| کد مطلب: ۱۰۵۸۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

گفت‌وگوی آرمان ملی با کمال‌الدین پیرمؤذن

نسل جدید طالب دموکراسی راستین است | سبک زندگی نوین تولدی جدید یافته است

گرایش به برخورداری از حق سرنوشت خویش در انتخابات‌ در جامعه پررنگ تر شده است. ملت تیزهوش و حق طلب ایران زمین خواستار تعامل با عموم ملل دنیا و گفت وگو و مسالمت با همۀ ملت‌ها، مسلک‌ها و مذاهب و سبک زندگی و طالب صلح و رفع تحریم و آرامش و ترقی مادی است، این حق طلبی و خواست ملی،نویدبخش پرشکوه دوران نوینی از تاریخ ملت ایران است. دورانی که با ویژگی‌های آزادی،کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، استقلال و اقتدار ملی، دانش و معرفت، معنویّت و عرفان دینی شناخته می‌شود».؛جملات ذکر شده اظهارات کمال الدین پیرموذن، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با «آرمان ملی» است.پیرموذن در این گفت وگو به بیان مهم ترین حقایق و مطالبات نسل جدید در سالی که منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی است پرداخته که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

نسل جدید طالب دموکراسی راستین است | سبک زندگی نوین تولدی جدید یافته است

آرمان ملی آنلاین: در شرایطی که مجلس یازدهم در سال پایانی خود قرار دارد و در سال جاری انتخابات مجلس برگزار خواهد شد مهم ترین دغدغه‌های انتخاباتی مردم را چه می‌دانید؟

غالب جوانان و هموطنان که موضع انتقادی  و اعتراضی به  برخی جناح‌ها دارند از اعتقادات اصولی اسلامی برخوردارند و نسبت به احکام آن عاملند و به وطن ایران و ملیت ایرانی و منافع و مصالح آن، علاقه و پایبندی دارند. آنان نسبت به روابط تجاری و حتی سیاسی دولت با کشورهای خارجی از حیث منافع ملی و تقدّم دادن آن بر هر منفعت دیگری، حساسیت نشان می‌دهند و فکر و باور و گفتۀ آنان این است که فدا کردن منافع و مصالح عمومی جامعه را در پیشگاه مصالح فردی یا گروهی با عقاید مسلکی و مرامی و سلیقۀ سیاسی برنمی‌تابد. البته کم و بیش دغدغۀ اقتصادی و برای برخی رعایت کامل حقوق اساسی اقوام ایرانی و حقّ شهروندی مطرح است. نسبت به تمامیّت استقلال و اقتدار ایرانی حساس است و در برابر فرهنگ بیگانۀ افراطی بر هویت و ویژگی های مثبت ملی تأکید دارد و حاکمیّت ملّی و دموکراسی را مطالبه می کنند.

بها دادن به فرهنگ ملّی پیشینه دار و سبک زندگی نوین، اکنون تولّدی جدید یافته است. در مورد اسلام و مسئولیّت مذهبی خویش  برخی سبک و شیوه ای که برخی اندیشمندان اسلامی از جمله سیّدجمال الدّین اسدآبادی در نیمۀ دوّم قرن نوزدهم به کار بَرد را اینان در قرن حاضر تجربه و طرفدار آن هستند. در سال‌های اخیر که دولت‌ها و مجالس شورای اسلامی کشور، با  برخی انقلابی نماها یا اصلاح طلبی‌های نمایشی در حال افول بوده است. نسل‌های امروزی طالب دموکراسی راستین و نجات آن از افکار اصلاح طلبان خود حق پندار هستند.  برخی از اعضای جبهه پایداری که در برخورد با واقعیّات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، به‌ ناچار حمایت از ارتباط با دوّل شرقی و عربی را در پیش گرفته است گاها با نادیده گرفتن یکی از جوهرۀ نظام یعنی جمهوری، جمهوریّت را با خلل مواجهه  می‌سازد.

بیشتر بخوانید: جریان‌های سیاسی دیگر بین مردم جایگاهی ندارند | تمام ماجرای اصلاح‌طلب _ اصولگرا

این تغییر و تحول در نوع نگاه جوانان به جریان‌های سیاسی به چه دلیل است؟آیا جریان‌های سیاسی از بازتولید مبانی خود و انطباق آن با خواسته‌های جوانان ناتوان مانده‌اند؟

این تغییر و تحوّلات  رفتاری در کشور با به قدرت رسیدن  برخی افراد و  ناتوانی  آنها در عرصۀ مدیریّت اقتصادی و بویژه دیپلماسی بین‌المللی و تعامل با کشورهای غربی و عضو گروه 1+5 ضمن فشارها و خساراتی بر قشرهای مختلف جامعه بخصوص اهل معرفت و فرهنگ، جوانان، احزاب، نسبت به مَلک وارد ساخت. خسارات مادّی و تضییع منابع و ذخایر طبیعی مثل نفت و معادن و جنگل ها و اختلاس و حیف و میل بیت المال،یک وجه این خسارات است.  کوچ نیروهای متخصّص انسانی و سرمایه های مالی کشور وجه دیگر این خسارات است. بدین ترتیب در این فضا و فشار شدید اقتصادی، بخشی از جامعه بخصوص جوانان سبک زندگی جدیدی را مطالبه می‌کنند. امروز نسلی از راه رسیده که می خواهد بر مبنای ادلّه صحبت کند، نسلی که نمی پذیرد، یک گروه  و اشخاصی از یک جریان خاص دیگر، در کمال آسایش زندگی کنند و بسیاری در سختی و مشقت.

نسل جدید چگونه تلاش می‌کند قوانین زندگی مدرن را در زندگی به کار بگیرد؟

 در نظر بسیاری از جوانان امروزی دین یعنی محبّت و نیکی، همان که پیامبر اسلام(ص) تأکید فرموده‌اند که آیا «اسلام به معنی محبّت و محبّت به معنی اسلام نیست؟». اینک رویکرد به اسلام تسامح و تساهل و مهر و مهربانی و حاکمیّت ملّی در جامعۀ ما و سبک زندگی نوین و آزادانه، نمودی جدّی، قوی و فراگیر در عموم جوامع ایران رشید اسلامی یافته است. گرایش به برخورداری از حقّ سرنوشت خویش در انتخابات‌ها در جامعه پررنگ تر شده است. ملّت تیزهوش و حق طلب ایران زمین خواستار تعامل با عموم ملل دنیا و گفت وگو و مسالمت با همۀ ملّت‌ها، مسلک‌ها و مذاهب و سبک زندگی و طالب صلح و رفع تحریم و آرامش و ترقّی مادّی است، این دادخواهی و حق طلبی و خواست ملی، نویدبخش پرشکوه دوران نوینی از تاریخ ملت ایران است. دورانی که با ویژگی‌های آزادی،کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، استقلال و اقتدار ملی، دانش و معرفت، معنویّت و عرفان دینی شناخته می‌شود. عموم انقلابیّون راستین به همراه جوانان و بانوان و اقوام و گروه‌های مرجع ایران زمین و همۀ آنانی که دل در گرو توسعۀ ایران و تعالی ایرانیان را دارند، بی هیچ شائبه‌ای منادی تحقّق این ویژگی‌ها در عرصۀ عمومی جامعه هستند.

بیشتر بخوانید: ناامیدی مردم نسبت به اصلاحات ریشه اساسی ندارد | هنوز فرصت جبران وجود دارد

در چنین شرایطی چگونه می‌توان زمینه‌های تحقق مطالبات و خواسته‌های نسل جدید را به وجود آورد؟

تورم افسار گسیخته، تنگناهای بودجه‌ای دولت، بیکاری، گرانی و بحران عدم خرید تولیدات کارخانجات در کشور و در خارج از کشور، رکود  برخی صنایع با توجّه به تورم کمرشکن و عدم رونق بازار کسب و کار، فشارهای روزافزونی بر صاحبان درآمد ثابت وارد می کنند و در کنار همین وضع رویکرد برخی به  رانت و رویکرد  برخی به انواع فساد و مشاغل  کاذب برای گذران زندگی و سیر کردن شکم خود و خانواده، اموری نیستند که بر کسی پوشیده باشد یا نیاز به ارایۀ آمار و مدارک داشته باشند. در همین اوضاع، همان اندک صنایعی که از سال‌ها، بلکه دهه‌های قبل تکوین یافته بودند و در صورت تص احیای برجام و رونق اقتصاد و تولید در حدود ظرفیّت اسمی می‌توانستند بخش قابل توجّهی از نیازهای داخلی جامعه را تأمین کنند. اکثراً به دلیل رکود بازار و بحران تقاضای کالا و خدمات و تنگناهای فروش، انبارهایشان مملو از کالای ساخته، ولی فروش نرفته شده است. همین امر، آنها را با توقف تولید و ورشکستگی مواجه می‌سازد. بدون تردید مشارکت واقعی، فعّال، آزادانه‌تر، خلّاق و مؤثر مردم در عرصه های گوناگون صیانت اجتماعی نیازمند توان اقتصادی و مجال اجتماعی و اختیار سیاسی گوناگون صیانت اجتماعی نیازمند جمع کردن بساط تمامیّت خواهی و خود حق پنداری  برخی  افراد  است و مشارکت گستردۀ هموطنان نیز نیازمند توان اقتصادی و مجال اجتماعی  و نیز رفع هرگونه تبعیض و احساس تبعیض است. نکته دیگر اینکه مشارکت واقعی مردم، بدون داشتن احزاب، هیات، نهادها و سازمان‌های مناسب و مرتبط مانند نهادهای مدنی مطروحه در کشورهای متمدّن و دموکراتیک، کمتر امکان تحقّق خواهد داشت.

در همین زمینه بخوانید:

نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار