| کد مطلب: ۱۰۵۶۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد

ممنوعیت خرید و فروش یک نوع سیگار در ایران

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ نوع ماده دخانی بی‌ضرری وجود ندارد، گفت: نیکوتینی که در سیگارهای الکترونیک وجود دارد به مراتب بیشتر از سیگار است و سبب وابستگی فرد می‌شود.

ممنوعیت خرید و فروش یک نوع سیگار در ایران

آرمان‌ملی‌آنلاین ایسنا نوشت:  مهندس بهزاد ولی‌زاده در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، گفت: بحث تبلیغات دخانیات فقط موضوع فروش دخانیات نیست بلکه تبلیغ، ترویج و حمایت مالی از دخانیات هم مهم است. طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات دخانیات با اشکال مختلف ممنوع است. این اواخر به دلیل استراتژی شرکت‌های چند ملیتی تبلیغ کننده دخانیات، تبلیغات دخانیات به صورت غیر مستقیم جوانان را هدف گرفته است.

وی افزود: تحقیقات ثابت کرده است که بیش از ۳۰ درصد جوانان به دلیل تبلیغات جذب مصرف دخانیات می‌شوند. اضافه شدن عطر و طعم به مواد دخانی یکی از مصادیق دیگر تبلیغ است که حتی سبب می‌شود به خاطر عطر و طعم میوه افراد تصور کنند برایشان خاصیت هم دارد و اینها جوانان را هدف قرار می‌دهند. مصداق دیگر، تبلیغ نمایش مصرف محصول دخانی در شبکه نمایش خانگی است. با توجه به بحث جوانی جمعیت که از راهکارهای دولت است، اگر ما نتوانیم مصرف دخانیات را کنترل کنیم متاسفانه نمی‌توان امیدوار بود که بحث جوانی جمعیت را هم به خوبی دنبال کنیم.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد اگر برای مصرف دخانیلات اقدام عاجلی انجام نشود ما در کنار پاکستان و مصر جزو کشورهایی خواهیم بود که بیشترین مصرف را در جهان خواهیم داشت، بنابراین سیاست‌ها بابد بتوانند مصرف دخانیات را کاهش دهند.

ولی‌زاده با اشاره به عوارض سیگارهای الکترونیک و ویپ، اظهار کرد: قانونا خرید، فروش، واردات و صادرات "ویپ" ممنوع است. تمام این نوع محصولات را هم همین صنایع دخانی تولید کردند یعنی همین سیستم گرمایشی یا ویپ را فیلیپ موریس که صاحب برند «مارلبرو» است تولید کرده و اعلام می‌کند می‌خواهد جهان را با همین محصولات بدون دخانیات کند. نیکوتینی که در سیگارهای الکترونیک وجود دارد به مراتب بیشتر از سیگار است و سبب وابستگی فرد می‌شود. مردم باید بدانند هیچ نوع ماده دخانی بی‌ضرر نیست.

وی در خاتمه بر لزوم اجرای قوانین در زمینه دخانیات تاکید کرد و گفت: باید هم افزایی و افزایش ارتباطات بین بخشی هم اتفاق افتد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار