| کد مطلب: ۱۰۵۵۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

پرویز پرستویی: نگاه به لبخند یک خانم گناه ندارد؟

تفاوت لبخندهای 3 رئیس‌جمهور به زنان!

عباس عبدی: «بی‌نیاز از هر توضیحی است... تهران و دمشق»

آرمان ملی - مطهره شفیعی: موضوع حجاب در جامعه هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد واتفاقاتی رخ می‌دهد که توجه افکارعمومی را به سمت خود جلب می‌کند، مانند سلام رئیسی به 2 مقام زن سوریه در مراسم استقبال رسمی از او در دمشق، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. این 2 مقام زن در هیات سوریه، حجاب نداشتند و رئیسی از دست‌دادن با آنها خودداری کرد، اما به نشانه سلام، دست خود را بلند کرد و لبخند به لب داشت. آنها بثینه شعبان و لونا الشبل، مشاوران سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه هستند. گفتنی است همسر خود بشار اسد نیز حجاب ندارد و شاید به همین خاطر اسما اسد به اجلاس زنان تأثیرگذار در تهران دعوت نشد یا اگر شده بود حضور پیدا نکرد. این اقدام رئیسی با واکنش‌هایی همراه بود، چنانکه پرویر پرستویی از بازیگران مطرح کشور نوشت: «آقای رئیسی می‌خواهم از این عکس وام بگیرم و بگویم در این قاب که رئیس‌جمهور سوریه هم حضور دارد، خانمی بدون حجاب، بالبخند و دست به سینه مقابل شما ایستاده و شما هم با چهره خندان چشم در چشم آن خانم و دست راستتان را به علامت احترام بلند کردید! خب سوالم این است: شما که یک روحانی متشرع هستید، این لبخند و مستقیم به «صورت» یک خانم بی‌حجاب نگاه‌کردن گناه ندارد؟... در این 9 ماه گذشته چقدر خانواده‌ها داغدار شدند آن هم شروعش، مثلا برای بدحجابی بود... امروز هم در سفری که به سوریه داشتید در اخبار‌ها فرمودید ما برای رفع تخریب‌هایی که در سوریه به‌وجود آمده در کنارشان خواهیم بود! از نظر بنده هیچ اشکالی هم ندارد که در همه جای این جهان همه به فکر هم باشند و در کنارهم و در صلح و آرامش روزگار سپری کنند. ولی در حال حاضر عده زیادی از هموطنانمان به‌سختی روزگار می‌گذرانند! فقر، اعتیاد، بیکاری و بی‌هویتی (افراد بدون شناسنامه) در دور و برمان به‌وفور دیده می‌شود. روا نیست که بی‌توجه باشید...»
امام جمعه رشت چه کرد
تصاویر منتشرشده از رئیسی زمانی سوال‌برانگیز شد که در کنار اظهارات یکی از ائمه جمعه قرار می‌گیرد. روز پنجشنبه امام‌جمعه رشت گفت: «از تمام دخترانی که اینجا حجاب را رعایت نکردند، بیزارم.» رسول فلاحتی سپس جلسه را به علت کشف حجاب ترک کرد. این اظهارات با واکنش‌هایی همراه بود، مانند عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که نوشت: «بی‌نیاز از هر توضیحی است... تهران و دمشق.» «عصرایران» در واکنش به اظهارات امام جمعه رشت نوشت: «آقای امام جمعه، در سخنان خود نگفت که چون یکی از دستورات دینی رعایت نشده، جلسه را ترک می‌کند بلکه دغدغه این را داشت که فردا سایت‌ها ننویسند که فلانی در جلسه‌ای شرکت کرد که در آن چند نفر بی‌حجاب بودند... و جلسه را ترک کرد.»
تفاوت لبخندهای 3 رئیس‌جمهور
لبخند رئیسی به 2 خانم بی‌حجاب یادآور اتهاماتی است که اصولگرایان به خاتمی می‌زدند. فارس نوشته بود: «خاتمی که مواضع دهه قبل خویش را برای رأی آوری متناسب نمی‌بیند به شعارهای مبهم در زمینه حجاب و آزادی‌های ظاهری پرداخت از جمله در جایی می‌گوید: «زنان در جامعه ما مظلوم بوده و بسیاری از این مظلومیت‌ها نیز به بهانه و نام دین به آنها تحمیل شده است.» خاتمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان.‌اچ.‌کی» ژاپن درباره حجاب اظهارداشته: در آئین اسلام پوشش و رعایت موازینی برای زنان مورد توجه قرار گرفته و این مساله‌ای است که کل دنیای اسلام قبول دارد اگر این حجاب و پوشش مانع حضور زن و بروز شخصیت زن شود قطعا مضر است...» هنوز در اذهان هست که تندروها برای رسیدن به اهدافشان پروژه دست دادن خاتمی با زنان در ایتالیا را اجرا کردند و البته شکست خوردند. نکته قابل توجه این است که رسانه‌های اصلولگرا در برابر لبخند رئیسی به دو خانم بی‌حجاب سکوت کرده‌اند! حتی در برابر عکس انداختن احمدی‌نژاد با زنان بی‌حجاب در خارج کشور هم چندان اعتراضی نکردند چرا که روزی محبوب خودشان بوده است.
قرارگاه حجاب تاسیس شود
بی‌تردید موضوع حجاب سبب شده تا نگرانی اصولگرایان برای انتخابات مجلس افزایش پیدا کند. مواضع آنها تاثیر زیادی در رای مردم به کاندیداهایشان دارد بنابراین سعی می‌کنند تا موضوعی متعادل داشته باشند و آنچه در گذشته در ذهن داشتند را تا پایان انتخابات فراموش کنند و برخی دیگر اما ابایی ندارند مانند حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه که گفته است: «نکته مهم برخورد سلبی با بی‌حجابان است که خب طبیعتا باید بر اساس اینکه از دید رهبری جرم سیاسی تلقی شده است و این جرم سیاسی با بقیه جرم‌های سیاسی تفاوتی ندارد، بنابراین باید برخورد سلبی امنیتی با این عوامل صورت بگیرد و این هم نیازمند یک هماهنگی و هم‌صدایی در کشور دارد. اینگونه نباشد که یک دستگاهی با این موضوع قوی برخورد کند و یک دستگاه دیگر ضعیف. همه باید یک‌صدا شوند و شل‌کن سفت‌کن کار را دچار مشکل می‌کند. مثلا در فرودگاه برخورد صورت می‌گیرد در پاساژ صورت نمی‌گیرد، یا در یک مترو برخورد می‌شود در متروی دیگر نمی‌شود، خب این باعث سوءاستفاده می‌شود و نیازمند قرارگاه هماهنگ‌کننده در دولت است تا همه جا به‌صورت هماهنگ برخورد کنند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار