| کد مطلب: ۱۰۵۳۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات اسناد افشا شده پنتاگون درباره ایران

مجموعه اسناد طبقه‌بندی شده پنتاگون به صورت آنلاین در یک فروم بازی به اشتراک گذاشته شده است. پلیس روز پنجشنبه یک عضو گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده ۲۱ ساله به نام «جک تکسیرا» را به ظن دست داشتن در افشای اطلاعات دستگیر کرده است. یک سند مربوط به تاریخ ۲۸ فوریه، با علامت «فوق محرمانه» و تهیه شده توسط آژانس اطلاعات دفاعی، جزئیات چهار سناریوی محتمل را که اسرائیل ممکن بوده طبق آن به اوکراین کمک مرگبار کند، شرح داده است. این سند همچنین «پیش‌زمینه» یک سناریوی در ارتباط با این شرایط را هم ارائه کرده است؛ در سند آمده «رهبران دفاعی اسرائیل پیشنهاد افزایش ریسک‌پذیری برای مقابله با ایران، از جمله پیشنهاد یک عملیات دوجانبه اسرائیل و آمریکا را داده‌اند.» با افزایش تنش‌ها در منطقه، دو کشور در مانور‌های نظامی مشترک شرکت کرده‌اند. در ژانویه امسال، ایالات متحده و اسرائیل بزرگ‌ترین مانور نظامی مشترک خود را در تاریخ انجام دادند. رزمایشی که بنا به گزارش‌ها، حملات هوایی به سایت‌های هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی می‌کرد. طبق این گزارش سناریوی محتمل دیگر این است که روسیه در اثر حمله دوره‌ای اسرائیل به سوریه «متحمل تلفات شود» و مستقیما هواپیما‌های اسرائیلی را هدف قرار دهد. این سند همچنین گزارش می‌دهد که اسرائیل به طور مرتب از ایالات متحده برای انجام حملاتی علیه منافع ایران در سوریه درخواست کمک کرده است. همین سند فهرستی از تسلیحات اسرائیلی را ارائه می‌کند که ممکن است به اوکراینی‌ها منتقل شود، مانند موشک‌های زمین به هوا و سیستم‌های ضد تانک ساخت اسرائیل. در این سند آمده است که چنین کمک‌های مرگباری ممکن است توسط اسرائیل «تحت فشار فزاینده ایالات متحده یا تضعیف روابطش با روسیه» به اوکراین منتقل شود.
جاسوسی برنامه هسته‌ای ایران
از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران، ایالات متحده در مسیر مقابله با دولت ایران بر سر برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قرار گرفته است. اسناد موجود تلاش‌های ایالات متحده برای رصد برنامه ایران را روشن کرده است. به گزارش رویداد۲۴ در یکی از اسناد آمده که بر اساس «گزارش‌های اطلاعاتی و تحلیل تصاویر»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برنامه‌هایی برای پرتاب موشک مجهز به ماهواره‌ای ارتباطی موسوم به ناهید- ۱ در اوایل ماه مارس داشته است. یکی دیگر از سند‌ها مربوط به گفت‌وگو‌های دو مقام ایرانی یعنی بهروز کمالوندی سخنگوی برنامه هسته‌ای ایران و محمد جمشیدی معاون سیاسی رئیس‌جمهور ایران در تشریح استراتژی آن‌ها برای مدیریت سفر رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در ماه مارس بوده است. در این سند به نقل از کمالوندی آمده که گروسی آماده «کاهش تنش اوضاع» در رابطه با گزارش آتی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه مارس منتشر شد، نشان داد که بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۳. ۷ درصد را در یک سایت هسته‌ای ایران پیدا کرده‌اند. سطح غنی‌سازی اورانیوم لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای ۹۰ درصد است، این گزارش نشان می‌دهد اورانیوم بسیار غنی‌شده کشف‌شده در نیروگاه اتمی فردو ممکن است یک نوسان اتفاقی باشد نه نشانه‌ای از برنامه ساخت سلاح در آینده. در سال‌های اخیر، پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و شکست جو بایدن در احیای آن، ایالات متحده رویکرد جنگ‌طلبانه در قبال ایران را ادامه داده است.
طرح اضطراری
روز ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱ درست چند روز قبل از مراسم تحلیف بایدن، ترامپ به اسرائیل دستور داد که از مقر فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا به منطقه فرماندهی مرکزی در خاورمیانه منتقل شود. به این ترتیب همکاری نظامی علیه ایران در منطقه تشدید شد؛ دستوری که بایدن هم آن را لغو نکرد. بر اساس گزارش اینترسپت، پنتاگون یک طرح اضطراری برای جنگ با ایران در سال ۲۰۱۹ تهیه کرده بود. به‌رغم افزایش تنش‌ها، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده علناً اعلام کرده‌اند که معتقد نیستند ایران تصمیم گرفته برنامه انرژی هسته‌ای خود را به برنامه ساخت بمب اتم تبدیل کند. در آخرین بررسی وضعیت هسته‌ای پنتاگون در اواخر سال گذشته چنین آمده است: «ایران امروز دارای سلاح هسته‌ای نیست و ما در حال حاضر معتقدیم که به دنبال آن نیست.» بیل برنز رئیس سازمان سیا اخیراً در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس در ماه فوریه این نکته را تکرار کرده است. برنز گفته «تا جایی که می‌دانیم ما معتقد نیستیم که ایران هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده، گرفته باشد.» عکس‌های اسناد اطلاعاتی فاش شده در چند ماه گذشته در پلتفرم پیام‌رسان «دیسکورد» دست‌به‌دست می‌شوند. این اسناد به موضوعات مختلفی می‌پردازد اما اکثر مواردی که تاکنون منتشر شده، تحلیل‌های مفصلی از پیشرفت جنگ در اوکراین و ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده از تعداد شرکا و دشمنان خارجی است. دولت ایالات متحده به طور رسمی صحت این اسناد را تایید نکرده است اما تحقیقاتی در مورد منشأ آنها آغاز شده که واقعی بودن آنها را نشان می‌دهد. این افشاگری زمانی رخ داده که درگیری در اوکراین و تنش‌های جاری در خاورمیانه مهم‌تر شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار