| کد مطلب: ۱۰۵۶۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد

شروع دوباره جبهه اصلاحات برای فعالیت تشکیلاتی/ غیبت چند چهره سرشناس در دوره جدید

اعضای حقیقی جبهه اصلاحات انتخاب شدند. با انتخاب این اعضا به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد آغاز روند فعالیت تشکیلاتی جبهه اصلاحات خواهیم بود. بر اساس اخبار انتشار یافته بهزاد‌‌ نبوی، فخرالسادات محتشمی‌پور، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، عماد بهاور، بدرالسادات ‌مفیدی، سیدحسن رسولی، معروف صمدی، اسماعیل گرامی‌مقدم، فاطمه سعیدی، محسن هاشمی، غلامرضا ظریفیان، محمد مقدم، آذر منصوری و محسن آرمین اعضای جدید حقوقی جبهه اصلاحات هستند که در کنار اعضای حقوقی جبهه اصلاحات که اصولا دبیرکل‌ احزاب اصلاح‌طلب هستند در ارتباط با کم و کیف ورود جریان اصلاحات به انتخابات تصمیم خواهند گرفت.

شروع دوباره جبهه اصلاحات برای فعالیت تشکیلاتی/ غیبت چند چهره سرشناس در دوره جدید

آرمان ملی آنلاین:  در این دوره فعالیت جدید جبهه اصلاحات خبری از حسین مرعشی، محسن میردامادی، علیرضا علوی‌تبار، حجت‌الاسلام سراج الدین موسوی و محمود صادقی به عنوان اعضای حقیقی عضو جبهه اصلاحات نیست. احتمالا تعدادی از این افراد خود تمایل نداشته‌اند که در جبهه حضور داشته باشند. در گذشته شاهد استعفای بهزاد نبوی و علوی‌تبار از عضویت در جبهه بودیم اما خبر عدم حضور حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران به عنوان عضو حقیقی جبهه جای تعجب دارد!

او در کنار برخی دیگر از اعضای جبهه اصلاحات در گذشته تلاش‌هایی در زمینه ایجاد تحول در هیات رئیسه جبهه اصلاحات خصوصا اعضای حقیقی جبهه انجام داده بود و عدم حضور وی به عنوان یک عضو حقیقی در جبهه اصلاحات نشان می‌دهد که وی احتمالا نتوانسته تحول مدنظر خود و برخی اعضای تحول‌خواه جبهه اصلاحات را عملیاتی ‌کند. برخی منابع در این ارتباط به «آرمان ملی» گفتند احتمالا او به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران از شرکت در جلسات جبهه خودداری خواهد کرد و اگر اینگونه باشد به نظر محمد طاهر نژاد به عنوان نماینده کارگزاران سازندگی به جبهه معرفی خواهد شد.

از سوی دیگر یکی از غایبان بزرگ و از اعضای حقیقی جبهه اصلاحات محسن میردامادی است؛ فردی که به جرات می‌توان او را مرد شماره یک تشکیلاتی اصلاح‌طلبان بعد از بهزاد نبوی دانست. حال باید دید چه فردی با قدرت کار تشکیلاتی او جایگزینش شده است. محمود صادقی نیز دیگر عضو حقیقی غایب است. در گذشته برخی اخبار از احتمال دعوت از اساتید دانشگاه، جامعه‌شناس و سیاستمدار معرف غیر حزبی به جبهه شنیده می‌شد که انتشار لیست جدید اعضای حقیقی نشان می‌دهد که یا اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند آنها را راضی به عضویت در جبهه کنند و یا اینکه اختلاف نظری در مورد حضور آنها در بین اعضای جبهه وجود داشته است. 

جبهه بدون تئوریسین اما تشکیلاتی

استعفای علوی‌تبار از جبهه اصلاحات در کنار فقدان حضور محسن میردامادی نشان می‌دهد که بار تئوریک جبهه اصلاحات در مقایسه با گذشته ضعیف شده است. هرچند حضور محسن آرمین در جبهه می‌تواند تا حدودی این خلأ را پر کند اما واقعیت آن است که جبهه اصلاحات اکنون بار تئوریک کمتری در مقایسه با سابق دارد، اما در برابر حضورغلامرضا ظریفیان به جای محمود صادقی که دارای وجهه تئوریک است در کنار معرف صمدی که به نوعی به اقلیت‌های قومی نزدیک است نقطه قوت این دوره جبهه اصلاحات است. البته حضور آذر منصوری، به عنوان یک بانوی توانای تشکیلاتی می‌تواند خلأ‌های فقدان حضور افراد اثرگذار در جبهه را پر کند. اما واقعیت آن است که با کنار رفتن میردامادی و علوی‌تبار به نظر بهزاد نبوی این چریک پیر وظیفه دوچندانی در دور تازه فعالیت جبهه اصلاحات خواهد داشت. 

چه کسی رئیس جبهه اصلاحات می‌شود!

در شرایط کنونی جبهه اصلاحات به رغم کنار رفتن برخی چهره‌های معروف با حضور دبیرکل‌ احزاب عضو در جبهه قدرتمند است و اگر احزاب نیز در آینده نزدیک عملا فعالیت‌های خود را آغاز کنند به نظر جبهه اصلاحات منسجم‌تر از گذشته می‌تواند برای حضور در انتخابات آماده باشد و زمینه هم با توجه به عملکرد مجلس و کاستی‌های دولت خصوصا در امور اقتصادی برای بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت آماده است. هر چند آنها سد محکمی به نام نهادهای نظارتی را برای حضور در انتخابات پیش‌روی دارند و از سوی دیگر مردم باید حضور حداکثری در انتخابات داشته باشند تا آنها به مجلس راه یابند که هر دوی این موانع به صورت جدی در برابر ورود واقعی جریان اصلاحات به انتخابات مجلس وجود دارد اما فارغ از این موارد به نظر می‌رسد انتخاب رئیس جبهه اصلاحات در این دوره از اهمیت برخوردار است. اخیرا نیز یکی از نمایندگان سابق اصلاح‌طلب گزینه‌های مختلفی را برای ریاست بر این جبهه مطرح کرده که اعلام این گزینه‌ها نشان می‌دهد این فرد تنها گزینه‌های مد نظر خود را مطرح کرده است و این گزینه‌ها کسی نمی‌تواند رئیس جبهه اصلاحات باشد.

زمانی که بهزاد نبوی از ریاست بر این جبهه استعفا داد برخی از دلسوزان و افرادی که به مناسبات جریان اصلاحات واقف بودند اعتقاد داشتند اولا کسی در حد و اندازه بهزاد نبوی در بین اصلاح‌طلبان نیست که همه او را قبول داشته باشند و در ثانی هر فردی دیگر مانند محمد رضا عارف بخواهد بر این جبهه ریاست کند خواستار تغییراتی در جبهه خواهد شد که شاید به ساختار واحد، هماهنگ و تشکیلاتی و منظم جبهه ثلمه‌ای وارد شود. از این منظر همه اعضای جبهه به رایزنی با وی و افراد اثرگذار در جبهه مشغول شدند تا نبوی هم استعفایش از جبهه را پس بگیرد و هم اینکه با توجه به جایگاه خود در میان اصلاح‌طلبان و بی‌مانندیش در تشکیلات سازی؛ رئیس جبهه اصلاحات باقی بماند. از این منظر باید گفت لباس ریاست بر جبهه اصلاحات در شرایط کنونی جز بر تن چریک پیر نخواهد رفت. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار