیران و مربیان توصیه کردهایم که به هیچ عنوان حق تنبیه بدنی دانشآموزان را ندارند. این یک ممنوعیت جدی و گزارهای کلی است.
هرچند او تأیید کرد که در روزهای اخیر موضوعی مطرح شده که یکی از دانشآموزان توسط یکی از مدیران مدارس تنبیه شده است، در ادامه گفت: در حال بررسی موضوع هستیم. با وجود اینکه مدیر مدرسه وقوع چنین اتفاقی را انکار میکند، اما پرونده همکاری که شائبه خطا در مورد وی وجود دارد، به هیات تخلفات ارجاع شده است و جلساتی برای رسیدگی تشکیل دادهایم.
به گفته وی، احتمالاً مدیر مدرسه نیز تا زمان رسیدگی به موضوع در موقعیت دیگری حضور خواهد داشت.
اصغری بیان کرد: هیچ حادثهای، هیچ واقعهای و هیچ رفتاری از دانشآموز توجیهکننده این نیست که معلمی، مربی یا مدیر محترم مدرسهای بخواهد اقدام به تنبیه بدنی کند. این اتفاقات جزو خطوط قرمز ماست و به هیچ عنوان نمیپذیریم.
ارسال نظر