| کد مطلب: ۱۰۵۵۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

دانش‌آموزان بی‌حجاب امتیاز انحصاری حدادعادل!؟

«مانند مدارس آقای حداد عادل باید عمل کرد» یا « از سال ۹۶ پیشنهاد دادیم که مانند مدارس خاص و مدرسه حداد عادل حجاب در مدارس دخترانه اجباری نباشد. روی پیشنهاد پیگیری و پافشاری کردیم ولی تنگ‌نظران ممانعت کردند! شرعا هم در محیطی که نامحرم نیست نمی‌توانید حجاب را اجبار کنید!»؛

دانش‌آموزان بی‌حجاب امتیاز انحصاری حدادعادل!؟

آرمان ملی آنلاین – یاسمین طالقانی:  این جملات پیشنهاد معصومه ابتکار، معاون روسای‌جمهور خاتمی و روحانی است. ماجرای مدارس حدادعادل چیست که ابتکار به نیکی از آن یاد می‌کند و چرا در این مدارس شرایط با مدارس دیگر متفاوت است؟ ابتکار چندی پیش به شرایط این مدارس چنین اشاره کرده بود: «اگر مدرسه‌ای دخترانه است باید سعی کنیم، اشراف نداشته باشد و در آنجا بچه‌ها آزاد باشند. کمااینکه من با آقای حداد عادل در این موضوع صحبت می‌کردم و ایشان می‌گفتند که مدرسه دخترانه‌ای که زیرنظر مجموعه ایشان است، سال‌هاست که اشراف ندارد و دختران مکلف هستند که با ورود به مدرسه مقنعه را بردارند. ما هم در این زمینه کاری را با آموزش و پرورش آغاز کرده‌ایم که با مطالعه کامل مدارس و تقسیم‌بندی آن‌ها در ۴ تا ۵ طبقه، بررسی‌ها ادامه دارد. گزارش اولیه نیز تهیه شده است. ما با وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه در رفت و آمد بودیم که ابتدا مدرسه بزرگ را برای این منظور، مهیا و مناسب‌سازی کنیم.»

ورود مردان ممنوع 

«فرارو» می‌نویسد: «دبیرستان دخترانه «فرهنگ» در منطقه الهیه خیابان چناران کوچه یاسمن واقع شده است. خانه‌ای قدیمی با حیاطی نسبتا بزرگ که وجود درخت و گیاهان سرسبز، نمای زیبایی به حیاط این مدرسه داده است. این دبیرستان و عموما دبیرستان‌های فرهنگ صرفا دانش‌آموزانی را می‌پذیرند که می‌خواهند در رشته علوم انسانی درس بخوانند. برای تحصیل در این مدارس حتما باید آزمون ورودی بدهید و معدل دانش‌آموز بالای ۱۹ باشد. این مدرسه درست روبه‌روی سفارت سوئیس قرار دارد و ورودی مدرسه درب آهنی بزرگی قرار دارد که به هیچ عنوان نمی‌توانید داخل مدرسه را ببینید. پوشیدن چادر در این مدرسه اجباری است و دانش‌آموزانی که در این مدرسه ثبت‌نام می‌کنند حتما باید این قانون را رعایت کنند. یکی از دانش‌آموزان این مدرسه به «رویداد۲۴» می‌گوید: اگر آنها بیرون از مدرسه توسط مسئولان مدرسه بدون چادر دیده شوند، روز بعد حتما به آن‌ها تذکر داده می‌شود. با اینکه این مدرسه فقط در رشته علوم انسانی دانش‌آموز جذب می‌کند، اما به‌علت کوچک بودن مدرسه در هر مقطع تنها یک کلاس وجود دارد که تعداد دانش‌آموزان هر کلاس نیز به ۳۰ الی ۳۵ نفر می‌رسد. تا جایی‌که خبرنگار رویداد۲۴، اطلاع پیدا کرده است، هیچ مردی اعم از نگهبان مدرسه و پدران دانش‌آموزان نیز حق ورود به محیط مدرسه را ندارند و اگر کاری باشد، مسئولان و معلمان مدرسه به جلوی در مدرسه می‌آیند تا با آنها صحبت کنند. بخش ورود مردان به مدرسه، با درب آهنی بزرگی جدا شده بنابراین اگر اولیای دانش‌آموزان بخواهند از وضعیت درسی فرزندشان با خبر بشوند، از همان قسمت به کانکس ورودی مدرسه هدایت می‌شوند که برای مردان تعبیه شده است.» «فرارو» به این نکته هم اشاره کرده که دختر و عروس حداد عادل نیز در این مدرسه تدریس می‌کنند. یکی از دانش‌آموزان می‌گوید که خود حداد عادل برخی روز‌ها برای تدریس دروسی مانند بینش اسلامی و تفسیر قرآن به این مدرسه می‌آید. احتمالا حداد عادل تنها مردی است که توانسته به این دبیرستان قدم بگذارد!

تاکید ابتکار بر حضور بدون حجاب در مدارس

ابتکار در سال 98 که معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده بود، به این نکته اشاره کرد که «حجاب در برابر نامحرم واجب است. در مدارس ما نامحرم وجود ندارد و طراحی مناسب ساختمان بدون اشراف در آموزش‌وپرورش به دختران اجازه می‌دهد که بدون حجاب در کلاس درس حضور یابند و به‌راحتی ورزش کنند. اگر این واقعیت‌ها را نادیده بگیریم فشارهای تجمعی بر دختران تحمیل می‌شود و محدودیت‌هایی این‌چنینی باعث ایجاد مشکلات اجتماعی می‌شود. در حوزه برنامه‌ریزی، مساله عدالت جنسیتی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.»

محرم‌سازی چه شد؟

تنها راه ایجاد شرایط برابر برای دختران مدارس مختلف با مدارس حداد عادل محرم‌سازی مدارس دخترانه است. اصطلاح «محرم‌سازی» را نخستین بار «رابعه امامی رضوی»، مشاور امور زنان وزارت وزیر آموزش و پرورش به کار برد که حالا از جزئیات این طرح و تلاش برای اجرای آن می‌گوید. او در پاسخ به این پرسش که «محرم‌سازی دقیقا چیست و در این طرح چه تغییری در مدارس رخ خواهد داد؟» اظهارکرد: «محرم‌سازی دقیقا به این صورت است که مدارس دخترانه به شکلی ساخته یا بازسازی شوند که اشراف همسایگی نداشته باشد و بچه‌ها بتوانند در مدرسه حجاب خود را بردارند. در واقع هدف این است که دختربچه‌ها نشاط و شادابی بیشتری داشته باشند.» اما ظاهرا اراده‌ای برای این محرم‌سازی نیست و تنها با ثبت‌نام در مدارس حدادعادل است که دختران می‌توانند در بدو ورود به مدرسه حجاب خود را کنار بگذارند. محرم‌سازی شاید وقتی دیگر!

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار