| کد مطلب: ۱۰۵۴۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد

معاون رئیس‌جمهور مطرح کرد

مذاکره حقوقی با آمریکا

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: مذاکره با آمریکا در دولت سیزدهم! موضوعی که چندان دور ازانتظار نبود و بسیاری معتقد بودند که مخالفان رابطه با آمریکا در دولت روحانی درصدد ثبت این اقدام در دولت رئیسی هستند. روزگذشته معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بهترین راه برای تعیین خسارات ایران ناشی از اقدامات آمریکا علیه ایران، مذاکرات حقوقی بین ایران و آمریکا در دیوان رسیدگی به حل اختلافات دو کشور است. در این سال‌ها هم مذاکراتی بین طرفین در موضوعاتی از جمله موضوعات حقوقی، دعاوی و خسارات انجام شده است. این مذاکرات به‌صورت طبیعی تا الان انجام شده است. محمد دهقان درباره پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای مذاکرات ایران و آمریکا برای جبران خسارات ایران، اظهارکرد: مذاکراتی هنوز انجام نشده است بلکه ما فقط در این زمینه به دولت پیشنهاد داده‌ایم. در موضوع خسارات وارده به ایران، طبق رای دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه باید در طول دو سال مذاکرات، میزان خسارات تعیین شود. وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد ما این است که این مذاکرات حقوقی در دیوان رسیدگی به اختلافات ایران و آمریکا که از ۴۰ سال پیش در لاهه تشکیل شده است، دنبال شود. آنجا سه داور از طرف ایران، سه داور از طرف آمریکا و سه داور هم داور وسط حضور دارند که این داوران وسط را دیوان‌عالی کشور هلند تعیین می‌کند. یک نماینده ما در آن دیوان داریم و یک نماینده هم آمریکا دارد. دهقان بیان داشت: ما پیشنهاد شفاهی خود را به دولت داده‌ایم و پیشنهاد کتبی را هم می‌دهیم و فکر نمی‌کنم کسی مخالفت داشته باشد.

توافق با آمریکا از یکسال پیش
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در جریان سفر به بیروت در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آخرین تحولات در این ارتباط، اظهارکرد: ما در خصوص تبادل زندانیان با طرف آمریکایی حدود ۱۳ ماه پیش توافق کردیم. آنها یک خانم دیپلمات انگلیسی را به‌عنوان نماینده خودشان به ما معرفی کردند. در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به‌عنوان یک موضوع کاملا انسانی و مورد توجه ایران، صورت‌جلسه‌ای بین نماینده فرستاده آمریکایی و طرف ایرانی امضا شد. وی با بیان این‌که ما هیچ محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان ممکن نداشتیم، تصریح کرد: اما به‌دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی، ماه‌ها اجرای این توافق و صورت‌جلسه به تعویق افتاد. امیرعبداللهیان افزود: تا این‌که در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورت‌جلسه مجددا به‌روزرسانی شود. به‌روزرسانی این سند در دستور کار ماست. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما موضوع زندانیان را یک مساله کاملا انسانی می‌دانیم و بر انجام آن بر اساس توافقی که می‌شود، تأکید داریم.

اظهاراتی با بوی مذاکره
از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بارها تمایل به مذاکره شنیده شده است مانند بهمن سال گذشته که رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: آمریکایی‌ها از طریق قطر به ایران پیام داده‌اند که خواستار مذاکره مستقیم با ایران هستند و علی باقری، معاون وزیر خارجه گفته بود: «ما با آمریکا ارتباط مستقیمی نداریم و طبیعی است که تبادل پیام بین ما و آمریکایی‌ها از طریق یک واسطه صورت می‌گیرد که گاهی این واسطه یک کشور اروپایی و یا یک واسطه غیراروپایی است؛ ما بر این اساس تبادل پیام را بین دو طرف داشتیم و الان این مساله هم وجود دارد. پس از آن حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه بیان داشت: طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با ایران است از جمله اینکه اصرار فراوانی برای مذاکره مستقیم با ایران دارد. اسفند سال گذشته هم حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرده بود، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق که از سفر واشنگتن برگشتند حامل این پیام بودند که طرف آمریکایی برای جمع‌بندی توافق آمادگی دارد، ما نیز همواره از مسیر دیپلماسی و مذاکره استقبال کرده‌ایم و از مذاکره فاصله نگرفته‌ایم. اما ند پرایس در پاسخ به سوالی مبنی بر آمادگی آمریکا برای پیگیری مذاکرات احیای برجام و اینکه آیا این موضوع صحت دارد؟ و اگر خیر، چرا از مقامات ایرانی می‌شنویم که آمریکا علاقه‌مند است و پیام ارسال می‌کند؟ با بیان اینکه نمی‌تواند به بخش دوم سوال پاسخ دهد، ادعا کرد: فقط مقامات ایرانی می‌توانند بگویند که چرا به گفتن این خبرها ادامه ‌دهند. مقامات ایرانی می‌توانند هر مقدار که بخواهند حرف خود را تکرار کنند، اما این، حقیقت پشت ماجرا را تغییر نمی‌دهد. پرایس در ادامه ادعاهایش، با اتهام‌زنی به ایران افزود: احیای برجام برای ماه‌هاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی مغایر با این امر را به ایران منتقل نکرده‌ایم. پیش از آن امیرعبداللهیان گفته بود: این آمادگی را داریم در چارچوب مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده و پیام‌هایی که بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه به‌صورت «نان پیپر» (none paper سند غیررسمی) تبادل شده که متضمن رعایت منافع همه طرف‌ها و البته خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران هست، نسبت به جمع‌بندی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنیم. تصور می‌کنم اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.

توافق نیازمند مذاکره است
حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی معتقد است: رسیدن به یک توافق پایدار و بلندمدت، بدون مذاکره مستقیم با آمریکا امکان‌پذیر نیست. من همواره تاکید کرده‌ام که مذاکره مستقیم ضروری است. در چند سال گذشته هم به ما ثابت شده است که اروپایی‌ها عملا به‌تنهایی کاری پیش نمی‌برند و جز اینکه مسیر توافق طولانی‌تر بشود، هیچ اثری نداشته‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار