| کد مطلب: ۱۰۵۲۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

کوتـــاه

کلاهبرداری با ایجاد فروشگاه جعلی
لوازم خانگی
رئیس پلیس فتا ویژه شرق استان تهران از دستگیری فرد کلاهبردار که با ایجاد فروشگاه جعلی لوازم خانگی در واتساپ از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد، خبر داد. سرهنگ دوم حمیدرضا سلطان‌آبادی، گفت: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر خرید از یک فروشگاه جعلی لوازم خانگی در واتساپ که پس از واریز مبلغ بابت خرید اجناس به حساب فروشنده، پاسخگوی مشتریان نبود و اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. وی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و تخصصی، متهم را مورد شناسایی قرار دادند و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد. این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار و انگیره خود از این عمل را تهیه پول برای خرید خودرو خارجی مورد علاقه‌اش عنوان کرد. سرهنگ سلطان‌آبادی به شهروندان توصیه کرد: یکی از شیوه‌های کلاهبرداری در فضای مجازی ایجاد کانال‌های فروش اقلام مورد نیاز مردم با هدف کسب درآمد است، لازم است شهروندان حتما در خریدهای اینترنتی خود از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کرده و از هرگونه واریز وجه قبل از رویت کالا خودداری کنند.

کلاهبرداری در پوشش تورهای گردشگری
رئیس اداره فرهنگی اجتماعی پلیس آگاهی فراجا به مسافران نوروزی توصیه کرد که برای انجام مسافرت و جهت تهیه بلیت به مراکز و آژانس‌های مسافرتی معتبر که مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند، مراجعه کنید. سرهنگ محمد شریفی گفت: با توجه به نزدیک‌شدن به پایان سال و شروع تعطیلات نوروز برخی شهروندان از هم‌اکنون برنامه‌ریزی لازم برای انجام مسافرت‌های نوروزی را کرده‌اند و ضمن مراجعه به آژانس‌های مسافرتی اقدام به تهیه بلیت می‌کنند. وی افزود: به همین منظور افراد سودجو و کلاهبردار از این موقعیت سوءاستفاده کرده و برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود ابتدا دفتری را در سطح شهر اجاره، سپس با اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به تلفن‌همراه شهروندان، چاپ آگهی در مطبوعات و یا پخش آگهی در سطح شهر اقدام به تبلیغات فریبنده می‌کنند. سرهنگ شریفی با بیان اینکه این افراد شیاد در خصوص اعزام مسافران و گردشگران در ایام نوروز به شهرها و کشورهای مختف از طریق تورهای گردشگری فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در ادامه شهروندان نیز پس از ثبت‌نام و پرداخت وجه نسبت به تهیه بلیت اقدام و هنگام سررسید پرواز پس از مراجعه به فرودگاه پی به جعلی بودن بلیت برده و سپس متوجه می‌شوند شرکت مذکور تعطیل و متهمان متواری شده‌اند. رئیس اداره فرهنگی اجتماعی پلیس آگاهی فراجا ضمن هشدار به شهروندان گفت که برای انجام مسافرت و تهیه بلیت به مراکز و آژانس‌های مسافرتی معتبر که مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند، مراجعه کنند. وی با اشاره به اینکه از پرداخت هرگونه وجه و تحویل اسناد و مدارک به افرادی که با تبلیغات فریبنده مدعی اجرای تور با هزینه‌های پایین هستند بپرهیزید، تاکید کرد: به آگهی‌هایی که در فضای مجازی، روزنامه های کثیرالانتشار، سطح شهر و یا معابر عمومی در خصوص اعزام گردشگر به خارج از کشور توسط تورهای گردشگری (به‌خصوص در ایام تعطیلات نوروز) مشاهده می‌کنید، اعتماد نکنید. براساس گزارش سایت پلیس، سرهنگ شریفی گفت: برای اخذ ویزا به‌شخصه با ارائه گذرنامه به سفارتخانه‌ها مراجعه کنید و از دادن مدارک به افراد ناشناس یا افرادی که خود را نماینده آژانس‌ها معرفی می‌کنند و یا شرکت‌ها و آژانس‌های غیرمعتبر خودداری کنید.

تعمیرکار ماشین قربانی رسید‌ جعلی شد
رئیس پلیس فتا استان یزد از کشف پرونده‌ای خبر داد که فردی از طریق یک رسیدجعلی از یک تعمیرکار ماشین کلاهبرداری کرده بود. سرهنگ مرتضی ابوطالبی گفت: شاکی با ارائه شکوائیه اعلام داشت: «فردی جهت تعمیر ماشین خود به تعمیرگاهم مراجعه و پس از تعمیر و پایان کار، وی با نشان‌دادن یک رسید در گوشی تلفن‌همراه خود گفت که پول را به حسابم واریز کرده است، مدتی بعد که حسابم را چک کردم، متوجه شدم پولی به حسابم واریز نشده است، لذا خواهان رسیدگی دارم.» سرهنگ ابوطالبی افزود: با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص‌ شد که متهم پول را به حساب روشنده واریز ننموده است، بلکه یک رسیدجعلی که توسط نرم‌افزار‌های رسید‌ساز تولید شده است، را از طریق گوشی تلفن‌همراه خودش به شاکی نشان داده است و از این طریق وی را فریب داده و محل را ترک نموده است، در ادامه متهم با هماهنگی مقام قضائی به پلیس فتا احضار شد. این مقام مسئول ادامه داد: متهم در ابتدا منکر بزه‌ارتکابی شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات احصاء شده توسط کارشناسان این پلیس به‌ناچار لب به اعتراف گشود و بزه‌انتسابی را پذیرفت و پرونده برای سیر مراحل قضائی به دادسرا ارسال شد. این مقام انتظامی خاطر‌نشان کرد: فروشندگان به هیچ عنوان فریب افرادی که به فروشگاه مراجعه می‌نمایند و با نشان‌دادن یک رسیدجعلی در گوشی تلفن‌همراه خودشان وانمود می‌کنند که پول را به حساب فروشنده واریز نموده‌اند، را نخورند، بلکه ابتدا حساب بانکی خود را چک نموده و درصورت اختلال در سامانه پیامکی حتما موجودی حساب خود را از طریق اینترنت‌بانک، دستگاه‌های خود‌پرداز یا کارتخوان بررسی و پس از حصول اطمینان از واریز وجه، کالای مربوطه را تحویل خریدار دهند. رئیس پلیس فتا استان یزد به عموم مردم توصیه کرد: هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌‌رسان‌های‌‌ موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس‌ فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و یا با شماره گیری 096380 گزارش کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار