| کد مطلب: ۱۰۵۳۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد هاشمی در گفت وگو با «آرمان ملی»:

رئیسی باید استراتژی تنش‌زدایی هاشمی را در منطقه دنبال کند

آرمان ملی - احسان انصاری: محمد هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما و برادر و رئیس دفتر آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. فردی که از ابتدای انقلاب تاکنون در فضای سیاسی کشور حضور داشته و همه فراز و نشیب‌ها را به چشم دیده است. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی چالش‌های موجود و چشم انداز آینده با محمد هاشمی گفت و گو کرده است. هاشمی معتقد است:« یکی از استراتژی‌های مهمی که در دولت آقای هاشمی دنبال می‌شد تنش‌زدایی در سطح منطقه و گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان بود. توافقی که در هفته‌های اخیر بین ایران و عربستان صورت گرفت در راستای استراتژی‌ای بود که دولت آقای هاشمی دنبال می‌کرد. در دولت آقای هاشمی رویکرد تنش‌زدایی در منطقه در دستور کار قرار داشت که در دولت احمدی‌نژاد متوقف شد و رویکرد دیگری در دستور کار قرار گرفت. دولت آقای رئیسی نیز باید همان استراتژی تنش‌زدایی منطقه‌ای دولت آقای هاشمی را دنبال کند». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

در حالی که کارشناسان از مدت‌ها قبل نسبت به ضعف برخی مدیران هشدار می‌دادند آقای رئیسی به تازگی چند وزیر و مدیر ارشد دولت را تغییر داده است. این تغییرات به چه میزان می‌تواند در روند حرکت دولت مثبت باشد؟ آیا این تغییرات را کافی می‌دانید؟
واقعیت این است ما از بیرون نمی‌توانیم به صورت دقیق از درون دولت صحبت کنیم. به هر حال ما در درون دولت حضور نداریم و از جزئیات تصمیم‌ها و دلایل آنها بی‌اطلاع هستیم. با این وجود نکته‌ای که درباره مدیریت کلان کشور وجود دارد این است که ثبات مدیریتی باید وجود داشته باشد و هرچه یک سیستم از ثبات مدیریتی بیشتری برخوردار باشد به همان صورت می‌تواند برای رسیدن به نتیجه مطلوب امیدوارتر باشد. این وضعیت تنها درباره دولت مصداق ندارد بلکه درباره سازمان‌ها و نهادهای مختلف وجود دارد. هر چه ثبات مدیریت بیشتر باشد به همان اندازه احتمال موفقیت یک مجموعه بیشتر خواهد شد. تغییراتی که در کوتاه مدت در دولت انجام می‌شود ثبات مدیریتی را از بین می برد. به عنوان مثال هنگامی که یک وزیر تغییر می‌کند و وزیر جدید روی کار می‌آید به دنبال تغییر معاونان و کسانی است که با مشی و روش کاری وی همراه باشند. به همین دلیل معاونان را نیز تغییر می‌دهد.به همین دلیل یک تغییر وزیر زمینه‌های بی ثباتی را در زیرمجموعه به وجود می آورد.از این نظر من تغییر مکرر وزرا و مدیران ارشد دولت را تأیید نمی کنم و معتقدم هرچه هم یک مدیر ضعیف باشد تغییر و بی ثباتی‌های ناشی از آن ضرر بیشتری به آن مجموعه خواهد زد.
آیا این موضوع درباره دولت سیزدهم که در برخی زمینه‌ها با ضعف مدیریت مواجه بوده نیز مصداق پیدا می‌کند؟
این موضوع درباره هر دولتی اعم از دولت آقای رئیسی و یا هر فرد دیگری مصداق دارد. در علم مدیریت ثبات مدیریت مورد تأکید قرار گرفته است. این وضعیت درباره هر سازمان و نهادی وجود دارد. ثبات در مدیریت در یک مجموعه شرایطی را به وجود می آورد که آن مجموعه بتواند به صورت بهتری برنامه‌ریزی کند.
در شرایط کنونی دولت با چالش‌هایی در عرصه بین‌المللی مواجه است که عبور از این چالش‌ها می‌تواند تا حدود زیادی شرایط مدیریت کشور را بهتر کند. به نظر شما دولت چگونه می‌تواند این چالش‌های بین‌المللی را از بین ببرد؟
یکی از اتفاقات خوبی که در هفته‌های اخیر در زمینه منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داد توافق ایران و عربستان و از سرگیری روابط دو کشور پس از هفت سال بود. این اتفاق خوبی است که می‌تواند زمینه گشایش‌های دیگری را نیز برای کشور به وجود بیاورد. من بر این باور هستم که هرچه بیشتر بتوان این رویکرد را گسترش داد و با کشورهای دیگر جهان نیز تعامل داشت به سود مردم و کشور خواهد بود. به هر حال ارتباط با کشورهای جهان به جز اسرائیل باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.ما باید براساس حفظ منافع خود با همه کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم. با این وجود این ارتباط باید براساس منافع کشور صورت بگیرد و به سود کشور باشد در غیر این صورت ضرورتی برای آن وجود ندارد. یکی از استراتژی‌های مهمی که در دولت آقای هاشمی دنبال می‌شد تنش‌زدایی در سطح منطقه و گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان بود. توافقی که در هفته‌های اخیر بین ایران و عربستان صورت گرفت در راستای استراتژی‌ای بود که دولت آقای هاشمی دنبال می کرد.در دولت آقای هاشمی رویکرد تنش‌زدایی در منطقه در دستور کار قرار داشت که در دولت احمدی‌نژاد متوقف شد و رویکرد دیگری در دستور کار قرار گرفت.
چگونه می‌توان استراتژی تنش‌زدایی منطقه‌ای و گسترش تعامل با جهان که استراتژی دولت آقای هاشمی بود را در شرایط کنونی نیز اجرایی کرد؟آیا دولت می‌تواند از توافق ایران و عربستان برای احیای برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند؟
دولت آقای رئیسی نیز باید همان استراتژی تنش‌زدایی منطقه‌ای دولت آقای هاشمی را دنبال کند. رهبران عربستان نیز قبل از توافق با ایران عنوان می‌کردند که باید برجام احیا شود و به سود کشورهای منطقه است که برجام احیا شود.البته موضوع برجام از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. نخست در زمینه ثبات و امنیت منطقه و جهان است وما باید بپذیریم که احیای برجام برای ثبات و امنیت منطقه و جهان مهم است و آثار مهمی به همراه خواهد داشت. عربستان قبل از توافق با ایران به آمریکا این پیشنهاد را داده بود که به برجام بازگردد و به دنبال این بودند که این اتفاق رخ بدهد.
مهم‌ترین چالش دولت در سال جاری در زمینه اقتصادی خواهد بود. دولت چگونه می‌تواند چالش‌های موجود اقتصادی و معیشتی مردم را مرتفع کند؟
دولت آقای رئیسی وعده‌ها و شعارهای اقتصادی زیادی به مردم دادند. به عنوان مثال عنوان کردند که سالانه یک میلیون مسکن در کشور می‌سازند. بدون تردید اگر این اتفاق در کشور رخ می‌داد با خود رونق اقتصادی به وجود می‌آورد. امور ساختمانی به مصالح مختلفی نیاز دارد که تأمین آنها می‌تواند بخش‌های مختلف تولیدی را رونق بدهد. اگر دولت بتواند به وعده‌هایی که در این زمینه داده جامه عمل بپوشاند واحدهای تولیدی زیادی فعال می‌شوند. اگر واحدهای تولیدی افزایش پیدا کند میزان اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر بحران مسکن نیز در کشور فروکش می‌کند و ساماندهی می‌شود.هنگامی که به‌واسطه این رویکرد نرخ بیکاری کاهش پیدا کند ارزش پول بالا می‌رود.این موضوع می تواند در مهار تورم و رشد تولید که شعار امسال است موثر باشد.به همین دلیل ساخت یک میلیون مسکن می‌توانست در کشور رونق تولید و کاهش تورم به وجود بیاورد که متأسفانه براساس آمارهای رسمی این اتفاق در کشور رخ نداد. براساس آمارهایی که دولت عنوان می کند تنها25 درصد وعده دولت در این زمینه تحقق پیدا کرده است. این در حالی است که اگر دولت بتواند به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند تا حدود زیادی می‌تواند به رونق تولید در کشور کمک کند.
در ماه‌های گذشته تنش‌هایی در کشور وجود داشت. پیشنهاد شما برای افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی و عبور از این مسائل چیست؟
حکومت ما یک حکومت اسلامی است.اسلام نیز یک مکتب و یک نظام جهانی است و منحصر به کشور ما نیست. هنگامی که پیامبر اسلام(ص) به پیامبری مبعوث شدند همه مردم را به دین اسلام دعوت کردند. به همین دلیل اسلام یک دین جهانی است. این دین نیز دارای ارزش‌ها و بایدها و نبایدهایی است. زمانی یک مکتب می‌تواند موفق باشد که بایدها و نبایدها در آن رعایت شود و به ارزش‌های مورد نظر احترام گذاشته شود. این ارزش‌های یک دین است که به قانون تبدیل می‌شود و این قانون نیز شامل بایدها و نبایدهایی می‌شود. اینکه برخی بایدها و نبایدهای یک کشور را رعایت نکنند تخلف است و کسانی که از بایدها و نبایدها عبور کرده‌اند، متخلف هستند. در همه کشورهای جهان بایدها و نبایدهایی وجود دارد و برای خود ارزش‌هایی در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال سرعت زیاد در همه کشورهای جهان تخلف به شمار می‌رود و مشمول جریمه می‌شود. در اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در کشور به وجود آمد نیز عده‌ای از این بایدها و نبایدهای مکتب اسلام عدول کردند.
در سال جاری انتخابات مجلس برگزار خواهد شد. پیشنهاد و توصیه شما به مسئولان کشور برای به وجود آوردن شرایط مشارکت بیشتر مردم در انتخابات چیست؟
انتخابات در کشورهای دارای نظام سیاسی مردم سالار و دموکراتیک انجام می‌شود و حکومت‌های دموکراتیک به دنبال برگزاری انتخابات هستند. به دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی نیز یک نظام مردم سالار است انتخابات مهم است و از جنبه های مختلف حائز اهمیت است.مردم می‌توانند با حضور در پای صندوق‌های رأی کسانی رابه عنوان نماینده خود انتخاب کنند که دغدغه‌ها و دیدگاه‌های فکری و سیاسی آنها را دنبال کند.توصیه‌ای که بنده دارم این است که دولت و حاکمیت زمینه بیشتر مشارکت مردم را در انتخابات به وجود بیاورند تا مردم بتوانند گزینه‌های اصلح خود را به مجلس بفرستند. اینکه برخی به مردم می گویند در انتخابات مشارکت نکنید مخالف دموکراسی و مردم سالاری هستند.کسی که به مولفه‌های دموکراسی پایبند است نمی‌تواند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد و یا در آن شرکت نکند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار