لباس قاچاق بر تن صنعت پوشاک ایران
آرمانملی: رئیس اتحادیه پوشاک در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بینالمللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته با اشاره به اینکه هدف اتحادیه در صنعت پوشاک این است که بتواند بنگاههای کوچک و متوسط را تبدیل به بنگاههای بزرگ و صنعتی کند، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان قابلیت تبدیل شدن به برند را دارند. پوشاک تولیدی ایران به راحتی میتواند جایگزین پوشاک وارداتی شود و ما امروز افتخار میکنیم که علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانستهایم در حوزه صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. ابوالقاسم شیرازی ادامه داد: در حال حاضر صادرات مناسبی به کشورهای همسایه داریم اما باید برای توسعه و افزایش آن برنامهریزی کنیم. البته یکی از مسائل موجود در این حوزه وابستگی به واردات مواد اولیه به واردات است که در گردباد وابستگی به واردات وجود ندارد اما باید در توزیع آن نظارت شود، ولی در مورد پارچههای تخت نیاز به واردات 70 درصدی وجود دارد که به طور معمول از چین و ترکیه تامین میشود. او با اشاره به اینکه تحولات افغانستان صادرات پوشاک به این کشور را تحتتاثیر قرار داده است، تصریح کرد: در راستای توسعه بازارهای
صادراتی؛ کشورهای ارمنستان، ترکیه، عراق و کشورهای عضو اوراسیا از مهمترین مقصد صادراتی پوشاک ایرانی هستند، اما یکی از نکات مهم در حوزه پوشاک کاهش قابل توجه قاچاق به کشور است که باید از این موقعیت استفاده کنیم. شیرازی افزود: حمایت از تولید داخل باعث شد، کالاهای قاچاق کاهش قابلتوجهی داشته باشند. در همین راستا برندسازی و شناسنامهدار شدن تولیدات در این بخش به افزایش اعتماد عمومی به پوشاک ایرانی نقش قابلتوجهی خواهد داشت. اما اینکه گفته میشود قیمت پوشاک ایرانی بالاست باید بگویم قیمت پوشاک ایرانی متناسب با کیفیت آنها از قیمت مناسبی برخوردار است. علی مویدی خرمآبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به محدودیتهای وضع شده برای واردات پوشاک به کشور گفت: این شرایط در کنار رشد و توسعه صنایع داخلی باعث میشود تا صنعت پوشاک کشور بتواند به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی سه سال گذشته سیاست خود را متمرکز کرد که موانع را از پیش پای تولید بردارد و شرایط آسانتری را برای آن فراهم کند. او با بیان اینکه امروز در نمایشگاه پوشاک نتیجه این مانعزدایی قابل مشاهده
است، خاطرنشان کرد: امروز به نمایندگی از 26 دستگاه که عضو این ستاد هستند، اعلام میکنم، در جریان جنگ اقتصادی تولیدکنندگان توانستهاند به راهکارها و الگوهایی در تولید دست پیدا کنند که بتواند موانع را پشتسر گذاشته و شرایط بهتری را در تولید ایجاد کنند. او درخصوص مشکلاتی که در واردات برخی از مواد اولیه تولید در صنف پوشاک وجود دارد، خاطرنشان کرد: دستگاهها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا موانع و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را برطرف کرده و مواد اولیه به راحتی در دسترس تولیدکنندگان قرار گیرد. تولیدکنندگان باید بتوانند با آرامش خاطر به کار تولید ادامه دهند و در این مسیر دستگاهها نیز از هیچ کمکی دریغ نداشته باشند. افسانه محرابی، مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صمت نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه با تأکید بر اینکه برنامههایی که به صورت مشترک با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری شده است توانسته کمک بسیار خوبی به صنعت پوشاک کشور کند، گفت: صنعت پوشاک کشور طی سالهای متمادی از پدیده قاچاق زیانهای جدی دیده است، اما در حال حاضر در کلیه بخشهای زنجیره ارزش از جمله خدمات طراحی، تامین مواد اولیه و
سایر بخشها توفیقات بسیار خوبی به دست آمده است. او درخصوص تأمین مواد اولیه در داخل نیز افزود: در بحث تامین مواد اولیه سیستم پنبهای که میتواند در صادرات نقش بسیار مهمی داشته باشد، توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است، حدود 90 درصد از نیاز تامین مواد اولیه پنبه در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیازی نیست. همچنین پیگیریهای خوبی در بخش پتروشیمی برای تامین مواد اولیه انجام شده است. محرابی درخصوص متعادلسازی تعرفهها خاطر نشان کرد: تخصیص و تامین منابع ارزی به گروههای کالایی که در رسته مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک هستند، انجام شده است تا بتوانند واردات مواد اولیه مورد نیاز را به راحتی انجام دهند؛ یک برنامه با چهار محور برای زیرساختها طراحی شده که یکی از این برنامهها تجمیع واحدهای صنعتی است که میتواند نقش مهمی در بهبود صنعت پوشاک کشور داشته باشد. همرسانی واحدهای کوچک و بزرگ و متوسط با یکدیگر، ایجاد پلتفرمهایی برای بهبود کسبوکارهای وابسته به این صنعت و تأمین زنجیره ارزش در مواد اولیه سه محور دیگر این برنامه هستند. مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صمت با بیان اینکه این چهار محور جزء اولویتها و برنامههای
در دستور کار است، تصریح کرد: از آنجا که همیشه بر سند راهبردی و نقشه راه برای بهبود صنایع صحبت میشود اکنون میتوان گفت این برنامه که شامل چهار محور عملیاتی است قابلیت اجرا داشته و با اجرای آن میتوان کمک بزرگی به صنعت پوشاک کشور کرد تا این صنعت به تدریج به جایگاه اصلی خود دست یابد. او با اشاره به رشد صادرات پوشاک نیز گفت: برنامههایی برای بهبود روند صادرات در دست انجام است که با همکاری بخش خصوصی و سازمان توسعه تجارت زمینهساز رشد صادرات در صنایع پوشاک کشور خواهد شد. بسیاری از تولیدات پوشاک اکنون از نظر کمیت، کیفیت و قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را دارند و صادرات به برخی از کشورهای منطقه و سایر کشورها در حال انجام است، صادرات 67 میلیون دلاری صنعت پوشاک در سال 98 به 116 میلیون دلار افزایش یافته است البته این آمار متکی به آمارهای گمرک است، اما آمارهای واقعی صادرات میتواند پیش از این ارقام باشد. همراهی بخش خصوصی با بخشهای دولتی در این مسیر یک ضرورت است، زیرا پدیده قاچاق موضوعی است که نیاز به همکاری و انجام امور در بخشهای متعددی را دارد.
ارسال نظر