| کد مطلب: ۱۰۵۵۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد

بررسی حاشیه‌های مدیریت شهری تهران در این روزها

از حکم قطع درختان تا ماجرای فیش حقوقی 106 میلیونی

حکم قطع ۵۰ درخت توسط شورای شهر تهران صادر شد؛ سازمان بازرسی و وزارت کشور به ماجرای فیش حقوقی ۱۰۶ میلیون تومانی در شهرداری تهران ورود می‌کنند؛ حاشیه‌های درهای جداسازی زنان و مردان در مترو و بیلبوردهای شهری و... در شهر چه خبر است؟

از حکم قطع درختان تا ماجرای فیش حقوقی 106 میلیونی

آرمان ملی آنلاین: شهر تهران این روزها دستخوش اتفاقاتی‌ست که نه توسط مردم که توسط مسئولین و مدیران شهری و غیر شهری، رقم خورده است. این‌ها اخبار شهر هستند؛ حکم قطع ۵۰ درخت توسط شورای شهر تهران، سازمان بازرسی و وزارت کشور به ماجرای فیش حقوقی ۱۰۶ میلیون تومانی در شهرداری تهران ورود می‌کنند، تخلف پرداخت بیش از ۷ برابر حداقل حقوق به یک مدیر، حاشیه‌های درهای جداسازی زنان و مردان در مترو و بیلبوردهای شهری و... 

حقوق نجومی

نگاهی به این اخبار را از فیش حقوقی 106 میلیون تومانی شروع می‌کنیم با این توضیح که محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه وزارت کشور باید گزارش مستندی از نحوه پرداخت حقوق‌ها در شهرداری تهران ارائه کند، گفت: به هیچ وجه نباید خالص دریافتی کارکنان و مدیران نهادهای دولتی و عمومی که تمام یا بخشی از اعتبارات آنها از بودجه عمومی کشور تامین می‌شود، بیش از سقف حقوق تعیین‌شده توسط مجلس یعنی هفت برابر حداقل حقوق باشد و اگر هر دستگاهی بیش از این به کارکنان و مدیران خود حقوق بدهد، عملا در راستای پرداخت حقوق‌های نجومی گام برداشته است. 

در روزهای اخیر انتشار فیش حقوقی ۱۰۶ میلیون تومانی یکی از مدیران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مجددا باعث ایجاد ابهامات و گلایه‌های فراوانی در میان شهروندان درباره پرداخت ارقام غیرمتعارف به عنوان حقوق و مزایا در مدیریت شهری پایتخت شده است؛ زیرا در ماه‌های اخیر چند مرتبه شاهد انتشار فیش‌های حقوقی کارکنان و مدیران شورا و شهرداری تهران در فضای مجازی بوده‌ایم که همگی از پرداختی‌های ماهانه بالا از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به این افراد حکایت داشتند. 

در چنین شرایطی انتشار فیش حقوقی ۱۰۶ میلیون تومانی بار دیگر این سوال را برای افکار عمومی به وجود آورده است که اساسا دریافتی ماهیانه برخی افراد در شورا و شهرداری تهران چگونه محاسبه می‌شود که فاصله زیادی با بسیاری از کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی دیگر و حتی پرسنل خود مدیریت شهری پایتخت دارد و چرا برخی مدیران میانی و نه الزاما مدیران ارشد شورا و شهرداری تهران، چنین حقوق‌های بالایی را دریافت می‌کنند؟ 

البته اخیرا پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران به ایلنا گفته است که تمام فیش‌های حقوقی منتشرشده از کارکنان و مدیران شورا و شهرداری در ماه‌های اخیر شامل معوقاتی از ماه‌های قبل بوده و ارقام درج‌شده در این فیش‌ها نشانگر میزان واقعی دریافتی ماهیانه این افراد نبوده است؛ درباره فیش حقوقی اخیر نیز رضا شرفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند این‌طور توضیح داده است که ۵۷ میلیون تومان از رقم ۱۰۶ میلیون تومانی درج‌شده در این فیش مربوط به معوقات چهارماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بوده و حقوق ماهیانه فردی که فیش او منتشر شده، در مرداد سال گذشته ۴۹ میلیون تومان بوده است. 

در این میان نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که رقم ۴۹ میلیون تومان، سقف حقوق ماهانه تعیین‌شده توسط مجلس شورای اسلامی برای کارکنان نهادهای دولتی و عمومی مختلف از جمله شهرداری تهران در سال گذشته محسوب می‌شد و توضیحات اخیر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند بازهم این سوال را در افکار عمومی پدیده آورده است که چرا یکی از مدیران میانی شهرداری تهران، هر ماه باید به اندازه سقف تعیین‌شده توسط مجلس حقوق بگیرد؟

پرده‌های گلدار مترو

اما در خصوص پرده‌های گلدار یا ساده‌ای که در مترو زنان را از مردان و آن‌ها را از همدیگر جدا می‌کند، جعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران این نوع رفتارها در شهرداری را ناشی از بی‌تدبیری می‌داند. 

او درباره درهای جدید جداکننده در واگن‌های مترو و برخی انتقادها درخصوص ایمنی مسافران در زمان خطر و تخلیه مسافران به خبرآنلاین گفت: «تفکیک واگن خانم‌ها و آقایان اتفاقی است که پیش از این رخ داده و در بسیاری از متروهای دنیا هم این کار انجام می‌شود لذا به اصل قضیه ایراد جدی وارد نیست؛ اما درهایی که گذاشتند به لحاظ ایمنی حتما باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ مخاطره‌ای در زمان تخلیه اضطراری به وجود نیاورد و مدیران شرکت بهره‌برداری مترو با توجه به اینکه باید همه استانداردها را رعایت کنند به‌خصوص در حوزه ایمنی مطمئنم این ملاحظات را داشتند ولی اگر نقصی هم باشد حتما از شرکت مترو درخواست می‌کنیم که ایمنی مسافران را در اولویت قرار دهند و طراحی این تفکیک به‌گونه‌ای صورت گیرد که در زمان‌های اضطرار هیچ مشکلی برای تخلیه مسافران نباشد.»

او درخصوص اینکه به نظر می‌آید مدیران شهری برخلاف اینکه مدعی هستند برخی به دنبال حاشیه‌سازی‌اند، خودشان می‌خواهند ایجاد حاشیه کنند، طرحی قدیمی را در زمانی که ممکن است برداشت‌های متفاوتی شود؛ اکران می‌کنند یا درهای حائل قدیمی را دوباره به بهانه طراحی‌های جدید خبری می‌کنند تا واکنش‌هایی را به دنبال داشته باشد، توضیح داد: «بیشتر از اینکه چنین کاری را یک کار حرفه‌ای ببینم و فکر کنم کاری است که ممکن است با هدف حاشیه‌سازی و ایجاد حساسیت انجام شده باشد، به‌نظر می‌آید رنگ و بوی بی‌تدبیری دارد و شاید کسانی که این‌گونه طرح‌ها را اجرا می‌کنند به تبعات اجتماعی یا به‌دنبال راه‌حل‌هایی بگردند که حداقل واکنش‌های اجتماعی را داشته باشد. مشکل‌مان نه در این بحث، بلکه در خیلی از موضوعات این است که افراد گاهی اوقات کارهایی انجام می‌دهند که هزینه‌های بیجا برای کشور می‌سازد و نباید این اتفاق بیفتد و باید طوری کارها انجام گیرد که احساسات، عواطف و خواست مردم و ملاحظات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تماما در کنار هم دیده شود.»

او ادامه داد: «اگر گاهی بی‌سلیقگی در کارها که ناشی از بی‌تجربگی است رخ دهد جز اینکه هزینه برای کشور بسازد فایده دیگری ندارد. هر تصمیمی به‌خصوص در کارهایی که با مردم مواجه است باید با تدبیر، عقلانیت، درایت و تجربه به شکلی انجام شود که واکنش‌های اجتماعی و هزینه‌سازی بی‌جهت برای جامعه نداشته باشد.»

در هفته‌های گذشته رسانه‌ای شدن موضوع درهای حائل در واگن‌های مترو با طرح‌های گل و شکوفه موضوع شوخی و کنایه کاربران فضای مجازی شد. برخی نیز انتقادهایی از نظر ایمنی به این درهای جدا کننده جدید داشتند و گروهی نیز این جداسازی را در راستای اقدامات مدیریت شهری در برخورد با زنان فاقد پوشش رسمی توصیف می‌کردند. 

انتقادها تا جایی بود که مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در توضیح این طرح‌ها گفت: نصب درهای حائل برای ممانعت از ورود آقایان به واگن زنان، با طرح‌های مناسبتی، فرهنگی و تبلیغاتی پوشیده شده که این طرح‌ها با توجه به شرایط قابل تغییر است. این موانع شیشه‌ای است و همکاران ما برای اینکه تنوع و حال و هوای بهاری به آن بدهند یک طرح و استیکر گلدار روی شیشه نصب کرده‌اند. هدف اصلی از نصب موانع شیشه‌ای جلوگیری از ورود آقایان به واگن‌های ویژه زنان است و طرحی که روی شیشه نصب می‌شود، متغیر است. 

قطع درختان

و اما در مورد حکم قطع ۵۰ درخت توسط شورای شهر تهران؛ ایسنا نوشته که یکی از اعضای شورای شهر، با بیان اینکه حکم قطع ۵۰ اصله درخت در بوستان کوهپایه صادر شده است گفته این در حالیست که این بوستان در محاصره برج‌های بلند مرتبه قرار گرفته است. او ادامه داده که ما حاضریم برای اینکه توجه مدیران شهری، رسانه‌ها و مردم به این موضوع جلب شود زنجیره انسانی به دور این بوستان بکشیم تا از قطع این درختان جلوگیری شود. 

مهدی چمران، رئیس شورا هم در واکنش به این سخنان گفته؛ مگر می‌شود درخت را قطع کرد. درخت یک موجود مقدس است که در برخی مناطق حتی به آن دخیل می‌بندند و قاضی نمی‌تواند حکم قطع درخت بدهد؛ چرا که در این بوستان درختان ۲۰ ساله کاشته شده است و ما سخت ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم و از نیروی انتظامی هم توقع نداریم که از افرادی که می‌خواهند درخت را قطع کنند حمایت کنند .

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار