سود میلیاردی دلالان از خودروسازی!
آرمان ملی: مدیر عامل اسبق سایپا با بیان اینکه هر ساله بین ۱ تا ۲ میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان میرود گفت: صنعت خودروسازی ما تنها به سرپا نگه داشتن خود توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمیکند. سعید مدنی، در مورد قیمت خودرو گفت: آن چیزی که باعث شده صنعت خودروسازی ما شرایط خوبی را طی نکند و حال خوشی نداشته باشد دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است. وی افزود: شرکتهای خصولتی بدترین نوع بنگاهداری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بی برنامگی زیادی در مدیریت این شرکتها وجود دارد که نمونه آن در صنعت خودروسازی ما مشهود است. مدنی اظهار داشت: صنعت خودروسازی در کشور ما با وجود کم وکاستیها و حلقههای مفقود این صنعت با زیرساختهای موجود حدود 2 تا 5درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد که در سالهای گذشته این رقم بین 1.5 تا 2 درصد بوده است که تا 5 درصد قابل افزایش است. وی با بیان اینکه صنعت خودرو سازی از زمانی که دخالت دولت بهخصوص در دولت نهم و دهم در این صنعت بیشتر شد، دچارمشکل شده است بیان داشت: در سال 90، یک میلیون و 600هزار خودرو در
کشور تولید میشد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش میرفت در چشم انداز 1400 ظرفیت تولید ما باید به 2 میلیون خودرو در سال میرسید. وی افزود: صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانکها انجام میدهد و محصول خود را با قیمتی که دولت تعیین میکند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن صنعت توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمیکند. مدنی اظهار داشت: چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد و پتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد وخودروسازان مجبورند مواد اولیه گرانقیمت وبراساس قیمت دلار را تهیه کنند و با قیمتی که تعیین میکنند بفروشند. وی تصریح کرد: هر ساله بین 1 تا 2 میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان میرود که دولت هم از این موضوع بی اهمیت میگذرد در حالی که اگر این پولها از طریق حاشیه فروش به جیب خودروساز برود بخشی از ضرر خودروسازان تامین میشود.
ارسال نظر