| کد مطلب: ۱۰۵۹۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» دلایل رغبت نداشتن مردم به انتخابات را بررسی می‌کند

چرا مردم نسبت به انتخابات سرد شده‌اند؟ | نامزدها هم اصراری به حضور مردم ندارند

حضور مردم در انتخابات آن هم نه یک حضور معمولی بلکه حضوری که بیش از ۶۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت‌کنند، همواره خاطره‌ سیاسی خوشی را در تاریخ سیاسی ایران بر جای گذاشته است. حضور پرشور مردم در انتخابات سال‌هایی که محمد خاتمی و حسن روحانی و برخی کاندیدا‌های دیگر در آن پیروز شدند فارغ از عملکرد رؤسای جمهور هیچ‌گاه از ذهن افرادی که وقایع آن سال‌ها را درک کرده‌اند، نمی‌رود. چرا که اگر نبود حضور پرشور مردم در انتخابات آن سال‌ها، هیچ‌گاه یک دولت سیاسی مانند دولت خاتمی و یک دولت اهل مدارا مانند دولت روحانی را تجربه نمی‌کردند.

چرا مردم نسبت به انتخابات سرد شده‌اند؟ | نامزدها هم اصراری به حضور مردم ندارند

به گزارش آرمان ملی آنلاین، با این وجود و بعد از برخی وقایع سیاسی در ایران از سال ۸۸ به بعد همچنین برخی تنگ نظری‌ها در تأیید صلاحیت نامزد‌هایی که چهره ملی دارند و مورد احترام مردم و تمامی جریان‌های سیاسی هستند، موجب شده انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس از رمق بیفتد، چرا که مردم با توجه به عملکرد ضعیف مجلس در قانون‌نگاری و نظارت که جزو وظایف اصلی مجلس است دیگر مجلس را در رأس امور ندیده و فارغ از نگاهی که به ساختار قدرت در ایران دارند، عملاً نه توجهی به انتخابات مجلس نه توجه زیادی به وظایف نمایندگان و نه توجهی به قوانینی که توسط مجلس به تصویب می‌رسد، دارند. به گونه‌ای که این مجلس می‌آید و آن مجلس می‌رود و از دیدگاه مردم گویا نه خانی آمده است و نه خانی رفته!

تحرکات نمایندگان علیه حضور مردم

هرچند در برخی از مجالس از جمله مجلس ششم با توسل به لوایحی تلاش شد جایگاه مجلس در مقایسه با سایر نهاد‌ها و دو قوه دیگر یعنی قوه مقننه و قضائیه افزایش یابد اما نشد آنچه باید می‌شد و آن مجلس با تمام شور و حرارتی که داشت به تاریخ پیوست و شاید بتوان گفت مجلس ششم آخرین مجلسی بود که اخبارش، نطق‌هایش و تصمیماتش مورد کنکاشت و توجه مردم قرار می‌گرفت. بعد از آن مجلس دیگر مجلسی روی کار نیامد که جمعیت قالب مردم اخبار آن را مورد پیگرد قرار دهند.

با این وجود برخی در مجلس فعلی با در نظر گرفتن لزوم برگزاری تناسبی انتخابات اقدام به قانونگذاری در این زمینه کرده تا به نوعی نقش احزاب را در انتخابات جدی‌تر کنند اما در پس آن از تمامی لیست‌های حاضر در انتخابات که حداقلی از رای را به دست آورده باشند به منظور حضور در مجلس دعوت می‌شود!‌ این تصمیم در شرایطی که یک فیلترینگ مشخص تحت عنوان نظارت استصوابی بر انتخابات سایه افکنده است و از سوی دیگر احزاب با توجه به فقدان انگیزه به علت رد صلاحیت چهره‌های شناخته شده خود عملاً تعطیل شده‌اند؛ تصمیمی بر ضد حضور پرشور مردم در انتخابات است. چرا که نامزد‌ها به صرف حضور در یک لیست و به دست آوردن میزانی از آرا خیالشان برای حضور در مجلس و نشستن بر کرسی سبز پارلمان راحت می‌شود!

از این جهت دیگر نامزد‌ها در ‌اندیشه کشاندن مردم پای صندوق‌های رای و افزایش سطح مشارکت شهروندان در انتخابات نیستند. اخیراً قانونی در این ارتباط به تصویب رسیده که شورای نگهبان هم آن را تأیید و به مجمع ارسال کرده است تا مجمع آن را با سیاست‌های کلی انتخابات تطبیق دهد. البته مجمع بند‌هایی از این قانون را برخلاف سیاست‌های کلی انتخابات اعلام کرده است اما به نظر مجلس اصرار دارد این قانون به مرحله اجرا حتی در انتخابات اسفند ماه سال جاری برسد. 

قانونی که شرکت‌کنندگان سنتی در انتخابات را هم می‌رنجاند

چه بپذیریم و چه نه، عده‌ای در این کشور حتی بدون اینکه نام شخص یا فهرستی را در برگه بنویسند؛ در پای صندوق آرا حاضر می‌شوند. برخی و عموماً متشرعان به لیست‌هایی از طیف اصولگرایان رای می‌دهند. این طیف البته با هر اصولگرایی هم موافق نیستند و اگر شرایطی را مشاهده کنند که یک لیست با‌ آرایی پایین توانسته با توسل به قانون تناسبی بودن انتخابات اعضای خود را بر کرسی‌های مجلس بنشانند، یقیناً مجلس را فاقد همان جایگاه سنتی و باور‌های خود دانسته و حتی از شرکت در انتخابات امتناع خواهند کرد. 

امتناع از سیاست‌ورزی

این فضا یعنی شرکت مردم در انتخاباتی که همه نامزد‌های مورد نظر آن‌ها به علت نظارت استصوابی در آن حاضر نیستند. همچنین وضعیتی که انتخابات تناسبی در تهران به وجود خواهد آورد در آینده موجب خواهد شد افرادی که حداقل شرایط سیاسی کشور را رصد می‌کنند و یک جا ننشسته‌اند عملاً دیگر تمایلی به ادامه مسیر حتی در حد رصد اخبار سیاسی کشور را هم نخواهند داشت و در این شرایط عملاً شاهد تشدید فضایی خواهیم بود که برخی فعالان سیاسی از جمله فعالان سیاسی جریان اصلاحات آز آن تحت عنوان امتناع از سیاست‌ورزی حکایت می‌کنند.

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار