| کد مطلب: ۱۰۵۴۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

نماینده مجلس: ۹۵ درصد نمایندگان از دعوت رئیسی برای ریاست جمهوری پشیمانند

دعوت اشتباه ،پشیمانی اشتباه

آرمان‌ملی- حمید شجاعی: بیش از 20 ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد و طی این مدت دولت در حوزه اقتصادی عملکرد مشخصی از خود بروز نداده است. اما آنچه که امروز از تاثیر عملکرد دولت در جامعه مشاهده می‌شود نوعی نارضایتی از رویکردها و عملکردهای دولتمردان است. نگاهی واقعی به شاخص‌های اقتصادی و شرایط اقتصاد کشور و معیشت مردم به‌خوبی بیانگر این موضوع است که دولت نتوانسته آنطور که باید رضایت مردم را جلب کند و امروز کمتر کسی است که از وضعیت اقتصادی رضایت داشته باشد. عدم برنامه‌محوری، ناکارآمدی برخی مدیران و عدم تعیین تکلیف مسائلی همچون برجام و سیاست خارجی تاثیرات مستقیمی بر نارضایتی جامعه داشته است. این در حالی است که دولت رئیسی قرار بود در حوزه‌های مختلف تغییر ایجاد کند. چنانکه رئیس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی خود از برنامه هفت هزار صفحه‌ای و اصلاحات اقتصادی سخن گفت. اما گذشت 20 ماه نشان می‌دهد که شاهد کمترین تغییرات مثبت در شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم هستیم. چنانکه یارانه 300 و 400 هزار تومانی نیز تاثیر چندان شگرفی در وضع معیشت مردم نگذاشته است. در حوزه سیاسی نیز شاهد نوعی فضای منفعل هستیم که نشاط سال‌های گذشته در آن دیده نمی‌شود چه اینکه در سال انتخابات که جریانات سیاسی باید از هم‌اکنون تحرکات و برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کنند؛ خبری از این مساله نیست. حال با تفاسیر امروز از عملکرد دولت و حال و روز جامعه کافی است بازگشتی به انتخابات 1400 داشته باشیم جایی‌که در اثنای حال و هوای انتخابات، ثبت‌نام‌ها و دعوت از چهره‌ها و شخصیت‌ها برای حضور در انتخابات بهارستان‌نشینان نیز در حرکتی عجیب و جالب به‌عنوان قوه مقننه از یک شخص برای حضور در انتخابات دعوت کردند. روزهای ابتدایی اردیبهشت سال 1400 بود که نمایندگان مجلس از سیدابراهیم رئیسی دعوت به‌عمل آوردند که در انتخابات حضور یابد و با میان‌داری اصولگرایان رای مردم را اخذ کرده و تشکیل دولت دهد. هر چند که آن انتخابات گذشت و رئیسی؛ رئیس‌جمهور شد؛ اما فضا و شرایط منبعث از عملکردهای دولتمردان به سمت‌وسویی پیش رفت که امروز برخی از نمایندگان خود از دعوت خود پشیمانند. چنانکه اخیرا شهریار حیدری، نماینده قصرشیرین گفته: «متاسفانه تعدادی ازنمایندگان مجلس از آقای رئیسی دعوت کردند که بیاید و رئیس‌جمهور بشود و این باعث زیرسوال رفتن مجلس شد.» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ‌«چند نماینده با خواهش و وعده وعید یک طوماری جمع کردند برای آقای رئیسی و الان هم 95 درصد آنها خودشان پشیمان هستند.» وی افزود: انتقاد مجلس به کابینه است و رئیس‌جمهور باید کابینه را به‌خصوص در حوزه اقتصاد ترمیم کند.» سیدمصطفی هاشمی‌طبا؛ فعال سیاسی نیز معتقد است: «دولت رئیسی نیروهایش را خوب انتخاب نکرده است. اگر الان افراد قدرتمند هم در دولت بودند، اما سیر جاری کشور درست نباشد آن افراد نیز دچار ناکارآمدی می‌شوند. دولت رئیسی خیلی درگیر جنبه‌های تبلیغاتی است.» جالب اینکه امروز کسانی از عدم کارآمدی برخی اعضای کابینه و مدیران صحبت می‌کنند که نه منتقد یا مخالف دولت بلکه حامیان و هواداران رئیسی و دولتش بودند. همین مساله است که نشان می‌دهد اگر نگوییم دولت کارآمدی لازم را ندارد، اما باید به این نکته اذعان داشت که دولت به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد.

هم دعوت اشتباه بود هم پشیمانی
یک نماینده ادوار مجلس درباره چرایی پشیمانی نمایندگان مجلس یازدهم از دعوت رئیسی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارداشت: این نمایندگان هم آن روزی که چنین نامه‌ای را نوشتند اشتباه کردند و هم امروز که می‌گویند پشیمان‌اند، اشتباه می‌کنند. محسن کوهکن گفت: نمایندگانی که دعوت به کاندیداتوری کردند، بر چه اساسی چنین دعوتی را انجام دادند؟ اگر شناخت داشتند و با شناخت نامه دعوت نوشتند، امروز نیز باید پای حرف‌شان بیایستند؛ اما اگر شناخت نداشتند و چنین نامه‌ای نوشتند اشتباه کردند و امروز باید پاسخگوی این دعوت باشند و توضیح دهند. مثلا سال 1400 برنامه‌های نامزدهای مختلف را بررسی کردند و متوجه شدند آقای رئیسی اهداف کیفی و کمی را بهتر برای اداره کشور تشریح کرده است و حالا وقتی تحقق آن اهداف سنجش می‌شود، در این زمینه‌ها نقدهایی وجود دارد و حتی می‌خواهیم از سازوکارهای نظارتی‌مان استفاده کنیم. وی افزود: مجلس ناظر بر دولت است و باید این نقش را ایفا کند، لذا وظیفه نماینده مجلس این نیست که از کاندیدای ریاست‌جمهوری دعوت کند یا از این دعوت پشیمان شود چون این اقدامات‌شان نمایندگی را پایین می‌آورد.

مردم در انتظار تحقق وعده‌ها
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و تاثیرات آن در جامعه اظهارداشت: قابل پیش‌بینی بود که دولت آقای رئیسی بخواهد اینگونه عمل کند و از ابتدا به‌خاطر نوع چینش کابینه می‌شد تصور کرد که دولت چندان عملکرد قابل قبولی از خود برجای نگذارد. علی صوفی به «آرمان‌ملی» گفت: به‌ویژه تیم اقتصادی دولت، تیمی نبود که تجربه کافی داشته باشد و از طرف دیگر آقای رئیسی برای آنها برنامه‌ای داشته باشد، از آنها تکلیف بخواهد، به آنها تکلیف کند و به‌صورت منطقی، علمی و با یک راهبرد مناسب اقتصادی به ویژه از این تیم بخواهد برنامه‌ای را پیش ببرد و کارنامه خود را ارائه دهد. دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات بیان کرد: گرچه آقای رئیسی مطرح کرد که چندین هزار صفحه برنامه نوشتیم و داریم اما عملا هیچکدام را اعلام نکرد. وی تصریح کرد: مردمی که به آقای رئیسی رای دادند انتظار دارند که شعارهای داده شده از سوی وی محقق شود. شعارهایی مثل مهار گرانی، پایین‌آوردن قیمت ارز و نرخ تورم، افزایش اشتغال و تولید مسکن که با در نظرگرفتن شاخص‌ها، عدد و رقم و کمیت‌ها به‌نظر می‌رسد در بیشتر این حوزه‌ها دولت عملکرد چندان مطلوبی نداشته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار