| کد مطلب: ۱۰۲۷۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد

مجلس از طرح صيانت كوتاه آمد

آرمان ملی - مطهره شفیعی: ظاهرا طرح صیانت ازحقوق کاربران در فضای مجازی در حال سپرده‌شدن به بایگانی تاریخ است و قرار نیست به این طرح دلواپسانه بیش از این پرداخته‌شود. طرح صیانت از حقوق کاربران از همان ابتدای مطرح‌شدن، با مخالفات‌های زیادی مواجه بود چرا که بسیاری این طرح را با هدف محدود کردن استفاده از اینترنت دانستند و چنین گفتند که نمایندگان دلواپس درصدد تبدیل شرایط ایران به کره‌شمالی هستند. بررسی وضعیت شهروندان کره‌شمالی نشان می‌دهد که حتی داشتن یک کامپیوتر شخصی در این کشور، مثل داشتن سلاح گرم جرم محسوب می‌شود. اگر از خیر دسترسی به اینترنت بگذریم، باید گفت که شهروندان عادی این کشور برای ارسال فکس نیز نیاز به مجوز دولتی دارند. با این همه، این به‌آن معنا نیست که در کره‌شمالی اصلا اینترنت وجود ندارد، هر چند که وضعیت انسداد شبکه اینترنت در این کشور نشان می‌دهد که شکل ویژه‌ای نسبت به تمام دنیا دارد. شرایط پیش بینی شده از سوی منتقدان طرح صیانت اگر کره‌شمالی نباشد، به سمت چین می‌رود یعنی کشوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۶۰درصد از مقررات اینترنتی‌اش توسط دولت این کشور ایجاد و توسط ISPها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اجرا می‌شود. این در حالی است که بیش از ۲میلیون نفر (نیم‌میلیون نفر بیشتر از تعداد اعضای ارتش چین) برای کنترل و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی با دولت چین همکاری می‌کنند. علیرضا وزیری، کارشناس امنیت سایبری ضمن پژوهش در زمینه وضعیت اینترنت در این کشور می‌گوید که «ایران به لحاظ تکنولوژیکی شبیه به چین است و ما در حال تبدیل شدن به یک چین کوچک هستیم.»
قالیباف پیشرو در لغو صیانت
همین نگرانی‌ها بود که مسئولان را به سمت یافتن راهکاری در جهت پایان دادن به صیانت سوق داد که نمونه آن را در اظهارات رئیس مجلس می‌توان مشاهده کرد. مواضع محمدباقر قالیباف از زمان مطرح شدن طرح صیانت تا امروز به‌گونه‌ای بوده که نشان می‌دهد مخالف تصویب این طرح است. دیروز هم در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که طبق آخرین تصمیمات قرار است در مرکز پژوهش‌های‌مجلس بررسی شود، تأکید کرد: روزی که کمیسیونی براساس اصل ۸۵ تشکیل شد در اولین جلسه ان شرکت کردم و صریح، روشن و شفاف به‌عنوان نماینده مردم با مردم صحبت کرده و گفتم مطمئن باشید اینجا موضوع بحث فیلترینگ وجود ندارد و یک فضاسازی اتفاق افتاده‌است. قالیباف ادامه داد: امروز اکثر جوانان خلاق، کارآفرینان و خیلی از موضوعات اقتصادی و تجاری که انجام می‌شود در مجموعه پلتفرم‌ها اتفاق می افتد و اقتصاد به آنجا انتقال پیدا کرده‌است. ما به دنبال تقویت اقتصاد هستیم و یا کاهش اقتصاد؟ ما می خواهیم شغل ایجاد کنیم یا از بین‌ببریم؟ ما حتما بستر شغل‌ها را آنجا می‌دانیم. محور اصلی اقتصاد دیجتیالی و دانش بنیان در پلتفرم‌ها است و ما به دنبال ایجاد هیچگونه محدودیتی نیستیم و فضاسازی صورت گرفت. ممکن است برخی افراد به‌دنبال این موضوع باشند اما نظر مجلس این نیست. گاهی برداشت‌هایی می شود و نظر یک نماینده را در شأن یک مجلس می‌بینند، حتی گاهی وقتی طرحی می‌آید و ۱۵ نفر امضا می‌کنند می‌گویند مجلس چنین تصمیمی دارد اما این فقط یک طرح پیشنهادی است. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: زمانی نظر مجلس مطرح است که یک طرح تبدیل به قانون شود مثل تولید قطعات که باز هم هنوز قطعی نیست و زمانی قطعی می‌شود که به تأیید شورای نگهبان برسد. سوالی هم از دلسوزان و آن‌هایی که در این بخش اطلاعات دقیقی دارند، می‌پرسم. در کجای دنیا فضای مجازی که در واقع فضای حقیقی است، بدون قانون است؟ اگر کسی در فضای مجازی کلاهبرداری کرد، قوه قضائیه چگونه رسیدگی کند؟ مالکیت های معنوی کجاست؟ یک کارخانه کوچک، مرغداری و گاوداری ارزشی دارد که وقتی بانک می‌برد به عنوان ضمانت می‌تواند از آن استفاده کند؛ چرا یک سایت، پلتفرم یا مجموعه‌ای که تبدیل به برندی در فضای مجازی شده و فعالیت اقتصادی دارد هیچ ارزشی نداشته و نمی‌تواند از آن به‌عنوان یک دارایی دیجیتالی یاد کند و به رسمیت شناخته شود.
«نه» بدنه رای اصولگرایان به صیانت
از سوی دیگر روز جمعه یک دختر جوان به پشت تریبون نماز جمعه تهران رفت و در مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی صحبت کرد. نکته قابل تامل تکبیر نمازگزاران پس از انتقادات دختر دانشجو از طرح صیانت بود. بی‌تردید اکثریت قشرحاضر در نماز جمعه با نمایندگان مجلس یازدهم هم نظر هستند اما این طرح چنان بود که در واکنش به اظهارات دختر دانشجو تکبیرهای بلندی فرستادند تا نشان دهند طرح نمایندگان مجلس یازدهم را قبول ندارند. در چنین شرایطی نمایندگان برای حفظ طبقه حامی خود که در انتخابات یازدهم به آنها رای داد، ناچار به کنار گذاشتن طرح صیانت است. همچنین دیروز نماینده مردم تبریز در مجلس از ممانعت عضویت وی پس از انتخاب از سوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها جهت عضویت در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از سوی رئیس این کمیسیون انتقاد کرد و خواستار ورود هیات رئیسه مجلس به این موضوع شد. احمد علیرضا بیگی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس خطاب به هیات رئیسه مجلس بیان کرد: هیات رئیسه براساس سوگندی که یاد کرده‌است باید در رعایت بی‌طرفی دقت کند در ۲۷ مرداد ماه براساس رای گیری در کمیسیون امور داخلی کشور، بنده جهت عضویت در کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انتخاب شدم اما پس از انتخاب بنده رئیس کمیسیون از پذیرش بنده امتناع کرد و زمانی که بنده به رئیس‌مجلس مراجعه کردم علت را انصراف نماینده استعفادهنده از استعفا بیان کرد در حالی که زمانی بنده انتخاب شدم که ایشان انصراف داده بود و دیگر نمی تواند از تصمیم خود بازگردد. وی در ادامه گفت: هیات رئیسه باید به حفظ شأن و منزلت مجلس توجه کند و اکنون دچار قصور شده است. گفتنی است علی رضابیگی ازمنتقدان جدی طرح صیانت است که بارها این مخالفت را علنی کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار