| کد مطلب: ۱۰۵۵۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد

وزارت ارتباطات در عمل مخالف فیلترینگ است؟!

برای همه ممنوع جز «افسران جنگ نرم»!

سود فروش فیلترشکن به جیب چه کسانی می‌رود؟

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: «کانال افسران جنگ نرم در نظر دارد در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جهاد تببین نیاز روزافزون به حضور کاربران انقلابی در شبکه‌ اجتماعی توئیتر در جهت مقابله با شبهات دشمنان ایران اسلامی و دفاع از کیان کشور اقدام به آموزش افراد علاقه‌مند به فعالیت در توئیتر نمایند.» یا در سایت آموزش افسران جوان جنگ نرم به برگزاری این دوره‌ها اشاره و در تبلیغ دوره آموزش از این عبارات استفاده شده است: «کار با تلگرام و بقیه پیام‌رسان‌ها رو از یه حرفه‌ای این کار یاد بگیر»، «اینستاگرامت رو قورت بده.»
وزارت ارتباطات هم اعتقادی به فیلتر ندارد
جالب اینجاست که وزارت ارتباطات هم که فیلترکننده شبکه‌های اجتماعی است در عمل اعتقادی به فیلترینگ ندارد و در اواخر فروردین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد برداشته‌شدن فیلتر از پیام‌رسان‌های خارجی گفت: «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در اختیار وزارت ارتباطات نیست که بخواهد آن را بردارد.» اما اخیرا معاون وزارت ارتباطات برای یک گفت‌وگوی ساده تصویری با صداوسیما از اسکایپ استفاده کرد! به‌عبارتی در حالی‌که دولت برنامه‌اش توجه به پیام‌رسان‌های بومی است، برخی از اعضای دولت به حرفشان اعتقادی ندارند و از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند. نکته قابل تامل آنجاست که موضوع صحبت اسکایپی معاون وزیر ارتباطات درباره قطع‌شدن پیام‌رسان‌های داخلی بود! اتفاقاتی که رخ داد نشان می‌دهد تبحر در اداره پیام‌رسان‌های داخلی کافی وجود ندارد. 2 اردیبهشت قابلیت اینترکانکش روی چهار پیام‌رسان داخلی اجرایی شد، چهار پیام‌رسان بله، ایتا، ‌آیگپ و گپ به یکدیگر متصل شدند. این پیام‌رسان‌ها به‌روزرسانی جدیدی ارائه دادند که حاوی امکان اتصال به مرکز تبادل پیام است. کاربران هر یک از این پیام‌رسان‌ها امکان ارسال پیام به مخاطبان خود را در سه پیام‌رسان دیگر را دارند. اما این پیام‌رسان‌های داخلی در 11 اردیبهشت همزمان باهم قطع شدند. پس از قطع این پیام‌رسان‌ها صدای اعتراضی شنیده نشد که نمایانگر میزان استقبال از این پیام‌رسان‌ها در داخل کشور است.
دنیا به کام وی پی ان فروشان
برخی از کاربران ایرانی ترجیح می‌دهند از وی پی ان استفاده کرده و هزینه آن را بپردازند اما به سراغ پیام‌رسان‌های داخلی نروند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در مهر ماه سال گذشته در واکنش عدم جرم‌انگاری خرید و فروش فیلترشکن می‌گوید: «تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا استفاده از فیلترشکن‌ها علاوه بر غیرمجازبودن، جرم‌انگاری هم شود. از فیلترشکن استفاده نکنند و استفاده از فیلترشکن‌ها برای دستگاه‌هایی مثل موبایل و لپ‌تاپ و… آسیب‌پذیری‌های جدی به‌دنبال خواهد داشت و راه رخنه هکرها را هموار می‌کند. فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیرمجاز است، ولی نسبت به آن جرم‌انگاری نشده است و اکنون تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که علاوه بر غیرمجازبودن، جرم‌انگاری شود.» مرور سایت‌های فروش وی پی ان به‌خوبی نشان می‌دهد؛ قیمت آن در سال جدید با جهش بالای قیمتی همراه شده و سود بالایی را نصیب فروشندگان فیلترشکن می‌کند. حدود ۳ ماه قبل، میانگین قیمت وی پی ان با ‌ای‌پی ثابت و حجم نامحدود تک کاربره، ماهیانه ۸۰ هزارتومان بود. اکانت دوماهه همین فیلترشکن ۱۳۰ هزارتومان و سه ماهه آن ۲۰۰ هزار تومان بود که در حال حاضر قیمت اکانت یکماهه آن زیر ۲۰۰ هزارتومان نیست. اما یک فیلترشکن خوب و پرسرعت که بدون قطعی است؛ اگر پیش از محدودیت‌های اینترنتی برای دو کاربر به‌صورت ماهیانه از ۱۰۰ هزارتومان بود؛ در سالجاری ۱۵۰ هزارتومان هم فروخته می‌شود. وب‌سایت‌های بی‌شماری در فضای مجازی وجود دارند که به‌راحتی فیلترشکن می‌فروشند و به شبکه شتاب هم متصل هستند. در یکی از این وب‌سایت‌ها، قیمت فیلترشکن چند کاربر که در سال گذشته، به‌صورت فصلی ۹۰ هزار تومان بوده به حدود ۴۴۰ هزار تومان رسیده است. در ضمن قیمت ۶ ماهه این وی پی ان نیز حدود ۸۰۰ هزار تومان است. برخی فیلترشکن‌های یکساله با قیمت‌هایی بالای ۱.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسند و عجیب اینکه کاربران نیز برای این فیلترشکن‌ها، هزینه می‌کنند. در واقع، کاربر ناچار است هر قیمتی برای یک وی پی ان گفته می‌شود را بپذیرد و هزینه کند؛ چون با فضای اینترنتی حال حاضر که توسط شرکت‌ها و اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی شکل داده شده، نمی‌تواند به واتساپ و اینستاگرام و بازی‌های مورد نیاز هر روزه‌اش وصل شود. اسفندماه سال گذشته، روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی برآورد کرد که حجم بازار فیلترشکن‌های پولی در ایران حدود «۱۶ هزار میلیاردتومان» در سال است. رقمی دو تا سه برابر درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران که به‌دست چرخه عظیمی از واسطه‌ها و فعالان حوزه فیلترشکن می‌رسد.
میدان سیاسی چپ و راست
در نهایت نباید از این نکته غافل بود که برخی قابلیت‌های شبکه‌های مجازی مانند سابق نیست چنانکه حضور کاربران فیک و نامشخص سبب اختلال در اطلاع‌رسانی به مردم شده است که این موضوع در بخش سیاسی پررنگ است چنانکه برخی با حضور در صفحات اصلاح‌طلبان علاوه بر توهین و افترا، اقدام به انتشار اخبار جعلی می‌کنند. انتقادات نادرست از اصلاح‌طلبان در توئیتر سبب بی‌اعتمادی‌بخشی از جامعه به این جریان شده و فضا به سمتی رفته است که اصلاح‌طلبان واقعی فرصت حضور و نشر دیدگاه‌هایشان را نداشته باشند. اما از سوی دیگر برخی اصولگرایان با اطمینان از عدم بداخلاقی سیاسی اصلاح‌طلبان هر آنچه در ذهن دارند را به‌عنوان واقعیت منتشر می‌کنند و حتی به افزایش تعداد حامیانشان می‌پردازند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار