| کد مطلب: ۱۰۵۶۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد

هشدار درباره یک نوع اختلال اسکلتی که جانتان را به خطر می‌اندازد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص بروز عوارض ناشی از شکستگی هایی که به دنبال کاهش تراکم استخوان ها در افراد ایجاد می شود، هشدار داد.

هشدار درباره یک نوع اختلال اسکلتی که جانتان را به خطر می‌اندازد

به گزارش آرمان‌ملی‌آنلاین، دکتر حسن براتی متخصص ارتوپدی، جراحی استخوان و مفاصل در خصوص اختلال اسکلتی پوکی استخوان که در بانوان به ویژه پس از سن یائسگی بسیار شایع تر از آقایان است، عنوان کرد: این اختلال ناشی از کاهش تراکم و استحکام استخوان هاست و به دنبال کمبود ویتامین دی به صورت پوکی استخوان شدید (Osteoporosis) یا پوکی استخون خفیف (Osteopenia) بروز می کند که حتما باید کنترل شود. از همین رو برای زنانی که به علت پوشش، کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، مصرف مکمل های دارویی ضروری است.

وی با اشاره به وجود ویتامین دی در مواد غذایی روزانه همچون سبزیجات و لبنیات، ادامه داد: در کنار این مواد طبیعی، مصرف مکمل های دارویی همچون کلسیم و ویتامین دی، هم به صورت خوراکی و هم تزریقی، به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه بنا به دستور پزشک توصیه می شود. انجام آزمایش تراکم استخوان در بازه زمانی هر 6 ماه تا یکسال یک بار، ارزیابی میزان اثربخشی این داروها را امکان پذیر می کند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، انجام آزمایش ها از جمله آزمایش خون برای پایش میزان ویتامین دی موجود در بدن به علت احتمال وجود کمبود شدید یا حتی مسمومیت دارویی ناشی از زیاده روی در مصرف مکمل ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بهداشت نیوز نوشت، دکتر براتی در خصوص عوارض این اختلال تصریح کرد: پوکی استخوان منجر به شکستگی های ناشی از عدم کفایت استخوانی (Insufficiency)، به ویژه در قسمت فوقانی بازو، مچ دست و ناحیه لگن می شود. این اتفاق در افراد دچار پوکی استخوان حتی بر اثر ضربه ای کوچک بروز می کند که گاهی نیاز به درمان جراحی دارد.

متخصص ارتوپدی با بیان اینکه شکستگی های ناحیه لگن ممکن است با مرگ و میر همراه باشد، افزود: پوکی استخوان به علت بالابردن ریسک شکستگی و عوارض جبران ناپذیری که به همراه دارد، باید پیشگیری شود.

دکتر براتی، ضمن ارائه هشدار نسبت به مصرف بی رویه مکمل ویتامین دی که تجویز آن با شیوع بیماری کرونا در کشور و ارایه گزارش هایی مبنی اثربخشی این مکمل در پیشگیری از ابتلا به کووید-19 رو به افزایش است، اظهار کرد: ویتامین دی به هیچ وجه نبابد خودسرانه مصرف شود، چراکه عوارض شدیدی به همراه دارد. به طور کلی در صورت نبود ناراحتی های اسکلتی، سطح ویتامین دی در بدن بانوان بالای 40 سال و آقایان بالای 55 سال، هر 6 ماه یکبار، با انجام آزمایش خون باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار