| کد مطلب: ۱۰۲۹۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد

یکه‌تازی تولیدکنندگان داخلی در بازار بدون مشتری

آرمان‌ملی: بررسی‌ها از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد نه تنها تولیدکنندگان این حوزه با وجود مصوبه وزارت صمت از درج قیمت تولید‌کننده به‌دلیل آنچه نوسان قیمتی مواد اولیه گفته می‌شود اجتناب کرده و در این راستا انجمن متبوع نیز در این خصوص نامه‌ای به وزیر صمت ارسال کرده بلکه تولیدکنندگان بدون هرگونه مجوزی نسبت به افزایش 3 تا 12 درصدی قیمت‌ها اقدام کرده‌اند از سوی دیگر بر اساس گزارشات مرکز آمار این بازار هم‌اکنون با رکود و کاهش تقاضا مواجه شده که دلایل عمده آن نبود طراحی و تنوع مناسب به‌همراه عدم امکان رقابت با محصولات مشابه خارجی عنوان شده است. درواقع همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد پس از ممنوعیت واردات محصولات خارجی به‌ویژه دو برند کره‌ای علاوه بر اینکه زمینه سوءاستفاده برخی از شرکت‌ها برای عرضه محصولات با برند کره‌ای رقیب فراهم شد، شکل‌گیری فضای انحصار در بازار باعث شد تا شاهد یکه‌تازی برخی از واحدهای تولیدی باشیم که از نبود فضای رقابت مصرف‌کننده را مجبور به خرید محصولاتی کنند که با قیمت برندهای باکیفیت و کیفیتی بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند. موضوعی که حضور بالای محصولات قاچاق خارجی و رکود حاکم بر بازار گویای تحقق پیش‌بینی‌های صورت گرفته درباره آینده صنعت لوازم خانگی است.
قیمت بالا در کنار ضعف فناوری
در این رابطه مرکز آمار در گزارشی که از بازار لوازم خانگی منتشر کرده دلیل عدم تمایل مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات ایرانی را 9 فاکتور اساسی عنوان کرده مهم‌ترین آنها کیفیت کمتر نسبت به نمونه‌‌‌های خارجی است، همچنین فناوری و نوآوری را دو مزیت محصولات خارجی نسبت به تولیدات داخلی صنعت لوازم‌خانگی ایران اعلام شده و سه دلیل عمده انتخاب محصولات خارجی از سوی مصرف‌کنندگان دوام بیشتر به‌دلیل قطعات بهتر و استفاده خلاقانه از طراحی در کنار فناوری بهتر و پیشرفته‌‌‌تر عنوان شده است. این طرح نشان می‌دهد کم‌رغبتی مشتریان به لوازم‌خانگی تولید داخلی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها قابل اعتمادنبودن، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی، قیمت نامناسب و فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان بود. همچنین فروشندگان اعلام کرده‌‌‌اند، مسائلی از قبیلی مصرف کمتر انرژی، حمایت کشورهای خارجی از صنعت لوازم‌خانگی در کنار اهمیت‌‌‌دادن به بازارهای خارجی از سوی تولیدکنندگان خارجی از مهم‌ترین دلایلی است که به اقبال بیشتر به تولیدات خارجی در ایران منجر شده است. در این میان فروشندگان معتقدند که به پنج ‌دلیل، تولیدات ایران در این بخش کیفیت همسان با نمونه‌‌‌های مدرن و خارجی ندارند؛ به این معنا که از آنجا که فناوری و نوآوری سطح بالایی در این محصولات به‌کار گرفته نشده، فاصله محصولات داخلی با تولیدات رقبای خارجی محسوس است؛ ضمن اینکه به‌دلیل بالابودن هزینه تولید، صنایع داخلی با مشکل کاهش کیفیت روبه‌رو هستند. در ضمن قطعات به کار رفته در محصولات خارجی نسبت به همین قطعات در تولیدات داخلی بهتر و از این ناحیه اعتماد و اطمینان به صنایع داخلی کمتر است. فقدان ‌خلاقیت در طراحی و بازار داخلی غیررقابتی از عوامل دیگر اختلاف کیفیت بین تولیدات داخلی و خارجی لوازم‌خانگی در بازار ایران است.
کیفیت و تنوع محصولات خارجی
همچنین بررسی‌ها از از واحدهای فروش در خصوص دلایل عرضه لوازم خانگی خارجی نشان می‌دهد که سهم تقاضا از طرف مشتریان با ۳۴درصد، کیفیت بهتر کالاهای خارجی با ۲۲درصد، فروش آسان‌تر محصولات خارجی برای فروشندگان با ۲۰درصد، سود بیشتر با ۱۰درصد، رقابت با سایر فروشندگان با ۵درصد، عدم‌استقبال از کالاهای ساخت داخل با ۵درصد و سایر موارد با ۴درصد بوده است. بر این اساس مهم‌ترین دلیل وضعیت بهتر لوازم‌خانگی خارجی، فناوری پیشرفته‌‌‌تر با ۲۶درصد، خلاقیت در طراحی مناسب‌‌‌تر با ۹/۱۹درصد، دوام بالا با ۹/۱۷درصد و اطمینان از کیفیت بالاتر قطعات به کار رفته در محصولات خارجی با ۸/۱۷ درصد در رده‌‌‌های اصلی تولید بهتر لوازم خانگی از سوی خارجی‌ها نسبت به تولیدکنندگان ایرانی قرار دارند. مصرف پایین انرژی با ۳/۷ درصد، سیاست‌های حمایتی کشورهای خارجی با ۱/۵ درصد، توجه به نیاز کشورهای مقصد با ۹/۲درصد و بازار رقابتی کشور صادرکننده با ۶/۲درصد و سایرعوامل با نیم‌درصد در رده‌‌‌های بعدی قرار گرفته شده است. در این گزارش مرکز آمار ضعف‌های تولیدات داخلی نیز بررسی شده که بی‌‌توجهی به فناوری روز و به‌کارگیری نوآوری در لوازم (با ۲۶درصد سهم) در کنار بالا بودن هزینه تولید و کاهش کیفیت (با ۲۶درصد سهم)، عدم‌اطمینان به کیفیت قطعات به کار رفته در کالا (با ۲۳درصد سهم)، فقدان ‌خلاقیت در طراحی (با ۱۸درصد سهم)، در کنار بازار غیررقابتی داخلی (با ۷درصد سهم) و سایر عوامل (با یک‌درصد سهم) است. همچنین در خصوص دلایل کم‌رغبتی مشتریان ایرانی به محصولات داخلی، ۱۰ دلیل مختلف به‌دست آمده که قابل اعتمادنبودن با ۲۱درصد، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی با ۱۶درصد، قیمت نامناسب با ۱۴درصد، فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان با حدود ۱۲درصد، خدمات پس از فروش ضعیف با ۱۱درصد، تجربه ناموفق از کالا با ۸درصد، عدم‌توصیه سایر مصرف‌کنندگان با ۸درصد، تبلیغات ضعیف با ۵درصد، توجه فنی فروشنده با ۲درصد و سایر موارد با ۲درصد مهم‌ترین مبانی بی‌‌توجهی مشتریان داخلی به محصولات ایرانی است. نکته حائز اهمیت در دلایل مشتریان برای خرید محصولات خارجی 8 دلیل ذکر شده که توجه تولیدکنندگان خارجی لوازم‌خانگی به کیفیت با ۲۷درصد، اهمیت دادن به برند کالا با ۲۵درصد، توجه به جذابیت ظاهری با ۱۹درصد و چشم‌‌‌ و هم‌‌‌چشمی با ۱۴درصد، اهمیت دادن به تبلیغات جهانی با ۶درصد، حمایت از تولید داخلی با ۵درصد، عدم‌حمایت از هویت ملی با ۲درصد و سایر عوامل با یک‌درصد قرار دارد. از سوی دیگر در حالیکه بررسی مراکز رسمی نشان می‌دهد اقبال مصرف‌کنندگان به لوازم خانگی داخلی به‌دلایل متعددی با وجود توقف حضور قانونی برندهای خارجی در بازار همچنان در سطح پایینی قرار دارد اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تولیدکنندگان این حوزه با وجود مصوبه وزارت صمت نه تنها نسبت به درج قیمت تولیدکننده آن هم به بهانه نوسان قیمت مواد اولیه اقدام نکرده‌اند بلکه اکثر برندها افزایش قیمت خودسرانه 3 تا 12 درصدی را اعمال کرده‌اند در واقع نامه هفته گذشته انجمن صنایع لوازم خانگی به وزیر صمت که خواستار امکان افزایش قیمت محصولات متناسب با نوسان قیمت مواد اولیه شده بود نشان می‌دهد این روند بدون هرگونه مجوزی در حال انجام بوده و بازار انحصاری زمینه هرگونه تصمیمی را برای تولیدکنندگان این حوزه فراهم آورده است این در حالیست که واحدهای فروش بارها از رکود حاکم بر بازار خبر داده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار