| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

«سوپرمن» ایران کی خلق می‌شود؟

داور دومین جایزه داستان حماسی گفت: آمریکایی در دوران رکود اقتصادی‌ خود ابرقهرمان سوپرمن را خلق کرد که نماد آمریکای نوین شد. ما هم در شرایطی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، در داستان‌هایمان احتیاج به قهرمانی داریم که باعث دلگرمی شود.

«سوپرمن» ایران کی خلق می‌شود؟

آرمان ملی آنلاین: داور دومین جایزه داستان حماسی گفت: آمریکایی در دوران رکود اقتصادی‌ خود ابرقهرمان سوپرمن را خلق کرد که نماد آمریکای نوین شد. ما هم در شرایطی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، در داستان‌هایمان احتیاج به قهرمانی داریم که باعث دلگرمی شود.

بعد از برگزاری دور سوم جایزه داستان حماسی، داوود امیریان، نویسنده کتاب‌های «تولد یک پروانه» و «جام جهانی در جوادیه» در گفت‌وگو با ایرنا درباره جایزه داستان حماسی توضیح داد: پارسال که من داور بودم، داستان‌های خوبی به این رویداد رسید. تا جایی که برای ما سخت بود از بین این آثار برترین را انتخاب کنیم. منظور ما از داستان حماسی فقط زد و خورد نیست. قرار نیست شخصیت‌ها با شمشیر به جنگ هم بروند. خیلی ماجراهای دیگر هم می‌تواند حماسی باشد.

وی افزود: این که یک مادر بخواهد از کیان خانواده دفاع کند و با کار و تلاش، بچه ها را پر و بال بدهد هم حماسی است. مادرانی داریم که هم کودکان را پرورش می‎‌دهند و هم از نظر اقتصادی به خانواده کمک می‌کنند. بنابراین داستان حماسی شکل‌های بسیار مختلفی دارد.

امیریان با تاکید بر این که شخصیت‌پردازی در داستان حماسی خیلی مهم است توضیح داد: افرادی مثل رستم و سیاوش و آرش را باید درست شخصیت پردازی کنیم. جهان داستان به معنای جهان اغراق است و باید بتوانیم در آثار داستانی از تخیل خودمان استفاده کنیم. آمریکایی‌ها در دوران رکود اقتصادی شخصیت سوپرمن را درست کردند که نماد آمریکای نوین شد. ما طرف این جور شخصیت‌ها نمی‌رویم. در حالی که کودکان و نوجوانان ما به قهرمان احتیاج دارند.

این که یک مادر بخواهد از کیان خانواده دفاع کند و با کار و تلاش، بچه ها را پر و بال بدهد هم حماسی است. بنابراین داستان حماسی شکل‌های بسیار مختلفی دارد

نویسنده کتاب‌های «فرزندان ایرانیم» و «رفاقت به سبک تانک» ادامه داد: امسال یک شخصیت به نام ایلیا ساختند که متاسفانه فضایش غربی است. ولی بچه ها عاشقش شدند. این کتاب کمیک استریپ ایلیا، تولد یک قهرمان نام دارد. در این کتاب چند قهرمان حضور دارند که با اشرار مبارزه می کنند. در جایی از کتاب حضرت علی(ع) هم وارد داستان می شود. به نظر من این کتاب خیلی خوب توانسته از عنصر تخیل استفاده کند. ما نویسندگان تنبلی خودمان را تقصیر مخاطب می اندازیم. خودمان هم تنبلی می کنیم و دنبال این نیستیم که تجربه جدید بیافرینیم.

امیریان با تاکید بر این که ماجرای هفت خوان رستم و اسفندیار در دوره ما هم می تواند اتفاق بیفتد اظهار داشت: ما به عنوان نویسنده جهان افسانه و جادویی و واقعی را جدا می‌کنیم. در داستان هری پاتر، او یک کودک ده ساله یتیم است که فکر می کند پدر و مادرش در تصادف کشته شده اند. هری پاتر به مدرسه جادوگری می رود. در این داستان دنیای جادویی در کنار دنیای واقعی قرار دارد. شما می‌بینید که از دل لندن اژدها بیرون می آید. این اتفاق برای همه جذابیت دارد. در داستان های آنها یک موش تبدیل به انسان می شود. ما هم در کتب قدیمی‌مان از این داستان ها داریم؛ ولی از آنها استفاده نمی‌کنیم.

این نویسنده با بیان این که الان باید قهرمان بیافرینیم، گفت: احتیاج داریم که بچه‌ها و فرزندان‌مان امیدوار باشند. وقتی مشکلات اقتصادی داریم احتیاج به قهرمان داریم. اگر قهرمان داشته باشیم، این قهرمان باعث دلگرمی همه ما شامل کودک و بزرگسال می‌شود.

جایزه ملی داستان حماسی از سال ۹۷ در حوزه هنری خراسان رضوی پایه گذاری شده و یک نوع احیای جریان هنر حماسی است.

مراسم پایانی سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی شامگاه پنجشنبه ۴ خرداد در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار