| کد مطلب: ۱۰۲۴۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

بروكسل ايستگاه آخر؛ - طرفين كوتاه نيامده‌اند

آرمان ملی: فعالیت‌های پیرامون برجام همچنان ادامه دارد و در تازه ترین تحرکات قرار است روز پنج‌شنبه هیأتی از تهران با مقامات اروپایی در بروکسل بلژیک دیدار و گفت و گو کنند که بسیاری بر این باورند که این دیدار در راستای مذاکرات پیش رو در راستای احیای برجام خواهد بود. این در حالی است که پس از انتشار این خبر طی یکی دو روز گذشته برخی منابع خبری به نقل از اتحادیه اروپا از عدم برگزاری این دیدار در بروکسل خبر داده‌اند. چنانکه نبیلا ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته هیچ نشستی با حضور نمایندگان ایران و با هدف از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، برای روز پنج‌شنبه در بروکسل برنامه‌ریزی نشده و نمی‌توانیم چنین جلسه‌ای را تایید کنیم. با این حال آنچه در فضای رسانه‌ای طی یک هفته اخیر بوده این خبر است که این نشست برگزار خواهد شد. آنچه مسلم است هر چند مذاکرات وین به نتیجه ملموس در شش دور نرسید اما شاید بتوان مذاکرات در بروکسل را ادامه همان مذاکرات وین دانست. البته زود است درباره محتوا و نتیجه مذاکرات آتی صحبت کرد اما با توجه به پیشرفت‌های فنی هسته‌ای ایران، غرب و آمریکا نگران هستند و می‌خواهند هر چه زودتر ایران را به پای میز مذاکره بیاورند تا روند این پیشرفت‌ها را متوقف کنند. با این حال مقامات ایرانی بارها و بارها مطرح کرده‌اند که به مذاکرات احیای برجام پایبندیم، از مذاکره گریزان نیستیم و به زودی به مذاکرات باز خواهیم گشت. از طرفی برخی کشورها نیز درصددند تاثیر گذاری منفی بر مذاکرات و به بن بست کشیدن آن هستند. در این راستا بارزترین مخالف برجام را می‌توان رژیم صهیونیستی دانست که از هیچ کوششی برای ضربه زدن به توافق فروگذار نکرده و نمی‌کند. چنانکه اخیرا بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شده که برنامه هسته‌ای ایران در آستانه یک گشایش هسته‌ای است. البته این گزافه گویی‌ها تازگی ندارد و این ادعاهای دروغ پیش از این نیز از سوی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مطرح شده است، اما آنچه اهمیت دارد اینکه ایران باید نسبت به زمان حساس باشد و در موعد مقرر و زمان لازم به مذاکرات برگردد تا بتواند بیشترین دستاورد و امتیاز را از طرفین گرفته، تحریم‌ها را لغو و برجام را احیا کند. هر چند که نیم نگاه ایران به روابط و تعامل مثبت با آژانس نیز می‌تواند از هرگونه اتفاق غیر منتظره‌ای جلوگیری کند.
از دیدار با بلینکن تا احتمـــال دیــدار با
امیر عبدا...یان
سفرها و گفت و گو‌ها پیرامون برجام گسترش یافته و هر یک از مقامات کشورهای عضو یا نهادهای بین‌المللی در راستای احیای این توافق به کشورهای حاضر در برجام سفر می‌کنند در این راستا پس از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان وی طی روزهای گذشت نیز به آمریکا سفر کرده و پیرامون برجام و پیرامون طیف گسترده‌ای از مسائل مرتبط با فعالیت آژانس با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرده است. بلینکن پیش از دیدار گفت: آمریکا قویا از فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه آمریکا افزود: بنابراین موضوعات زیادی برای گفت و گو وجود دارد. ناگفته پیداست که بخش اعظمی از تمرکزمان بر ایران است. این در حالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته بیان کرد: من نتوانسته‌ام با وزیر خارجه جدید ایران گفت‌وگو داشته باشم. من باید در سطح سیاسی این تعامل را داشته باشم. این مهم لازم الاجرا است. بدون آن ما نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم. گروسی با اشاره به آنچه مشکلات مرتبط با دسترسی به سایت کرج عنوان کرد، گفت: مساله‌ای در کرج وجود دارد و من دارم بر روی آن کار می‌کنم. چاره موقت ما شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر بی‌عیب نیست اما بی‌ارزش نیز محسوب نمی‌شود. گروسی گفت که انتظار دارد به زودی اخباری را درخصوص زمان احتمالی سفر به تهران بشنود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل توانسته است که تمامی دوربین‌ها در سایت‌های ایرانی به جز تاسیسات تسای کرج را سرویس کند.
نقض حقوق بشر
سازمان ملل در گزارشی تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث نقض حقوق بشر در ارتباط با برخی بیماران در ایران می‌شود. جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر روز گذشته در گزارشی با اشاره به مشکلاتی که برخی بیماران در ایران برای دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز خود در نتیجه تحریم‌های آمریکا با آن مواجهند، تاکید کردند که این تحریم‌ها مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می‌شوند. این کارشناسان در ادامه آورده‌اند: تحریم‌های آمریکا سبب شده است تا کودکان و سایر افراد مبتلا به این بیماری در ایران نتوانند از حق سلامت خود بهره‌مند شوند. ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان‌ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آنها منجر شود کاملا غیر انسانی است، حتی اگر غیر عمد باشد. کارشناسان سازمان ملل در این گزارش دلیل به وجود آمدن این وضعیت برای برخی بیماران در ایران را تحریم‌های آمریکا و ترس شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از مجازات و اقدامات تنبیهی نهادهای آمریکایی در صورت تعامل با ایران عنون کرده و یادآور شدند: این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است صادرات تجهیزات پرشکی و دارو به ایران به‌رغم تحریم‌ها علیه این کشور بلا مانع است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار